Senaste nytt

SAS ändrar till 737-700

Jag har en enkel resa Köpenhamn-Stockholm-Berlin som har ändrats till 737-700, men det finns flera andra alternativ samma dag för att flyga från Köpenhamn till Berlin. När SAS väl har ställt in flygningarna, kommer de tillåta att jag senarelägger resan flera månader eller kommer SAS bara tillåta att boka om till andra flyg samma dag?
 

fcx

Medlem
Jag har en enkel resa Köpenhamn-Stockholm-Berlin som har ändrats till 737-700, men det finns flera andra alternativ samma dag för att flyga från Köpenhamn till Berlin. När SAS väl har ställt in flygningarna, kommer de tillåta att jag senarelägger resan flera månader eller kommer SAS bara tillåta att boka om till andra flyg samma dag?
Du kan ju redan nu avboka, ta en voucher och sedan boka ny resa på önskat datum.
 

011430121

Medlem
Jag har en enkel resa Köpenhamn-Stockholm-Berlin som har ändrats till 737-700, men det finns flera andra alternativ samma dag för att flyga från Köpenhamn till Berlin. När SAS väl har ställt in flygningarna, kommer de tillåta att jag senarelägger resan flera månader eller kommer SAS bara tillåta att boka om till andra flyg samma dag?
Jag har fått flyttat resa några månader fram i tiden, det har varit i plus samt når det inte har funnits så många avgångar, som jag skrev i något inlägg ovan SAS är generösa vid ombokningar när de har ställt in avgången.
Hoppas det går som du önskar med ombokningen.
 

Maja

Medlem
Jaha, då var det dags att börja bevaka höstens weekend resor och se vad som händer.

Ser nu att min bokning till Bryssel med utresa den 17/9 och hemresa den 19/9 har 737-700 på samtliga segment.

210917
SK439 GOT-CPH
SK597 CPH-BRU

210919
SK1594 BRU-CPH
SK446 CPH-GOT

Återstår att se vad som händer med den bokningen framöver. Med gällande restriktioner har jag även insett att dottern som är 12 år måste genomföra ett PCR-test för att vi ens ska kunna åka. :eek:

Just nu känns det inte som om någon av höstens resor (Bryssel, Barcelona, Tokyo & London) kommer gå att genomföra för vår räkning. Antingen för att vi inte kommer in i landet (Japan) eller för att vi inte på ett smidigt sätt kan få tag på ett reseintyg då det ej finns några testställen för PCR-test inkl. intyg i min närhet utan är 7 mil bort enkel väg. Att då få ihop det med ett intyg i tid inför avresan blir knepigt med jobb och skola. Ja, ja, får avvakta och se vad som händer. SAS kanske löser det åt oss genom att ändra någon annars får vi väl ta en voucher.

Var inte riktigt min plan när jag boka under senaste F & F. Då såg läget betydligt mer positivt ut än vad det gör just nu...
 

Maja

Medlem
Jaha, då var det dags att börja bevaka höstens weekend resor och se vad som händer.

Ser nu att min bokning till Bryssel med utresa den 17/9 och hemresa den 19/9 har 737-700 på samtliga segment.

210917
SK439 GOT-CPH
SK597 CPH-BRU

210919
SK1594 BRU-CPH
SK446 CPH-GOT

Återstår att se vad som händer med den bokningen framöver. Med gällande restriktioner har jag även insett att dottern som är 12 år måste genomföra ett PCR-test för att vi ens ska kunna åka. :eek:

Just nu känns det inte som om någon av höstens resor (Bryssel, Barcelona, Tokyo & London) kommer gå att genomföra för vår räkning. Antingen för att vi inte kommer in i landet (Japan) eller för att vi inte på ett smidigt sätt kan få tag på ett reseintyg då det ej finns några testställen för PCR-test inkl. intyg i min närhet utan är 7 mil bort enkel väg. Att då få ihop det med ett intyg i tid inför avresan blir knepigt med jobb och skola. Ja, ja, får avvakta och se vad som händer. SAS kanske löser det åt oss genom att ändra någon annars får vi väl ta en voucher.

Var inte riktigt min plan när jag boka under senaste F & F. Då såg läget betydligt mer positivt ut än vad det gör just nu...
Och idag plingade till i appen/mailen/sms om ändring på ovan nämnda flight inte en utan två gånger.

Första vändan blev det;
210917
SK437 GOT-CPH 12:45-13:30 (737-700!)
SK1593 CPH-BRU 15:25-16:55

Hemresan flyttad till måndag 210920
SK594 BRU-CPH 10:30-12:00
SK430 CPH-GOT 14:05-14:50

Andra plinget innebar tidigare flight och 737-700 är borta på första flighten GOT-CPH, men nu är istället CPH-GOT 737-700! :eek:

SK443 GOT-CPH 10:50-11:35
SK1593 CPH-BRU 15:25-16:55

Hemresan flyttad till måndag 210920
SK594 BRU-CPH 10:30-12:00
SK430 CPH-GOT 14:05-14:50

Resan är för oss helt obrukbar då den dels går tidigt på fredag fm (var ursprungligen en eftermiddagsbokning till att sedan flytta hela hemresan till måndag.

Begära återbetalning bör vara ett alternativ va?

Alternativt att begära att få bli ombokad till ett senare datum är annars det jag ser som ett givet val.

Läser jag på SAS hemsida för att få baspoäng för inställd flight så är det satt till 31/8 så det kan jag nog (tyvärr glömma)... :oops:
 

Tur-Ture

Medlem
Fick nu 4'e ändringen på ARN-ZRH-sträckan på vår ARN-MIA-ARN 2-4-1 bokning (utgången voucher, utgångna poäng). Har gått från LX1249 till LX1255 till ingenting (ringde in och fick SK605/A320) till 737-700. Ringde in och fick svar efter 17 minuter..std-svaret att den fortfarande är aktiv i systemet men inte går att boka eftersom den är fullsatt. Jag vidhöll att den inte kommer att gå och fick inget direkt mothugg på det, så nu är vi tillbaka på LX1255 men i ECO eftersom det inte fanns några awardplatser i Biz längre. Orkade inte ta någon diskussion, tycker inte det spelar någon större roll på den korta sträckan och jag kommer sova ändå. Större problem är väl om USA kommer att öppna upp i början av Oktober.
 

011430121

Medlem
Min resa SK2080 GOT-UME 3
Min mycket ringa erfarenhet av 737-700 säger att den avgången kommer att ställas in, brukar bli så när alla mittsäten är blockade.
Tänk vilken avgång som passar dig bäst när SAS ställer in så kommer du förmodligen att få boka den, om inte avgången SAS föreslår passar dig vilket förmodligen sker ca 20 dagar före avgång
Glöm inte berätta vad som händer.


F2023A16-4E41-4813-812A-BCDD5FC5C1F0.png
 
Toppen