Senaste nytt

SARS liknande virus (Corona) i Asien 2020

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åker till Japan (Sapporo) om några veckor med Air China via PEK. Hur är den internationella transfern på PEK för Air China? Krånglig med tåg/buss eller enkel och gå rakt igenom? I dagsläget vill man ju helst hänga med så få som möjligt på vägen... Ganska oklart på Air Chinas hemsida vilka flyg som går och inte går. Nån som har en bra källa/länk som är pålitlig?
 

Nemo

Medlem
Någon som har koll på om Thai airways har ställt in sina flyg till och från Kina än? Det verkar som de flesta stora bolag temporärt har ställt in flyg till Kina.
Online Customer’s Request to Thai Airways | THAI

THAI Issues Change Fee Waiver and Offers Refund Due to Novel Coronavirus (2019-nCoV) Outbreak in the People’s Republic of China

THAI Adjusts Flight Frequency to People’s Republic of China
Updated : 02 February 2020

Mr. Nond Kalinta, Vice President of Sales Department, Thai Airways International Public Company Limited (THAI) said that due to an outbreak of a Novel Coronavirus in the People’s Republic of China, whereby the Chinese Government prohibits inbound and outbound flights from Wuhan and other cities in the vicinity that may pose potential risks, THAI has adjusted its flight frequency in order to match with current changes to flight demand. The changes to flights to and from China between 6-29 February 2020 are as follows:

1. On the Bangkok-Beijing-Bangkok route, reduced from two flights per day to one flight per day from 8-29 February 2020
2. On the Bangkok-Shanghai-Bangkok route, reduced from two flights per day to one flight per day from 10-29 February 2020
3. On the Bangkok-Guangzhou-Bangkok route, reduced from two flights per day to one flight per day from 8-29 February 2020
4. On the Bangkok-Chengdu-Bangkok route, reduced from seven flights per week to five flights per week from 6-27 February 2020
5. On the Bangkok-Kunming-Bangkok route, reduced from seven flights per week to three flights per week from 6-29 February 2020
6. On the Bangkok-Xiamen-Bangkok route, reduced from four flights per week to two flights per week from 6-27 February 2020

THAI will closely monitor the situation and strictly implement preventive measures against the outbreak of the novel coronavirus for gaining passenger confidence.

Passengers may make ticket changes at any THAI Sales Office. For more information about flight schedule or flight cancellations, please visit thaiairways.com website or contact the THAI Contact Center tel. 0-2356-1111, 24 hours a day.
 
Åker till Japan (Sapporo) om några veckor med Air China via PEK. Hur är den internationella transfern på PEK för Air China? Krånglig med tåg/buss eller enkel och gå rakt igenom? I dagsläget vill man ju helst hänga med så få som möjligt på vägen... Ganska oklart på Air Chinas hemsida vilka flyg som går och inte går. Nån som har en bra källa/länk som är pålitlig?
Transfer på PEK är inte speciellt krångligt men kan ta lite tid. Du ska igenom en transitpasskontroll och en transit security. Normalt mellan 20-45 min beroende på mängden köande resenärer. Efter security kommer du in i terminen. Den är stor (och trist) så det går att hålla sig undan folksamlingar.
 
Air China har tydligen börjat ställa in flighter från Stockholm till Peking. Jag var bokad den 28 februari till Bangkok via Peking. Idag kom ett mail att utresan blivit flyttad till 1 mars, två dagar senare. En provbokning på Air Chinas hemsida visar inga flyg till Peking den 28 och 29 februari.
Jag avbokade resan, tre nätter i Bangkok känns lite kort. Synd, eftersom den var bokad på deras error fare i höstas...
Med viruset som argument gick Accor hotels med på att avboka och återbetala mina fem nätter i Bangkok trots att det vara en non refundable rate, snyggt!
 

E.K

Medlem
Jag lämnade Peking med 38 graders feber!!

Ett par dagar innan jag skall åka hem från Thailand åker jag på världens feber och huvudvärk.
Jag ligger lite halvt medvetslös i 36 timmar.
Som tur är känner jag mig bättre den dagen jag ska åka hem, men har ändå feber kvar.
Eftersom planet går efter midnatt så har jag hela dagen på mig att samla kraft.
Går till ett apotek och köper febernedsättande samt en termometer. En tablett två timmar innan sa apotekaren.

Tar en tablett 2 timmar innan jag skall checka in.
Vid incheckning görs en temperaturmätning. Jag frågar efter resultatet och får faktiskt se displayen också som visar 36,3
Snacka om mirakel piller. När jag stiger på planet görs en ny mätning med exakt samma resultat.
Jag landar i Peking strax innan sju på morgonen och passerar mätstationen utan problem.
Söker temporärt visum och åker till transit hotellet som Air China bjuder på.
Vid ankomst till hotellet görs först en mätning som otroligt nog också är 36,3 efter det blir jag inskriven.
Jag hinner ju inte tillbringa mer än två timmar i rummet så jag tar mig ett långt och varmt bad och varvar ner.

Totalt avslappnad lämnar jag hotellet och beger mig till flygplatsen.
Kommer till mätstationen och blir in vinkad. NEJ inte nu tänker jag. Jag frågar efter resultatet och får svaret 37,3
Jag får gå bort till rymddräkts personalen för noggrannare mätning.
Jag får en gammal hederlig kvicksilvertermometer att stoppa i armhålan. Första mätningen 38,0 andra 38,1
Jag får börja fylla i en massa papper medans det tas kopior på pass och biljett.
Sen blir det en massa frågor och jag svarar ärligt på dom och förklarar att jag kom på morgonen, åkte till hotellet och tog ett varmt bad.
Rekommendationen blev att inte åka MEN dom tänkte inte heller hindra en från att åka. Bara jag skrev på ett papper och det gjorde jag.

Man hade både på planet och Loungen övergått till engångsartiklar. Bild från Loungen

IMG_0719.JPG


Lite lättat sitter jag i planet till Europa och funderar över att man blev iväg släppt så lättvindigt.
Den lite traumatiserade upplevelsen bidrar till att febern börjar öka igen.
Jag gör lite mätningar då och då i smyg och det ser mörkare och mörkare ut.
Ungefär två timmar innan planet skall landa på Frankfurt har jag 39,8
Nu spelar det ingen roll även om jag tar varenda kvarvarande piller som finns. Vid landning är det definitivt slutrest.

Funderar på hur stort rabalder kommer det att bli när det kommer en med 40 graders feber.
Ju närmare Frankfurt vi kommer desto mer nervösare blir man.
Helt plötsligt från lite frusen börjar jag bli varmare och varmare i kroppen. När vi parkerat vid gate svettas jag.
Jag kan inte ta på mig jackan när jag kliver av för jag är så varm.
Oerhört förvånad blev jag, ingen kontroll alls inte ens tullarna var plats. Tacksam beger jag mig till Senator Loungen för en dusch.

"Hjärtinfarkten var inte långt borta."

Oerhört oseriösa mätmetoder där marginalen är 0,7 grader. Man ska inte kunna slinka igenom med 37,6 i feber!!
 

Abbs

Medlem
Jag lämnade Peking med 38 graders feber!!

Ett par dagar innan jag skall åka hem från Thailand åker jag på världens feber och huvudvärk.
Jag ligger lite halvt medvetslös i 36 timmar.
Som tur är känner jag mig bättre den dagen jag ska åka hem, men har ändå feber kvar.
Eftersom planet går efter midnatt så har jag hela dagen på mig att samla kraft.
Går till ett apotek och köper febernedsättande samt en termometer. En tablett två timmar innan sa apotekaren.

Tar en tablett 2 timmar innan jag skall checka in.
Vid incheckning görs en temperaturmätning. Jag frågar efter resultatet och får faktiskt se displayen också som visar 36,3
Snacka om mirakel piller. När jag stiger på planet görs en ny mätning med exakt samma resultat.
Jag landar i Peking strax innan sju på morgonen och passerar mätstationen utan problem.
Söker temporärt visum och åker till transit hotellet som Air China bjuder på.
Vid ankomst till hotellet görs först en mätning som otroligt nog också är 36,3 efter det blir jag inskriven.
Jag hinner ju inte tillbringa mer än två timmar i rummet så jag tar mig ett långt och varmt bad och varvar ner.

Totalt avslappnad lämnar jag hotellet och beger mig till flygplatsen.
Kommer till mätstationen och blir in vinkad. NEJ inte nu tänker jag. Jag frågar efter resultatet och får svaret 37,3
Jag får gå bort till rymddräkts personalen för noggrannare mätning.
Jag får en gammal hederlig kvicksilvertermometer att stoppa i armhålan. Första mätningen 38,0 andra 38,1
Jag får börja fylla i en massa papper medans det tas kopior på pass och biljett.
Sen blir det en massa frågor och jag svarar ärligt på dom och förklarar att jag kom på morgonen, åkte till hotellet och tog ett varmt bad.
Rekommendationen blev att inte åka MEN dom tänkte inte heller hindra en från att åka. Bara jag skrev på ett papper och det gjorde jag.

Man hade både på planet och Loungen övergått till engångsartiklar. Bild från Loungen

Visa bifogad bild 105694

Lite lättat sitter jag i planet till Europa och funderar över att man blev iväg släppt så lättvindigt.
Den lite traumatiserade upplevelsen bidrar till att febern börjar öka igen.
Jag gör lite mätningar då och då i smyg och det ser mörkare och mörkare ut.
Ungefär två timmar innan planet skall landa på Frankfurt har jag 39,8
Nu spelar det ingen roll även om jag tar varenda kvarvarande piller som finns. Vid landning är det definitivt slutrest.

Funderar på hur stort rabalder kommer det att bli när det kommer en med 40 graders feber.
Ju närmare Frankfurt vi kommer desto mer nervösare blir man.
Helt plötsligt från lite frusen börjar jag bli varmare och varmare i kroppen. När vi parkerat vid gate svettas jag.
Jag kan inte ta på mig jackan när jag kliver av för jag är så varm.
Oerhört förvånad blev jag, ingen kontroll alls inte ens tullarna var plats. Tacksam beger jag mig till Senator Loungen för en dusch.

"Hjärtinfarkten var inte långt borta."

Oerhört oseriösa mätmetoder där marginalen är 0,7 grader. Man ska inte kunna slinka igenom med 37,6 i feber!!
Så du utsätter andra för fara för vad, exakt?
 
Jag lämnade Peking med 38 graders feber!!

Ett par dagar innan jag skall åka hem från Thailand åker jag på världens feber och huvudvärk.
Jag ligger lite halvt medvetslös i 36 timmar.
Som tur är känner jag mig bättre den dagen jag ska åka hem, men har ändå feber kvar.
Eftersom planet går efter midnatt så har jag hela dagen på mig att samla kraft.
Går till ett apotek och köper febernedsättande samt en termometer. En tablett två timmar innan sa apotekaren.

Tar en tablett 2 timmar innan jag skall checka in.
Vid incheckning görs en temperaturmätning. Jag frågar efter resultatet och får faktiskt se displayen också som visar 36,3
Snacka om mirakel piller. När jag stiger på planet görs en ny mätning med exakt samma resultat.
Jag landar i Peking strax innan sju på morgonen och passerar mätstationen utan problem.
Söker temporärt visum och åker till transit hotellet som Air China bjuder på.
Vid ankomst till hotellet görs först en mätning som otroligt nog också är 36,3 efter det blir jag inskriven.
Jag hinner ju inte tillbringa mer än två timmar i rummet så jag tar mig ett långt och varmt bad och varvar ner.

Totalt avslappnad lämnar jag hotellet och beger mig till flygplatsen.
Kommer till mätstationen och blir in vinkad. NEJ inte nu tänker jag. Jag frågar efter resultatet och får svaret 37,3
Jag får gå bort till rymddräkts personalen för noggrannare mätning.
Jag får en gammal hederlig kvicksilvertermometer att stoppa i armhålan. Första mätningen 38,0 andra 38,1
Jag får börja fylla i en massa papper medans det tas kopior på pass och biljett.
Sen blir det en massa frågor och jag svarar ärligt på dom och förklarar att jag kom på morgonen, åkte till hotellet och tog ett varmt bad.
Rekommendationen blev att inte åka MEN dom tänkte inte heller hindra en från att åka. Bara jag skrev på ett papper och det gjorde jag.

Man hade både på planet och Loungen övergått till engångsartiklar. Bild från Loungen

Visa bifogad bild 105694

Lite lättat sitter jag i planet till Europa och funderar över att man blev iväg släppt så lättvindigt.
Den lite traumatiserade upplevelsen bidrar till att febern börjar öka igen.
Jag gör lite mätningar då och då i smyg och det ser mörkare och mörkare ut.
Ungefär två timmar innan planet skall landa på Frankfurt har jag 39,8
Nu spelar det ingen roll även om jag tar varenda kvarvarande piller som finns. Vid landning är det definitivt slutrest.

Funderar på hur stort rabalder kommer det att bli när det kommer en med 40 graders feber.
Ju närmare Frankfurt vi kommer desto mer nervösare blir man.
Helt plötsligt från lite frusen börjar jag bli varmare och varmare i kroppen. När vi parkerat vid gate svettas jag.
Jag kan inte ta på mig jackan när jag kliver av för jag är så varm.
Oerhört förvånad blev jag, ingen kontroll alls inte ens tullarna var plats. Tacksam beger jag mig till Senator Loungen för en dusch.

"Hjärtinfarkten var inte långt borta."

Oerhört oseriösa mätmetoder där marginalen är 0,7 grader. Man ska inte kunna slinka igenom med 37,6 i feber!!
Så du tycker det är oseriöst att du fick åka, när det var du själv som tog beslutet att göra det, trots att du avråddes att göra det?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen