Senaste nytt

SAS öppnar 45 (!!) nya linjer 2013

NotRyan

Medlem
SAS är ju mästare på att koka soppa på en spik, så samla ihop de linjer vi redan vet skall öppnas så har vi nog en stor del av de nya linjerna... :)

Mvh
/NotRyan
 

011430121

Medlem
Det här med enhetlig flotta, kommer SAS/Blue 1 att ha kvar sina B717, vore det inte mera lämpligt att några 737-600 fördes över till Blue 1, det är väll samma antal pax,båda tar runt 120-125?
Äger SAS B 717eller är dessa på leasing?
Tråkigt att SAS inte har några CRJ 700 eller 900 i Sverige, hade varit perfekt för linjer från ARN och GOT till mellan Europa.
Önskar själv BUD, MAD och LIS
LIS ner på morgonen och en retur runt klockan 12.00-13.00 vore inte fel för min del.
Tror inte att SAS kommer att satsa på fler IC linjer efter SFO kommer igång.
Det har väl även diskuteras här på BC om inte ARN-ORD var i fara.
SAS ville flyga till SIN från ARN men SQ ville satsa på fler turer på CPH, och så blev det ju.
Det kommer att bli spännande och se hur med blir med dessa 45 nya linjerna.
Den spänning som vi fick uppleva i söndags och måndags kommer man naturligt vis inte upp i,och vem orkar med en sådan spänning en gång till!
 
Last edited:

Gweilo

Medlem
HKG vore väl en höjdare...? 767an kunde inte ha full payload så den slutade dom med, och när dom sen skulle lansera 343an efter några år kom SARS och medan Hong Kong bröt ihop och kom igen så har SAS aldrig hittat tillbaka till södra Kina.
På det hela taget har SAS haft en väldigt hattig strategi för Asien, alltmedan en av de största ekonomiska omvälvningarna någonsin, Kinas ekonomiska öppnande för omvärlden, pågått för fullt har SAS bara hållit fast vid PEK. Ibland undrar jag om det förekommer någon form av makroekonomisk omvärldsanalys på SAS över huvudtaget. Var är Indien och Brasilien tex ? Varför har man helt förbisett hela BRIC utvecklingen de senaste 15-20 åren ? Och kundernas behov att flyga dit ?
 

Moco

Medlem
HKG vore väl en höjdare...? 767an kunde inte ha full payload så den slutade dom med, och när dom sen skulle lansera 343an efter några år kom SARS och medan Hong Kong bröt ihop och kom igen så har SAS aldrig hittat tillbaka till södra Kina.
På det hela taget har SAS haft en väldigt hattig strategi för Asien, alltmedan en av de största ekonomiska omvälvningarna någonsin, Kinas ekonomiska öppnande för omvärlden, pågått för fullt har SAS bara hållit fast vid PEK. Ibland undrar jag om det förekommer någon form av makroekonomisk omvärldsanalys på SAS över huvudtaget. Var är Indien och Brasilien tex ? Varför har man helt förbisett hela BRIC utvecklingen de senaste 15-20 åren ? Och kundernas behov att flyga dit ?

Det har ju funnits en radda med destinationer i framförallt Latinamerika, bl.a. GIG och GRU så sent sent som för ca ett tiotal år sedan. På GRU hänger ju tom SAS-skyltarna kvar. Ett problem är väl kapacitetsbrist i flottan vilket gör det svårt att gå ihop såväl praktiskt som ekonomiskt, speciellt när precis alla ska envisas med att satsa på Asien. Ett annat är strategi, som bekant varierar med ledarskapet. När det gäller BRIC så är kunskapen om Indien och Brasilien fortfarande (eller ska man säga numera?) rätt begränsad i Sverige (detta trots att Sao Paulo är en av Sveriges största industristäder), även i ledarkretsar. Blickarna torde väl behöva riktas om, precis som du säger. Men för SAS tror jag att det dröjer.
 
Last edited:
Toppen