Senaste nytt

SAS öppnar 45 (!!) nya linjer 2013

Hanne_1

Medlem
SAS brukar ha sommarflyg ARN-TOS...hört rykten om att detta är en av de linjer som kommer bli helårs.
Annars brukar man få flyga ARN-OSL-TOS.

edit: ser att det finns med på listan (start 24 Jan), då kanske det inte är en av de nya...
 
Last edited:

Marcus01

Medlem
Önskar flera resmål till "Övriga världen" från ARN... De roliga går ju från CPH.

Det är bara för att CAU flippar, börjar strejka och på ett oförståeligt språk proklamerar att de aldrig kommer släppa ifrån sej longhaul och mer intressanta destinationer till någon av de andra hubbarna, STO och OSL....:mad:
 

bstark

Medlem
Gärna HKG, men frågan är om jag hade valt SAS på den sträckan, tveksamt. Känns som det finns andra alternativ som är lite roligare.
 

Dr. Miles

Expert
HKG vore väl en höjdare...? 767an kunde inte ha full payload så den slutade dom med, och när dom sen skulle lansera 343an efter några år kom SARS och medan Hong Kong bröt ihop och kom igen så har SAS aldrig hittat tillbaka till södra Kina.
På det hela taget har SAS haft en väldigt hattig strategi för Asien, alltmedan en av de största ekonomiska omvälvningarna någonsin, Kinas ekonomiska öppnande för omvärlden, pågått för fullt har SAS bara hållit fast vid PEK. Ibland undrar jag om det förekommer någon form av makroekonomisk omvärldsanalys på SAS över huvudtaget. Var är Indien och Brasilien tex ? Varför har man helt förbisett hela BRIC utvecklingen de senaste 15-20 åren ? Och kundernas behov att flyga dit ?

All SAS longhaul destinationer är Star Alliance hubb förutom PVG(Air China har minihubb i Shanghai dock) så att det blir lättare att ha anslutningsflyg.
  • NRT: ANA
  • PEK: Air China
  • PVG: Air China(minihubb)
  • BKK: THAI
  • EWR: United
  • IAD: United
  • ORD: United
  • SFO: United

Behovet till Hong Kong verkar inte vara så stor då SAS biljetter via BKK, PEK och PVG täcker det behovet för dem som vill flyga med SAS.

Som Moco skriver, flygning till GRU hade varit ett bra alternativ. Men TAM(nya LATAM) förmodligen lämnar Star Alliance inom snar framtid så det är kanske inte så bra långskiktig plan.

Moco skrev:
Det har ju funnits en radda med destinationer i framförallt Latinamerika, bl.a. GIG och GRU så sent sent som för ca ett tiotal år sedan. På GRU hänger ju tom SAS-skyltarna kvar. Ett problem är väl kapacitetsbrist i flottan vilket gör det svårt att gå ihop såväl praktiskt som ekonomiskt, speciellt när precis alla ska envisas med att satsa på Asien. Ett annat är strategi, som bekant varierar med ledarskapet. När det gäller BRIC så är kunskapen om Indien och Brasilien fortfarande (eller ska man säga numera?) rätt begränsad i Sverige (detta trots att Sao Paulo är en av Sveriges största industristäder), även i ledarkretsar. Blickarna torde väl behöva riktas om, precis som du säger. Men för SAS tror jag att det dröjer.

Om Jet Airways hade fått medlemskap i Star Alliance(som Indiska staten hindrar) hade det varit bra med Delhi eller Mumbai också.
 

NyfikenGrau

Medlem
Att åka med SAS på long-haul är för mig svårt att motivera. 11h eller 14h (med byte i t.ex ZRH) ser jag som helt oviktigt.

Nä det är väl snarare en fördel med byte här på bc.se så att miles och loungetillträden maximeras, men jag tänker också på den riktiga världen utanför detta forum ;)
Där tror jag inte alls det är svårt att motivera 3 timmar kortare restid utan att behöva krångla med byten och riskera borttappat bagage.
 

Palazzi

Medlem
..............
........
Som Moco skriver, flygning till GRU hade varit ett bra alternativ. Men TAM(nya LATAM) förmodligen lämnar Star Alliance inom snar framtid så det är kanske inte så bra långskiktig plan.
.............................
.............................
Om Jet Airways hade fått medlemskap i Star Alliance(som Indiska staten hindrar) hade det varit bra med Delhi eller Mumbai också.

Utan TAM finns dessa linjer kvar för Star Alliance, från GRU till övriga Sydamerika:
- GRU-EZE (Turkish Airlines)
- GRU-Lima (Taca Peru)
- Nästan allt inom Brasilien (Avianca Brazil)
- GRU-BOG (Avianca)

Behövs en ersättare till Santiago de Chile, men annars kan det nog fungera :) Montevideo hade också varit bra, men den finns inte ens nu....:p

Indien hade verkligen varit ett bra val tror jag, synd på Air India. Vi får hoppas att det löser sig för Jet Airways istället...
 
Toppen