Palazzi
Medlem
Unnskyld meg, men det er da en ekstremt PEN måte å si det på. Lavere produksjonskostnader er ikke en parantes, det er et rimelig stort utropstegn. Norwegian leverer ikke samme produkt, som SAS.
Norwegian ansetter utenlandsk arbeidskraft til lavere lønn enn nordmenn, og benytter i stor utstrekning vikarkontrakter. Norwegian lager flere og flere baser i utlandet, hvor for eksempel spanske og estlandske piloter som får mindre betalt enn sine norske kollegaer jobber ut fra. Spanjoler flyr bl.a Norwegians krevende rute mellom LPA-TOS, hvor Norwegians nye "Ryanair-policy" på fuel kan skape - og har skapt - farlige situasjoner hvor Tromsø Lufthavn blir stengt pga snørydding og flyene har ekstremt lite fuel igjen til holding og evt divertions. Tromsø har en krevende innflyvning med 4 graders glidescope i stedet for den mer normale 3 grader, og kan være MEGET krevende i dårlig vær. Det er ikke bra, det er å øke risiko kun fordi det er billigere. Det sparer penger. Er det moralsk?
Det er ikke bare piloter som får lite betalt, også cabin crew får minimumsbetalt. Særlig spanske CC's. Dette undergraver alt som heter rettigheter for arbeiderene, og det er ikke rart Norwegian kan tilby lave priser på billettene for noe som "på overflaten" ser pent ut. Det er ikke så himla pent på innsiden. Kjenner til piloter i Norwegian som er på veg ut i andre bransjer fordi de ikke orker å se hvordan deres arbeidsgiver ødelegger bransjen. Kjenner forsåvidt også til piloter i Norwegian jeg aldri ville satt meg på et fly sammen med, men er man i en fase hvor man utvider tar man vel til takke med det meste. (Det er jo gjerne slike som ikke får napp hos andre flyselskap som også godtar alle slags kontrakter, også "slavekontrakter").
Norwegians nye Dreamliner er jo også Irsk. Heller ironisk at navnet Norwegian bærer irsk registrering, irsk AOC (svjv?), og norwegian longhaul er et selskap driftet fra Irland. Home of Ryanair. Og på Norwegianflyet registrered in Ireland jobber både Thais og Spanjoler som har lavere enhetskostnad enn det skandinaviske crewet til SAS. Er det rart Norwegian har lavere produksjonskostnad? Men til hvilken moralsk pris, og hvilke andre konsekvenser har dette på andre parametre av flyvningen...
Så at Norwegian leverer det samme produktet som SAS? Vel, om du ser på det overfladiske, kanskje. Men om du ser på det helhetlige bildet er det så uendelig langt fra sannheten som du kan komme. Og jeg tror etisk aktive forbrukere vil utgjøre en stor forskjell i framtiden. Mer om dette kan du lese i denne utmerkede kommentaren: "Å fly er også blitt et moralsk valg. Krigen i lufta har åpnet opp for et urimelig press på lønns- og arbeidsvilkårene for de ansatte. Dette er et faktum norske forbrukere ikke kan stille seg likegyldige til. Et sterkt og anstendig SAS kan og skal være en motvekt mot denne skumle utviklingen for arbeidsfolk i lufta."
SAS flyr høyt - Nye meninger
Ingen som reflekterat över att de bolag som går starkast framåt är de som ger blanka f*n i etiska villkor? Ryanair t.e.x...
Jag kan nästan garantera att gemene resenär inte tittar på anställningsvillkor, de tittar priset.
Jag har flugit ca 50 flygbolag, och om det är något bolag som har en trött och otrevlig personal (inte alltid) så är det ju SAS..
Jag håller inte med om att Norwegians personal sitter på slavkontrakt. De sitter på kontrakt, som för första gången i flygets historia, är marknadsmässiga och rimliga. Jag känner också personer som arbetar på Norwegian, och även på Ryanair (de är mestadels nöjda).
De flesta inser också att SAS utformat precis likadana kontrakt om de kunnat. Den etik du ser beror bara på att SAS redan etablerat villkor de inte kommer ur..
Angående Irsk... De flesta stora bolag i andra verksamheter skatteplanerar på samma sätt. Ren idioti att döma någon för att skriva över ett dotterbolag på Irland 2013. Industrierna flyttar produktion till Kina, och är skrivna i Lichtenstein.. Det är bara i flygbranschen som detta är nära nytt.
Om du vill prata etik så glömmer du också att Norwegian är börsnoterat. Börsnoterade bolag har även skyldigheter mot sina aktieägare... Betalar man högre löner= mindre utdelning till aktieägarna. Vem är värd mer i den etiska verkligheten?
Du kan också diskutera etik i förhållande till deras kunder.... Om kunderna vill ha låga priser, då är företagets mål just att tillfredställa dessa (?)
Last edited: