Senaste nytt

SAS ändrar till 737-700

Mr Planning

Medlem
Flyget inställt, och man har ju rätt att få statuspoängen ändå, skall man kontakta SAS innan eller efter den planerade flygningen gällande det?
 
Nästa planerade avgång med A319 ser ut att vara lördag 29 maj.

SK2868 CPH-BGO

Följer upp den avgången. Som resenär hade jag inte bokat nånting som är planerat med A319 nu hos SAS.
Nu är den avgången inställd också.

Nästa "planerade" avgång med A319 är SK400 CPH-ARN den 31 maj.

Att SAS säljer biljetter till avgångar dom inte alls har för avsikt att genomföra för att få in pengar i kassan ser jag nu som bevisat.
 

ilon

Medlem
Nu är den avgången inställd också.

Nästa "planerade" avgång med A319 är SK400 CPH-ARN den 31 maj.

Att SAS säljer biljetter till avgångar dom inte alls har för avsikt att genomföra för att få in pengar i kassan ser jag nu som bevisat.
Bevisat känns som väl starkt ordval.
Jag ser det som betydligt mer troligt att dem, som redan föreslagits här i tråden, schemalägger brett för att se vad som fastnar i nätet, och sedan ställer in det som inte blir lönsamt.
Att då använda sig av udda modeller som ett verktyg för att bevaka svaga avgångar är nog troligare ett kreativt tag från en er eller flera medarbetare snarare än en medveten strategi från SAS centralt för att hålla likviditeten uppe.

Själv sitter jag bara och väntar på att mina två bokningar med 319 ska ställas in..
29/6 ARN OSD SK 066
29/6 OSD ARN SK 073
 

ZZZebra

Medlem
Flyget inställt, och man har ju rätt att få statuspoängen ändå, skall man kontakta SAS innan eller efter den planerade flygningen gällande det?

Fungerar även innan enligt flera datapunkter, vet dock inte vad man "ska" :)

Jag har gjort både och. När jag har haft flyg inställda i Managemybookings och kontaktat dem angående poäng så har de sagt att de kan ge poäng först efter att man begärt voucher eller återbetalning (beroende på biljettregler). När det gjorts så har jag claimat poäng såväl före som efter ordinarie avgångsdatum.

Min gissning är att de nog vill att man skall "döda" biljetten på riktigt. Annars skulle man kunna be om statuspoängen för att flyget är inställt och en tid senare boka om biljetten till ett annat tillfälle och få baspoäng (och extrapoäng om det är kampanj).
 

JLK

Ny medlem
Behöver 20 000 bas/statuspoäng innan augusti (för att nå Diamond och förlängd giltighetstid på poäng, har drygt 1 miljon poäng som jag annars inte lär hinna använda). Jag tänker att det billigaste vore att boka flyg som säkert lär bli inställda, och då få statuspoängen ändå. Har redan skaffat Elite 2 ggr.

Någon som har tips på flyg som sannolikt kommer att ställas in, men som fortfarande går att boka? Läste något här ovan flyg som har A319 som lär bli inställda. Finns det något sätt man kan söka efter alla avgångar med den flygplanstypen?
 

Xilan

Medlem
Behöver 20 000 bas/statuspoäng innan augusti (för att nå Diamond och förlängd giltighetstid på poäng, har drygt 1 miljon poäng som jag annars inte lär hinna använda). Jag tänker att det billigaste vore att boka flyg som säkert lär bli inställda, och då få statuspoängen ändå. Har redan skaffat Elite 2 ggr.

Någon som har tips på flyg som sannolikt kommer att ställas in, men som fortfarande går att boka? Läste något här ovan flyg som har A319 som lär bli inställda. Finns det något sätt man kan söka efter alla avgångar med den flygplanstypen?

Säkraste sättet att få ihop 20 000 poäng är att boka 3 st ToR inrikes i SAS Plus och åka innan den 30 juni då kampanjen med *4 poäng gäller. Då stöttar du samtidigt svenska flygplatser som har svåra tider. Köp gärna en kaffe på ett kafé på flygplatsen också.
 
Toppen