SAS ändrar till 737-700

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av 011430121, 21 September 2020.

  1. 011430121

    011430121 Medlem

    Ort:
    STOCKHOLM
    Land:
    Sverige Sverige
    Om du har möjlighet att vänta, gör det när SAS officiellt ställer avgångarna ombokar de dig till avgångar ” i närheten” av dina avgångar, eller då kan du avboka och få pengarna återbetalt.
    Detta är lätt att säg, sitt stilla i båten till SAS ställer in flygningarna, oftast 40-30 dagar före bokad avgång.
    När SAS har ställt in och du kontaktar dem, ge dem förslag på vilka avgångar du vill åka, om du vill åka.
    Håll oss underrättad!
     
    Nea och Sir Lemon gillar detta.
  2. Nea

    Nea Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Jo för oktober känns det ok att avvakta. För julresa är det mer nervöst då det känns som en risk att det inte finns några andra platser kvar när de väl ställer in.
    Var så nöjd att vi hittade bra biljetter kring jul, när vi för en gångs skull hade koll på ledighet tidigt. Sas borde få väldigt dålig publicitet om de först kring Lucia meddelar inställda julresor...
     
  3. 011430121

    011430121 Medlem

    Ort:
    STOCKHOLM
    Land:
    Sverige Sverige
    Ni kommer att få besked/ombokning före Lucia.
     
    Sir Lemon och Berglund gillar detta.
  4. Swedestar

    Swedestar Medlem

    Ort:
    GOT
    Land:
    Sverige Sverige
    Guldsupporten bekräftade att flygningarna låses för att de förmodligen inte kommer utföras och att cancellering kan komma så sent som 7 dagar innan den planerade flygningen.
     
  5. aruba1

    aruba1 Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Bokade T/R CPH-PMI på FF-kampanjen över weekend med planerad avgång 27/11. I slutet av september bytte de maskin från A320neo till B737-700. Möjligheten att boka försvann även från hemsidan. Sitter stil i båten i väntan på cancellering. Antagligen flyttar vi fram resan, men visst är det så att jag kan begära att bli ombokad till Lufthansa istället?
     
  6. Du kommer tyvärr inte kunna få något svar från SAS i form av voucher eller cash innan den ställs in. SAS bokar inte om till andra bolag. Bara cash tillbaka.

    Hade samma sits till NAP under september, inställd ca 3 veckor innan avgång. Vi fick köpa nya (i det här fallet dyrare) plåten med Lufthansagruppen.
     
    aruba1 gillar detta.
  7. Jonas F

    Jonas F Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Den där flighten är jag också inbokad på. Spänningen är olidlig för hur nära inpå avresa SAS har tänkt sig att ställa in den! Det hela gör det ju lite svårplanerat om man ska försöka få till att få åka några dagar tidigare (då de ännu inte verkar ha bytt ut alla flyg mot 737) och planera för att förlänga vistelsen eller om man ska få boka av hela klabbet?

    Jag pratade med Diamant-supporten i ett annat ärende och de bekräftade ju, som många tidigare nämnt, att den förmodligen kommer att ställas in men de kan inte göra något förrän den verkligen är det. Vad de ska krångla!
     
    aruba1 gillar detta.
  8. palmen

    palmen Moderator

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Nu blev detta verklighet även för egen del med en resa den 7e november som nu har haft en 737-700 senaste månaden i bokningen.
    Idag kom mailet om att en ändring har gjorts och jag är ombokad till att åka 24 timmar tidigare på fredagen istället, vilket inte passar.

    Jag försöker därmed att hävda att enligt EU261/2004 har jag rätt till ombokning eller återbetalning. SAS vägrar dock att boka om till andra bolag då de påstår att de har ett interline avtal med Lufthansagruppen som gör att de enbart kan boka om max 14 dagar innan till just Lufthansagruppen. Och det fina i det hela är ju att ombokningen kommer idag och om jag inte agerar intom 10 dagar (dvs 22 oktober) så accepterar jag denna ändring. 14 dagar innan är dock 24 oktober, väldigt bra planerat av SAS för att inte kunna erbjuda mig något. Skulle detta vara en slump? Absolut inte...
    Hur SAS anser sig stå över EU261/2004 förordningen låter jag vara osagt.

    Får dra detta vidare då vanliga supporten inte kan göra något i fallet.
    Det lustiga är ju dock att de nya flighterna jag bokats om till (ARN-CPH) också är med 737-700, så de kommer också att ställas in, och om det görs om 2 dagar eller senare så kommer jag inom 14-dagars fönstret för att kunna boka om hela bokningen.
     
  9. MTheC

    MTheC Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag fick precis som @palmen notifiering om ändrade flygtider för flera bokning idag, för min del så handlar det i ett fall om en resa där ändringen sker 18 dagar innan avresa (och ändringen är helt ok för mig) men i det andra fallet så är det 13 dagar innan. I det andra fallet så kommer jag fortfarande kunna åka men har jag då rätt till ersättning enligt EC 261/2004 (även om jag accepterar ombokningen och åker)?

    Ankomsten kommer bli nästan 5h senare än originalbokningen och även om SAS kan hävda extraordinära omständigheter så har jag redan (skriftligt med screenshots) för en månad sedan påtalat att det är svårt att se att de planerar att flyga då de inte säljer biljetter till flighten och bara 2 platser var upptagna på hela planet (de som vi hade bokat). Är ju svårt att hävda att det beror på Covid-19 när man inte ens försökt sälja biljetter till flighten (och vägrat boka om oss trots att vi efterfrågat det).
     
  10. palmen

    palmen Moderator

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Rena frågor om 261/2004 och ersättning bör tas i tråden för just det ämnet. Men det som gäller är följande och är det så att du kommer fram mer än 4h efter planerad ankomst ska kompensation betalas ut.

    (c) have the right to compensation by the operating air carrier in accordance with Article 7, unless:
    (i) they are informed of the cancellation at least two weeks before the scheduled time of departure; or
    (ii) they are informed of the cancellation between two weeks and seven days before the scheduled time of departure and are offered re-routing, allowing them to depart no more than two hours before the scheduled time of departure and to reach their final destination less than four hours after the scheduled time of arrival; or
    (iii) they are informed of the cancellation less than seven days before the scheduled time of departure and are offered re-routing, allowing them to depart no more than one hour before the scheduled time of departure and to reach their final destination less than two hours after the scheduled time of arrival.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×