Senaste nytt

SAS öppnar 45 (!!) nya linjer 2013

Palazzi

Medlem
Realistiska önskemål: ARN-VIE, CPH-DXB, CPH-PMO

Helt orealistiska önskemål: VST-CPH (öppnar igen), CPH-BGY (ta bort MXP, det är en riktig skitflygplats ändå..... LIN & BGY räcker bra;) ), CPH-FAE (ersätt Atlantic Airways på linjen)
 
Drömmen vore om bolaget leasar 1-2 A330/A340 och öppnar upp ytterliggare ic rutter.
Troligen finns inte pengarna..A330 är populara, effektiva kärror.
Däremot är Airbus A340-300/500/600 stendöda på leasing marknaden...dessa får man idag mycket billigt.
Bara tänka tanken på hur vacker A340-600 vore i SK målning :D
 

Svante

Medlem
Kanske inte realistiskt, men tror ändå där finns pengar: ABV resp LOS. Finns hur mycket pengar som helst i landet. LH har dagliga flighter till både LOS och ABV, likaså AF, BA, Virgin (bara LOS). Från EU finns även ET via ADD då såklart samt Turkish (dock bara än så länge LOS) samt Egypt (Både LOS och ABV). Kan inte utttala mig om så myket för de andra, men LH:s kärror är smockfulla så gott som dagligen, F är i princip alltid full (kostar i runda slängar 80000sek t/r), C något ledigt men inte så mycket. Y i princip mycket bra belastat. Tro inteatt alla som flyger utgår fr FRA, tvärtom. Så varför inte ta sig till CPH då istället för FRA, inte så stor skillnad egentligen...
 

NyfikenGrau

Medlem
Om man tittar på helt nya destinationer med både affärs- och turistpotential kan jag tänka mig vissa storstäder i Ukraina och Turkiet.

Longhaul känns väl inte alls aktuellt, de får väl kämpa får att klara av de destinationer deras lilla flotta redan kör till - med reservation för leasingalternativet då.

En annan möjlighet som inte känns osannolik är fler direktlinjer från SAS mindre flygplatser i Norden till större städer i Europa som sannolikt redan ingår i SAS-nätet. Jag tycker detta alternativ vore det mest intressanta.
 

Svante

Medlem
Alltså, jag ger mig inte ut för att veta ngt alls...Men tror ändå att Longhaul är grejen. Läste någonstans att C står för kanske 15-20% av planets kapacitet med drar in 50% av intäkterna...
Men då krävs det bra förbättringar av SAS vad avser mig iaf. Har jag ett val att flyga från Sverige/DK till vare sig det är Asien eller USA (bortser nu från allt annat dit SAS inte flyger) och priset är det samma ungefär (vilket det ju oftast är) och skall resa i ekonomi (vilket ju är majoriteten av alla blijetter som säljs) så väljer jag bort SAS direkt! Väljer då helre ngt bolag som ger mig mat mer än en gång samt obegränsat med dryck, som dessutom är GRATIS. Flyga med SAS i Y dessa dagar på deras Longhaul är ju som att resa charter...
 

NyfikenGrau

Medlem
Men tror ändå att Longhaul är grejen.

Det tror jag också, men på presskonferensen för ett par dagar sedan verkade Wallenberg väldigt tydlig med att SAS inte kan konkurrera med de stora bolagen på longhaul och därför ska satsa på Europa istället. Mot den bakgrunden skulle nya longhauldestinationer nu kännas konstigt.
 

Svante

Medlem
Du har rätt. Hörde det också. Men då kan nämnas i sammanhanget att jag även där väljer ngt annat om jag betalar ur egen ficka och det handlar om "Y". LH får man mat/vin u name it. SAS? Ingenting, eller ja...möjligen en kopp kaffe. Men beror ju på vad de ska konkurar med då...det kommer ju aldrig gå (tror jag) att göra det med Ryanair eller så. Deras kostnader är så mycket lägre.
 

fly4fun

Medlem
Har också fått mailet. Kan mycket väl vara som så att bolaget börjar få dålig likviditet och vill få igång sin cash-flow. Kampanj med 1 miljon billiga biljetter till 45 nya destinationer gör att pengarna snabbt trillar in. Kanske som för någon månad sedan. Rabatt på årskort också...?

Vad jag förstår så sitter kortinlösande bank på pengarna för en flygresa ganska länge, i många fall fram tills avresedatum.
 

Palazzi

Medlem
För egen del ser jag helst att SAS satsar mer på Europa. Inom Europa vill jag helst ha direktflyg, och kan även godta att jag varken får gratis mat, eller rejält med benutrymme.

Att åka med SAS på long-haul är för mig svårt att motivera. 11h eller 14h (med byte i t.ex ZRH) ser jag som helt oviktigt. Att SAS, i sin nuvarande form, ska kunna konkurrera med LH, BA, SWISS etc tror jag är orimligt. LOT är ett MYCKET mindre bolag, så tror inte det kan jämföras.

De långväga destinationer som finns känns lagom.

SAS har bra code-share med United i Nordamerika. En linje till Taiwan skulle vara trevligt att se, då kan ett code-share med EVA air bli möjligt. Tycker det är en rimlig mix.

Väntetider på moderna long haul-flygplan är enorma. Bombardier? CS100 & 300 fungerar väl såväl inom norden som till Europa. Rangen räcker dessutom till ARN-DXB. Mitsubishi MRJ på mindre trafikerade sträckor?

Wien, Istanbul, Budapest (redan påväg), Torshavn, Palermo... Sedan tycker jag SAS är ganska heltäckande inom Europa
 
Toppen