Senaste nytt

SAS återbetalning inom 24 timmar?

De gånger som jag varit tvungen att avboka min resa så har jag fått pengarna tillbaka inom 2 - 3 veckor. Ingen problem för mig. Det är ju jag som avbokat resan och skapat en manuell process till SAS för att hantera detta. EuroBonus biljetter har jag alltid fått pengarna tillbaka inom några bankdagar.
 

Homer

Medlem
De gånger som jag varit tvungen att avboka min resa så har jag fått pengarna tillbaka inom 2 - 3 veckor. Ingen problem för mig. Det är ju jag som avbokat resan och skapat en manuell process till SAS för att hantera detta. EuroBonus biljetter har jag alltid fått pengarna tillbaka inom några bankdagar.


Precis vad jag sa tidigare, bluff och båg från SAS, SAS utnyttjar dig som bank när det är stora belopp.

Precis som stora företag drar ut på betalningen av fakturor till mindre företag.
Småföretag ska inte tvingas bli storföretagens bank
 
Precis vad jag sa tidigare, bluff och båg från SAS, SAS utnyttjar dig som bank när det är stora belopp.

Jag har förstått att denna 24h återbetalning gäller bara när du avbokar din resa under "Öppet köp 24h" tiden. De 2 gånger när jag bokat resan under förmiddag och sen på eftermiddag ångat mig och bokat resan till en ny datum har jag fått pengarna tillbaka inom 24 timmar men avbokningen sett inom 24 timmar efter bokning. Alltså inom "Öppet köp i 24 timmar" ej efteråt. :)

Jag tycker inte att SAS försöker lura mig utan följer de regler som de har. :rolleyes:
 

Innovate

Ny medlem
Jag har ett ärende om "24h-regeln" liggande hos SAS som dragit ut på tiden. Den 10 maj ca bokade jag ARN-CPH-BKK-SIN med SAS i businessklass för ca 20kkr. Bokningen gjordes i mitt namn av mig per tfn direkt med SAS eftersom den innehöll ett par stopovers. Dagen efter men inom 24h från första bokningen kontaktade jag dem igen per tfn, uppgav bokningsreferensen för att göra en mindre ändring (av datum för hemresan). SAS-representanten nämnde i förbigående att han då gör en nybokning och sedan cancellerar den första bokningen.

Döm om min förvåning när jag ett par veckor senare upptäcker att SAS nu debiterat mitt kreditkort för två resor, dvs 2*20kkr ca. Jag kontaktar min bank som utfärdat kreditkortet jag betalade resan med, de är mycket hjälpsamma och krediterar direkt mitt konto för den första biljetten och de övertar därefter ärendet med SAS.

För ett par dagar sedan meddelade banken mig att de ännu inte nått framgång med SAS, som menar att båda bokningarna är giltiga. -Hallå!! Samma person reser TVÅ identiska rutter, under identiska datum (förutom sista tre benen som går i en sekvens) och så kan SAS inte erkänna att de gjort misstag i (av-)bokningen?!

Min erfarenhet av SAS 24h ändrings-/avbokningsprocedur är sålunda inte så god.
 

Homer

Medlem
Jag har förstått att denna 24h återbetalning gäller bara när du avbokar din resa under "Öppet köp 24h" tiden. De 2 gånger när jag bokat resan under förmiddag och sen på eftermiddag ångat mig och bokat resan till en ny datum har jag fått pengarna tillbaka inom 24 timmar men avbokningen sett inom 24 timmar efter bokning. Alltså inom "Öppet köp i 24 timmar" ej efteråt. :)

Jag tycker inte att SAS försöker lura mig utan följer de regler som de har. :rolleyes:


Öppet köp i 24 timmar handlar om att du kan avboka och få tillbaka pengarna för en biljett även om den normalt inte är avbokningsbar så länge du gör det inom 24 timmar.
Avboka kan du göra själv online återbetalning är automatisk oavsett biljettkostnad.
Detta har alltid fungerat bra för mig.

Eurobonusbiljetter kan du också boka av online själv och återbetalning är automatisk, det handlar oftast om småbelopp.

Flexbiljetter däremot är alltid dyra/mycket dyra, dessa kan man däremot inte boka av själv när det gått mer
än 24 timmar går för närvarade inte utan det ska till en manuell process som tar flera veckor, trots att man via tfn. blir lovad att det ska ta 2-3 bankdagar.
Man betalar för rätten att kunna andra sig, gör man det har SAS gratis fått låna pengarna under en tid, vill de låna dem
ytterligare ska de betala ränta.
 
Last edited:

rob74

Medlem
Bokade 12 maj en inrikes i C-klass över telefonbokningen. Det gällde för resa senare under kvällen samma dag. Dock hittade jag sedan en bättre biljett för dagen därpå och bokade direkt av den första. Det var ju mindre än 12 h men med högsta bokningsklass borde det väl vara fullt återbetalningsbart?
Telefonagenten sa iaf inget om att jag inte kunde få pengarna tillbaka då jag förklarade situationen och att de hade missat att det visst gick ett flyg dagen därpå...

Har nämligen fortfarande inte fått tillbaka de ca 3.000 kronorna.
 
Jag avbokade min shanghairesa för ett par veckor sedan. Bonusbiljett. Hade betalat 497kr i skatter och avgifter. Frågade för en vecka sedan hur länge jag ska vänta på att få tillbaks dessa. Svaret var att det nu var 1-2månaders!!! kö på återbetalningarna.
 

Fredrik

Medlem
Har samma erfarenhet. Bokade av en biljett i slutet av maj och har fortfarande inte fått pengarna. Jag ringde faktiskt SAS häromdagen och då sa de att det var på gång men jag tror det när jag ser det. Det är inga pengar det handlar om men de ska göra rätt för sig.
 
Toppen