Jag råkade ut för en liknande händelse men med ändring av avgångstid med 11h (men tidigare än det som var bokat så nu avgång strax innan 6 på morgonen - verkar formellt som de faktiskt ställt in vår ursprungliga flight då det är nytt flightnr men det vägrade agenterna jag pratade med att erkänna). Ringde SAS och sa att det inte funkar för oss och fick då till svar att de erbjuder bara 2 alternativ (om jag inte vill acceptera),voucher eller återbetalning enligt biljettreglerna (dvs bara skatter).
Jag har testat och ringt tillbaka 2 gånger till och samma svar - om det är mindre än 24h skillnad i avgångstid så ser SAS det numera inte som väsentlig ändring. Tyckte det lät orimligt så begärde det skriftligt och fick det - jag ställer mig tveksam till om det är ok. Frågade var det framgick i villkoren men det gjorde det inte sa det men man har bestämt att det är nu det som gäller.
Vad säger expertisen här på forumet? Jag vet ju att man kan diskutera lite hur mycket som är väsentligt men för mig är 11h som jag drabbas av definitivt väsentligt.
Det som sätter mig i lite i svår sits är dock att jag har 5 dagar på mig att acceptera ändringen eller inte - agenterna på telefon vägrade göra notering om att jag inte accepterar om jag inte samtidigt väljer voucher eller återbetalning enligt biljettreglerna så de försöker ju verkligen inte göra det lätt för folk. Har nu skickat in mail till SAS (Diamond-support och även via formulär till Customer Care) att jag inte accepterar deras förslagna ändring och begär full återbetalning (och angav att om den inte erhållits inom sju dagar så skickar jag det för kortreklamation).