Senaste nytt

SAS ändrar till 737-700

011430121

Medlem
Nej det verkar onekligen så. Dom har redan flyttat hemresan och "nergraderat" till en A330. Men den har dom ju ivf så den kan man tro ska flyga :D
Får väl se, så länge dom flyttar den på rätt håll så är det inte hela världen.
Intressanta är att sist dom flyttade den så hade sambon en award-bokning i C, men den nergraderade dom till Plus "för det fanns inga award på den nya avgången"..
Men blir kul! Kan sitta framme i C på egen hand (separata bokningar, min är revenue-biljett) :D
Jag undrar om de kan nergradera en biljett när det är SAS som har ställt in, men det finns det betydligt duktigare medlemmar än jag som kommer att svara på.
 

Krotan

Medlem
Jag undrar om de kan nergradera en biljett när det är SAS som har ställt in, men det finns det betydligt duktigare medlemmar än jag som kommer att svara på.

Så tyckte jag också.. Och hade långa diskussioner med SAS. Förvisso med kundtjänst, men det är den kontaktyta man har att tillgå.
Dom hävdade bestämt att eftersom det var award så kunde dom det. Han pratade också med Eurobonusavdelningen men dom sa samma sak.
Alternativet var att acceptera deras ombokning (som var helt off) och gillat det läget istället. Eller avbokning och pengarna/poängen tillbaka.
Har bråkat så mkt med SAS sista året så jag orkar knappt med mer. Men det är väl det som är deras mål iofs..
 

SK989

Medlem
Jag undrar om de kan nergradera en biljett när det är SAS som har ställt in, men det finns det betydligt duktigare medlemmar än jag som kommer att svara på.
Nedgradering regleras i EU-förordningen 261/2004 och förordningen gäller oavsett om biljetten betalats med pengar eller poäng. Om man nedgraderas har man rätt att återfå mellan 30 - 75% av biljettpriset beroende på flygsträckans längd. För resor längre än 350 mil gäller 75%. Frågan är vad det innebär för en award? Ska man få 75% av poängen man betalat med tillbaka eller 75% av skatter och avgifter, eller både och? Inte prövats rättsligt mig veterligen men en sak är säker: 75% av något ska du få tillbaka! SAS påstående att man inte har rätt till någon kompensation alls "för att det är en award" är inkorrekt.
 

011430121

Medlem
Har en bokning tillsammans med en BC medlem till MUC i slutet av augusti, kollade om det har blivit ändrat till 737-700 eller A319, nej det är fortfarande A320neo, men Expert Flyer visar 0 i alla bokningsklasser.
Nu är den stora frågan kommer SAS ändra till 737-700 eller A319, förbereder mig på några sömnlösa nätter innan kreativa SAS kommer med svaret!
 
Har en bokning tillsammans med en BC medlem till MUC i slutet av augusti, kollade om det har blivit ändrat till 737-700 eller A319, nej det är fortfarande A320neo, men Expert Flyer visar 0 i alla bokningsklasser.
Nu är den stora frågan kommer SAS ändra till 737-700 eller A319, förbereder mig på några sömnlösa nätter innan kreativa SAS kommer med svaret!
A320neo ändras till 737-700. A319 ändras inte, de ställs bara in
 

filip23

Medlem
Hur kan man se om det kommer att ske en ändring? Har en resa bokad till Malaga i mitten av juni och är riktigt spänd på om den står sig eller inte. Hittills har den legat som A320 Neo :)
 

011430121

Medlem
Hur kan man se om det kommer att ske en ändring? Har en resa bokad till Malaga i mitten av juni och är riktigt spänd på om den står sig eller inte. Hittills har den legat som A320 Neo :)
Oftast sker ändringen minst 14 dagar före avgång
Du kan kolla på Expert Flyer om den är 0 i alla bokningsklasser, men ett av de mest säkra är om de ändrar till 737-700 undantaget om det gäller resor till och från Norge.
Nu har de även börjat med A319 och då ser det ut som om de ställer avgången
På långlinjerna om SAS ändrar till A340-300 skall du nog förvänta dig att den ställs in.
 

ZZZebra

Medlem
A320neo ändras till 737-700. A319 ändras inte, de ställs bara in

De ändrar A319 både till A320 när de skall gå eller 737-700 när de blir inställda. Har flera datapunkter på detta. Kan möjligtvis bli inställd ändå, men i mina fall så har flygplanstypen ändrats innan.

Hur kan man se om det kommer att ske en ändring? Har en resa bokad till Malaga i mitten av juni och är riktigt spänd på om den står sig eller inte. Hittills har den legat som A320 Neo :)

Just flygningarna till Spanien verkar vara de rutter som har minst inställda turer så jag tror inte du behöver vara *så* orolig för den. Kolla på Flightradar så ser du att SK6003 och SK1583 (som jag antar att du flyger) har inga/få inställda avgångar.

Länk: SAS flight SK1583 - Flightradar24 eller SAS flight SK6003 - Flightradar24

Men mitt tips är annars att lägga in ett larm på ExpertFlyer så på dina bokningar så får du ett mejl om ändring av flygplanstyp sker. Själv fick jag detta igår avseende en bokning i juni. De kan givetvis ställa in en flygning utan att byta flygplanstyp innan men i nuläget så är det nog den bästa indikatorn som är tillgänglig publikt.

Dear ZZZebra,

This is a notification that your Aircraft Change Alert "AMS-ARN06 EQP" has detected a change in aircraft.
-------------------------------------------------------------------------------
For: SK556
From: AMS to ARN
Date: 21/MM/DD
Aircraft: Airbus A319 (319)

New Aircraft: Boeing 737-700 (73G)
(If the New Aircraft code is the same as the old, then we have detected a change in the cabin configuration.)
-------------------------------------------------------------------------------

To check your new seat assignment on this flight, either contact the airline or the travel agency that booked your ticket.

Thank you,
The ExpertFlyer.com Team
 
De ändrar A319 både till A320 när de skall gå eller 737-700 när de blir inställda. Har flera datapunkter på detta. Kan möjligtvis bli inställd ändå, men i mina fall så har flygplanstypen ändrats innan.



Just flygningarna till Spanien verkar vara de rutter som har minst inställda turer så jag tror inte du behöver vara *så* orolig för den. Kolla på Flightradar så ser du att SK6003 och SK1583 (som jag antar att du flyger) har inga/få inställda avgångar.

Länk: SAS flight SK1583 - Flightradar24 eller SAS flight SK6003 - Flightradar24

Men mitt tips är annars att lägga in ett larm på ExpertFlyer så på dina bokningar så får du ett mejl om ändring av flygplanstyp sker. Själv fick jag detta igår avseende en bokning i juni. De kan givetvis ställa in en flygning utan att byta flygplanstyp innan men i nuläget så är det nog den bästa indikatorn som är tillgänglig publikt.

Dear ZZZebra,

This is a notification that your Aircraft Change Alert "AMS-ARN06 EQP" has detected a change in aircraft.
-------------------------------------------------------------------------------
For: SK556
From: AMS to ARN
Date: 21/MM/DD
Aircraft: Airbus A319 (319)

New Aircraft: Boeing 737-700 (73G)
(If the New Aircraft code is the same as the old, then we have detected a change in the cabin configuration.)
-------------------------------------------------------------------------------

To check your new seat assignment on this flight, either contact the airline or the travel agency that booked your ticket.

Thank you,
The ExpertFlyer.com Team
Bra med fler som följer upp detta! Vi vill såklart se när det tar slut och man kan lita på SAS igen.
 
Toppen