Senaste nytt

SARS liknande virus (Corona) i Asien 2020

Status
Stängd för vidare inlägg.
Enligt experter är hypoteser om Mutation av virus helt taget ur luften. Det finns inga belägg eller erfarenheter av att virus har en benägenhet att mutera i detta skede, snarare tvärt om, att dom har muterat innan och därför sprids till människan, men att det sedan ligger stabilt utan förändring.
Nu gillar jag ju källor och inte bara "experter säger". I alla fall så verkar Kinas motsvarighet till hälsovårdsmyndigheten inte hålla med dina experter.

Kina varnar: Viruset kan mutera | SVT Nyheter
 

DRG

Medlem
Det är två parametrar som är intressanta vad gäller spridningen
1, Smittsamheten- som i detta fall verkar ganska hög mtp hur snabbt fallen verkar öka. 2. Dödligheten, som ju just nu inte verkar jättehög jämfört med SARS Å andra sidan vet ingen hur många som var smittade när de som dött blev smittade.
Att stänga ned hela städer måste dock betraktas som minst sagt drastiskt så att man tar detta på allvar är det inget snack om. Fortsätter detta lär i vart fall kinesiska myndigheter införa fler restriktioner vad gäller resande i Kina. .
 
Nu gillar jag ju källor och inte bara "experter säger". I alla fall så verkar Kinas motsvarighet till hälsovårdsmyndigheten inte hålla med dina experter.

Kina varnar: Viruset kan mutera | SVT Nyheter
”Dina” och ”mina” experter, trist attityd. Ursäkta att jag inte lämnade källa.

Om du vill kontrollera om jag hittar på mina egna källor eller om det finns någon substans kan så kan du lyssna på intervju med Anders Tegnell på Folkhälsomyndigheten från TV4 nyheterna igår kväll.

Edit:
Jag hittar inte intervjun med Anders Tegnell nu. Det var på TV4 Live igår. Kanske går att hitta lättare via dator och inte i appen på telefon.

Jag hittar dom samma info i detta klipp.
Om smittorisken av coronaviruset: ”Man tror man kan hindra det på det sättet”

Att något kan hända betyder inte att det är sannolikt. Planet kan krascha men statistiskt sätt är det en väldigt liten sannolikhet. Det kan vi väll enas om?
 
Last edited:
”Dina” och ”mina” experter, trist attityd. Ursäkta att jag inte lämnade källa.

Om du vill kontrollera om jag hittar på mina egna källor eller om det finns någon substans kan så kan du lyssna på intervju med Anders Tegnell på Folkhälsomyndigheten från TV4 nyheterna igår kväll.

Edit:
Jag hittar inte intervjun med Anders Tegnell nu. Det var på TV4 Live igår. Kanske går att hitta lättare via dator och inte i appen på telefon.

Jag hittar dom samma info i detta klipp.
Om smittorisken av coronaviruset: ”Man tror man kan hindra det på det sättet”

Att något kan hända betyder inte att det är sannolikt. Planet kan krascha men statistiskt sätt är det en väldigt liten sannolikhet. Det kan vi väll enas om?
Ursäkta om du tycker det är en tråkig attityd. Vi brukar ju alltid ha väldigt höga krav på just källor.
 
Ursäkta om du tycker det är en tråkig attityd. Vi brukar ju alltid ha väldigt höga krav på just källor.
Ja det var en tabbe av mig att inte källhänvisa och jag kanske läste in för mycket ”attityd” i ditt svar. Jag ber om ursäkt för det.

Min poäng från början är dock fortfarande det samma. Att det, enligt experter, inte är vanligt förekommande att coronavirus muterat efter spridning till människor. Den inställningen tror jag även Kinas smittskyddsinstitut har, och att det i detta fall är en missvisande rubrik i media när man basunerar ut att det KAN hända.
 
WHO situation report 23JAN

Situation update:
• A total of 581 confirmed cases have been reported for novel coronavirus (2019-nCoV) globally;
• Of the 581 cases reported, 571 cases were reported from China;
• Cases have been reported in Thailand, Japan, Hong Kong Special Administrative Region, Taipei
Municipality, China, Macau Special Administrative Region, United States of America and the
Republic of Korea; All had travel history to Wuhan;
• Of the 571 confirmed cases in China, 375 cases were confirmed from Hubei Province;
• Of the 571 cases, 95 cases are severely ill2 ;
• Seventeen deaths have been reported (all from Hubei Province

https://www.who.int/docs/default-so...ation-reports/20200123-sitrep-3-2019-ncov.pdf
 

onzai

Medlem
WHO situation report 23JAN

Situation update:
• A total of 581 confirmed cases have been reported for novel coronavirus (2019-nCoV) globally;
• Of the 581 cases reported, 571 cases were reported from China;
• Cases have been reported in Thailand, Japan, Hong Kong Special Administrative Region, Taipei
Municipality, China, Macau Special Administrative Region, United States of America and the
Republic of Korea; All had travel history to Wuhan;
• Of the 571 confirmed cases in China, 375 cases were confirmed from Hubei Province;
• Of the 571 cases, 95 cases are severely ill2 ;
• Seventeen deaths have been reported (all from Hubei Province

https://www.who.int/docs/default-so...ation-reports/20200123-sitrep-3-2019-ncov.pdf

Kan nämna att den senaste informationen jag har från Kina säger 26 döda och 846 rapporterade cases
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen