Senaste nytt

SAS ändrar till 737-700

HCas

Medlem
Det är inte pandemin som ställer in flighterna. Det är SAS dåliga planering som lägger upp 4 flighter per dag till och från destinationer och sen ställer in alla flighter 5 av 7 dagar i veckan.

Ja, förutom att det inte är dålig planering utan säkerligen ett sätt att bättre på kassaflödet. Eftersom SAS inte anser sig ha några skyldigheter mot biljettinnehavaren så länge de ställer in två veckor i förväg är det ju en gratischans att få in lite pengar genom att sälja biljetter till flygningar man inte avser genomföra.
 

MTheC

Medlem
Idag fick jag första formella ombokningen för maj där det ändrats till 737-700 för ett tag sedan. Nu går SAS från att ha påstått (eller i alla fall ha sålt biljetter till så många flyg) att de ska flyga 7-8 ggr per dag till Helsingfors i maj till att inte ens flyga varje dag. Fick ombokning som flyttar resan 1 dag så blir att flyga med annat bolag nu. Ska begära att SAS bokar om mig till Finnair (vilket de sannolikt kommer neka) som i alla fall har 2 flighter per dag.
 

igelkotten

Medlem
Idag fick jag första formella ombokningen för maj där det ändrats till 737-700 för ett tag sedan. Nu går SAS från att ha påstått (eller i alla fall ha sålt biljetter till så många flyg) att de ska flyga 7-8 ggr per dag till Helsingfors i maj till att inte ens flyga varje dag. Fick ombokning som flyttar resan 1 dag så blir att flyga med annat bolag nu. Ska begära att SAS bokar om mig till Finnair (vilket de sannolikt kommer neka) som i alla fall har 2 flighter per dag.

Riktigt fult att sälja så många avgångar per dag när de knappt flugit till HEL i flera månader. Försökte boka biljett i mars och kunde inte hitta några avgångar alls.
 

MTheC

Medlem
Riktigt fult att sälja så många avgångar per dag när de knappt flugit till HEL i flera månader. Försökte boka biljett i mars och kunde inte hitta några avgångar alls.
De flög ju inte alls i februari och mars så hade räknat med att detta skulle hända - trodde dock kanske de skulle skala ned till en avgång per dag. Fick självklart nej till att boka om till Finnair (enligt agenten så samarbetar de inte med Finnair och de behöver bara boka om till bolag som de samarbetar med) - har det skriftligt där de också skriver att de ställt in flyget för de var för få bokade.

Har nu skickat in begäran om ersättning för biljetter med Finnair. Utgår ifrån att det kommer nekas, får då överväga om jag tar det vidare till ARN. Vill egentligen inte det men tycker SAS agerat riktigt dåligt med fixande och trixande med 737-700 så att i princip alla resor man bokar med dem innebär at man lånar ut pengar gratis till dem under en period och sen inte får resa (om man inte köper biljetter med annat bolag)
 

011430121

Medlem
@MTheC Du måste haft optimal otur, alla flyg var O vilket betyder att de var slutsålda.
Jag väntar på att SAS skall göra en omvänd vinstvarning att de flyger fullsatta flyg, tror att de är skyldig aktiemarknaden det.

Det jag inte får ihop, är att det fortfarande är så låg kabinfaktor när SAS presenterar sina tal, när de säger till oss att den tydligen populära maskinen 737-700 är fullbokad, apropå det var länge sedan jag såg någon på Arlanda fast den är planerad och utsåld på sååååå många avgångar.
För inte lurar SAS varken oss passagerare eller investerarna?
 

palmen

Moderator
De flög ju inte alls i februari och mars så hade räknat med att detta skulle hända - trodde dock kanske de skulle skala ned till en avgång per dag. Fick självklart nej till att boka om till Finnair (enligt agenten så samarbetar de inte med Finnair och de behöver bara boka om till bolag som de samarbetar med) - har det skriftligt där de också skriver att de ställt in flyget för de var för få bokade.

Har nu skickat in begäran om ersättning för biljetter med Finnair. Utgår ifrån att det kommer nekas, får då överväga om jag tar det vidare till ARN. Vill egentligen inte det men tycker SAS agerat riktigt dåligt med fixande och trixande med 737-700 så att i princip alla resor man bokar med dem innebär at man lånar ut pengar gratis till dem under en period och sen inte får resa (om man inte köper biljetter med annat bolag)
Generellt sätt är jag emot att ta sånt här vidare till ARN/Domstol när det handlar om enstaka fall. Men nu är detta systematiskt av sas och man har hållit på så här över ett halvår och de får emot EU261/2004 som inte säger något om att de bara behöver boka om till bolag de samarbetar med.

Har du nu blivit tvungen att köpa biljett på annat bolag och sas vägrar ersätta så borde du ha ett bra case och ta vidare. Och i detta fall tycker jag ändå det är rätt väg att gå.
 

fcx

Medlem
Just till HEL är det ju svårt att inte flyga något annat än Finnair just nu. Båtarna går väl inte?
OT, det som går är båtarna från Stockholm till Åbo och Åland. Till Helsingfors är det via Tallinn eller Travemünde man måste åka. Ingen av dessa städer går dock att nå direkt från Stockholm med båt.
 
Toppen