Senaste nytt

SAS ändrar tidtabellen sex timmar.. Går inte att få pengarna åter?

bompa

Medlem
SAS skickade SMS att de ändrar tidtabellen på flygning i januari med sex timmar.
Gör att vi missar den middagen vi skall på.

Men sen när man klickar på länken får man bara två val.
Pengarna åter på voucher eller skatten åter på pengar.
Betalat med AMEX

Vad skall man göra?
Vad har man för rättigheter
 

MTheC

Medlem
Jag råkade ut för en liknande händelse men med ändring av avgångstid med 11h (men tidigare än det som var bokat så nu avgång strax innan 6 på morgonen - verkar formellt som de faktiskt ställt in vår ursprungliga flight då det är nytt flightnr men det vägrade agenterna jag pratade med att erkänna). Ringde SAS och sa att det inte funkar för oss och fick då till svar att de erbjuder bara 2 alternativ (om jag inte vill acceptera),voucher eller återbetalning enligt biljettreglerna (dvs bara skatter).

Jag har testat och ringt tillbaka 2 gånger till och samma svar - om det är mindre än 24h skillnad i avgångstid så ser SAS det numera inte som väsentlig ändring. Tyckte det lät orimligt så begärde det skriftligt och fick det - jag ställer mig tveksam till om det är ok. Frågade var det framgick i villkoren men det gjorde det inte sa det men man har bestämt att det är nu det som gäller.

Vad säger expertisen här på forumet? Jag vet ju att man kan diskutera lite hur mycket som är väsentligt men för mig är 11h som jag drabbas av definitivt väsentligt.

Det som sätter mig i lite i svår sits är dock att jag har 5 dagar på mig att acceptera ändringen eller inte - agenterna på telefon vägrade göra notering om att jag inte accepterar om jag inte samtidigt väljer voucher eller återbetalning enligt biljettreglerna så de försöker ju verkligen inte göra det lätt för folk. Har nu skickat in mail till SAS (Diamond-support och även via formulär till Customer Care) att jag inte accepterar deras förslagna ändring och begär full återbetalning (och angav att om den inte erhållits inom sju dagar så skickar jag det för kortreklamation).
 

Homer

Medlem
Jag råkade ut för en liknande händelse men med ändring av avgångstid med 11h (men tidigare än det som var bokat så nu avgång strax innan 6 på morgonen - verkar formellt som de faktiskt ställt in vår ursprungliga flight då det är nytt flightnr men det vägrade agenterna jag pratade med att erkänna). Ringde SAS och sa att det inte funkar för oss och fick då till svar att de erbjuder bara 2 alternativ (om jag inte vill acceptera),voucher eller återbetalning enligt biljettreglerna (dvs bara skatter).

Jag har testat och ringt tillbaka 2 gånger till och samma svar - om det är mindre än 24h skillnad i avgångstid så ser SAS det numera inte som väsentlig ändring. Tyckte det lät orimligt så begärde det skriftligt och fick det - jag ställer mig tveksam till om det är ok. Frågade var det framgick i villkoren men det gjorde det inte sa det men man har bestämt att det är nu det som gäller.

Vad säger expertisen här på forumet? Jag vet ju att man kan diskutera lite hur mycket som är väsentligt men för mig är 11h som jag drabbas av definitivt väsentligt.

Det som sätter mig i lite i svår sits är dock att jag har 5 dagar på mig att acceptera ändringen eller inte - agenterna på telefon vägrade göra notering om att jag inte accepterar om jag inte samtidigt väljer voucher eller återbetalning enligt biljettreglerna så de försöker ju verkligen inte göra det lätt för folk. Har nu skickat in mail till SAS (Diamond-support och även via formulär till Customer Care) att jag inte accepterar deras förslagna ändring och begär full återbetalning (och angav att om den inte erhållits inom sju dagar så skickar jag det för kortreklamation).



Det står såhär i deras regler
11.1
if, after you make your reservation, but before the date of travel, we change the scheduled departure time by more than three hours and this is unacceptable to you and we are unable to book you on an alternative flight which is acceptable to you, you will be entitled to a refund for all monies paid in respect of the time changed flight.
https://www.sas.se/content/dam/sas/pdfs/travel-info/conditions-of-carriage-en.pdf
 

MTheC

Medlem
Det står såhär i deras regler
11.1
if, after you make your reservation, but before the date of travel, we change the scheduled departure time by more than three hours and this is unacceptable to you and we are unable to book you on an alternative flight which is acceptable to you, you will be entitled to a refund for all monies paid in respect of the time changed flight.
https://www.sas.se/content/dam/sas/pdfs/travel-info/conditions-of-carriage-en.pdf
De sa på telefon att (med deras ord) högsta ledningen beslutat att detta inte gäller längre (sen förra veckan någon gång).
 

Homer

Medlem
De sa på telefon att (med deras ord) högsta ledningen beslutat att detta inte gäller längre (sen förra veckan någon gång).


Så de regler du samtyckte till när du köpte biljetten har de alltså ändrat retroaktivt?
och sen finns det de som tycker att Ryan är ett oseriöst bolag...:rolleyes:

Jag kollade nyss, det står fortfarande 3 timmar så ändringen är tydligen hemlig dessutom


Regler.jpg
 

palmen

Moderator
De sa på telefon att (med deras ord) högsta ledningen beslutat att detta inte gäller längre (sen förra veckan någon gång).
San samma vad de säger, du har accepterar reglerna vid bokning samt att de fortfarande finns publicerade hos sas enligt länken från @Homer.

Finns inget som sas kan säga eller hävda som gör att de har rätt att ändra detta. Tar du det vidare så kommer du vinna.
SAS skjuter sig själva i foten gång på gång nu, så här får man inte göra om man ska ha något förtroende kvar.
 

MTheC

Medlem
Så de regler du samtyckte till när du köpte biljetten har de alltså ändrat retroaktivt?
och sen finns det de som tycker att Ryan är ett oseriöst bolag...:rolleyes:

Jag kollade nyss, det står fortfarande 3 timmar så ändringen är tydligen hemlig dessutom


Visa bifogad bild 115133
Säger inte att det är rimligt... tyvärr tycker jag SAS varit riktigt dåliga i hantering av denna kris. Man blir ju inte direkt så sugen på att boka något mer med dem.
 

igelkotten

Medlem
De sa på telefon att (med deras ord) högsta ledningen beslutat att detta inte gäller längre (sen förra veckan någon gång).

Alltså fy fan för hur de agerar. Vet inte hur mycket pengar bokningen nu handlar om, men jag skulle stått på mig här. Jag har svårt att se att det kan ändra dessa villkor med retroaktiv verkan, men har å andra sidan inte läst in mig på det här.
 
Toppen