SAS ändrar till 737-700

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av 011430121, 21 September 2020.

  1. 011430121

    011430121 Medlem

    Ort:
    STOCKHOLM
    Land:
    Sverige Sverige
    Notera att den är skriven en vecka efter att BC hade börjat skriva om det.
    En av de större tidningarna i Sverige hade en tanke om att skriva om det, men de tyckte det var för mycket tekniska och krånglig information ”Svensson” skulle inte förstå vad detta innebär med 737-700 blockade mittsäten o.s.v man var helt enkel rädd att många skulle höra av sig och fråga.
     
  2. Tobbe.O

    Tobbe.O Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    En anmälan eller att gå till media ska aldrig göras i affekt. Tillpassning av destinationer och frekvensen gör alla flygbolag hela tiden. Osäkerhet efter pandemin, Putin i öster och skyhöga bränslepriser påverkar just nu väldigt mycket. Om SAS ser att det inte finns tillräcklig efterfrågan för att köra turen med vinst så gör de helt rätt i att justera! :)
     
    John Rosenbaum, palmen och 011430121 gillar detta.
  3. Håkan Hansson

    Håkan Hansson Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Fast det som händer är ju att de inte ställer in flygen i god tid eller ens erbjuder alternativ väg. De förstör ju en massa resplaner med sitt agerande. I mitt fall så var ju 737-700 med redan i bokningen i januari och de har fortfarande inte ställt in, men flighterna går inte längre att boka. Resan är tänkt att gå 17-31 maj. Det jag har lärt mig nu är att undvika SAS så långt det överhuvudtaget är möjligt. Affekt ja, för de gör mig extremt besviken. Hur ska de kunna ändra sig om de inte får en offentlig uthängning? Att bara gnälla internt i den här tråden är ju helt meningslöst i det avseendet.
     
  4. MLG55

    MLG55 Medlem

    Ort:
    Landvetter
    Land:
    Sverige Sverige
    Nu kom uppdatering av mina flyg i Augusti och vi har blivit ombokad till andra tider och numera inga 737-700
     
  5. varva77

    varva77 Medlem

    Jag är snarare besviken och undrande är förbannad och undrar som jag nämnde tidigare om det inte är något annat. Tycker det är omotiverat mycket gnäll för att de "buntar ihop" avgångar till tex Tallin, Vilnius, Oslo, Köpenhamn, Göteborg eller annan där det finns många alternativ. Dock tycker jag det nu är väldigt annorlunda när de som i mitt fall ställer in enda avgång till Malta veckan innan midsommar. Måste väl ändå vara chans till hyfsad beläggning och revenue? Detsamma för nämnda Gran Canaria i slutet på maj. När de börjar med detta till rena semesterdestinationer relativt sent (tror väldigt många planerat sin sommarsemester redan) hoppas jag att de kan motivera det väl ekonomiskt och att de är medvetna om att de gör väldigt många förbannade och besvikna. Att få vänta några timmar extra i Köpenhamn eller behöva åka några timmar tidigare eller kanske tom dagen innan än vad man hoppats på kan jag köpa i dessa tider. Men att de inte kan ge ordentlig framförhållning när folk skall planera sin första semester på kanske ett par år är inget annat än undermåligt. Och inte minst dumt.
     
    Lollet, Rasmus_1 och Håkan Hansson gillar detta.
  6. Budgetresenär

    Budgetresenär Medlem

    Ort:
    Malmö
    Land:
    Sverige Sverige
    Tror du att andra flygbolag är bättre? Jag har fått flyg med Ryanair, Wizzair, Lufthansa, Avianca, Czech Airlines och Vueling inställda så de är inte ett dugg bättre. Den enda skillnaden är att SAS är så klantiga att de gör det på ett synligt sätt för resenären. Se det som en fördel istället att du har blivit varnad i god tid att din resa troligtvis inte kommer bli av. Sedan tycker jag liksom många andra att det är dåligt av SAS att inte erbjuda ombokning till andra flygbolag, men SAS inser nog att de står på ruinens brant och helt enkelt inte har råd med det.
     
  7. Mr Basic

    Mr Basic Medlem

    Ort:
    Uppsala
    Land:
    Sverige Sverige
    Generellt sett är de kanske inte bättre än SAS men de gånger jag fått inställda flighter hos andra bolag (Swiss, Lufthansa, British Airways) har jag alltid erbjudits ett/flera alternativ eller pengar/poäng åter (så jag kunnat nyttja dessa för att köpa en annan resa).

    Om jag kunde få pengar/poäng åter för att köpa annan resa vore detta en fördel, nu ligger de ju låsta hos SAS där man varken får boka av eller om.

    Ett exempel. Bokad resa med SAS CPH-BOS i december 21. Blev redan i juni/juli 21 ändrad från A321LR till A340 och i augusti (tror jag det var, kanske september?) gick SAS ut och meddelade att man sköt upp linjen CPH-BOS till tidigast våren 22, men ställde man in eller tillät ombokning? Nej. Hade man gjort det hade det funnits gott om flyg/platser att välja på, istället ”höll” man på det tills 30 dagar innan och då krävde man att det skulle finnas lediga awardplatser….

    Jag förstår att det är en extremt komplex tid för bolagen men om man slutar sälja biljetter till en avgång (och ändrar till 737-700) så är det väl bara ställa in och erbjuda ombokning till de flighter man vill kanalisera passagerarna till. Att låsa kunderna till en bokad resa som inte kommer bli av och sedan när man väl ställer in inte kunna/vilja erbjuda ett rimligt alternativ (t ex andra bolag) är uselt.

    Nu är ju jag luttrad när det gäller SAS behandling av sina kunder så kommer varken att göra ngn polisanmälan eller varsko media utan väljer helt sonika andra bolag. :)
     
    Håkan Hansson och intuition gillar detta.
  8. intuition

    intuition Medlem

    Ort:
    LUND
    Land:
    Sverige Sverige
    När det gäller naming-and-shaming är det ju bevisat att det inte fungerar på SAS. När de stängde återbetalningsflödet helt i början på pandemin fanns det rätt mycket i media men ingen dålig PR var tillräckligt dålig för att SAS skulle ändra strategi. Man vidhöll att det inte fanns personal tillräckligt för att hinna göra utbetalningarna. Det enda som bet var betalningsföreläggande från kronofogden - då blev man omgående kontaktad personligen och återbetald på någon dag.
    Ibland undrar man om bolaget har ungefär samma inställning som en del av facken - kunderna kommer alltid tillbaka och är inget man behöver ta hänsyn till.

    Som sagts ovan - att behöva ställa in är inte konstigt. För att kunna rampa upp måste man erbjuda många flighter. Läget är fortsatt osäkert, så i slutändan kan man behöva justera ner antalet avgångar. Men det SAS gör, som jag inte ser att andra bolag gör är att tidigt bestämma sig för att ställa in, dra bort flighterna från GDS men behålla de befintliga bokningarna. Det ser ut som att det är en medveten strategi att låna pengar gratis av kunderna, samtidigt som man skapar ännu större problem för kunderna som får minimalt med tid att anpassa sig till inställda avgångar.

    Om jag jämför med mina Finnair-bokningar får jag i stort sett direkt efter en neddragning en ombokning på mailen och möjlighet att hantera situationen.
     
    varva77, Jane Insane, Tomas E och 1 annan gillar detta.
  9. varva77

    varva77 Medlem

    Har du hört något om alternativ verkar ju finnas en dagligen att boka nu? Om ja hur lång tid tog det innan det dök upp?
    Hur lång tid tog det innan ändringarna kom?
    Hade de något att komma med? Vad det ser ut så slutar de flyga till Prag efter maj. Ligger ivf inget planerat nu(?)

    Har som jag nämnt en bokning i juni till Malta där det är inställt (dock inte hört något) och för tillfället ser de inte ut att kunna erbjuda något någorlunda alternativ men hoppet lever att de kanske håller på att lägga om schemat till LInk/Connect/Baltic men kanske bara är naivt? Givetvis är det säkraste att boka av och hitta något annat men är en väldig skillnad att ersätta både tid-och prismässigt då det är poäng och MC premium (PLUS).
     
  10. intuition

    intuition Medlem

    Ort:
    LUND
    Land:
    Sverige Sverige
    Nu fick jag faktiskt mail från SAS om ändringar i maj, dvs 6 veckor före avgång. I stort sett exakt 6 veckor, vet inte om det var slump eller uträknat.

    Hur som helst, för mig med flexibel biljett var det en nackdel att vänta på mailet.
    Jag fick mail om att ben 1 på resan bokats om till tre dagar tidigare och jag erbjöds ombokning eller återbetalning. MEN återbetalningsflödet gick då inte via mina biljettregler utan via flödet "Vi har långa köer pga av [dålig ursäkt] att återbetalningar tar extremt lång tid".

    Det andra benet, som också ställts in och ändrats, men som de inte hunnit maila mig om, gick att avboka via det normala (automatiska) återbetalnigsflödet:
    Immediate.png
    Där blir det genomskinligt precis hur fult SAS agerar. Jag har inom 3 minuter avbokat och begärt återbetalning på 2 likadana plus pro biljetter med avresa samma dag. Kl. 10:26 har SAS extrema väntetider på återbetalningar och kl 10:29 kan återbetalningen göras omedelbart.
    Det ska bli "intressant" att se hur stor skillnad det är i praktiken på de två flödena.
     
    SK4628 gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×