Senaste nytt

SARS liknande virus (Corona) i Asien 2020

Status
Stängd för vidare inlägg.

nissefalk

Medlem
Frugan och jag åker till Maldiverna via Singapore på söndag. Har aldrig tidigare ens funderat på liknande saker men nu känns det lite kymigt att stoppa i Singapore. Blir lite nojig:(

Nu har jag ju inget belägg för det här men det där verkar ok, Singapore är ju lika långt från Wuhan som Lissabon är från Stockholm i flygtid, så brukar jag övertyga mig själv i liknande situationer, dvs, vad skulle jag gjort om jag bodde i Stockholm och något liknande hände i Lissabon,

Hoppas ni får en trevlig resa utan att oroa er för viruset,
 

Nemo

Medlem
Enligt nedan länk gör de det (ombokning) för resor fram till 23 februari (såg att din resa var i början av mars). Detta datum lär säkert flyttas fram.

"Efter UD:s nya rekommendationer lättar flygbolaget SAS på reglerna för ombokning av deras resor till Kina. Bolaget som har direktflygningar till Peking och Shanghai erbjuder resande att kostnadsfritt boka om resan om den är före den 23 februari säger SAS informationschef Knut Morten Johansen till TT."

"Ombokningarna kan göras till ett senare eller tidigare datum, men inte till en annan destination. Man tillåter i nuläget inte heller kostnadsfria avbokningar då UD inte avråder från resor till övriga Kina."


UD avråder från resor till drabbade områden i Kina | SVT Nyheter
Och nu har SAS uppdaterat sin egen hemsida.
Message - Traffic Information | SAS
353FB08E-D092-47CB-A2DD-B5F19C9FB878.png AC43E86F-4A1D-425F-B2C3-FCE6490ABB75.png C0ED1907-7FB6-4957-8B29-124F40E406FA.png
 

Firetee

Medlem
Flyger till Finland från Danmark, de flesta av passagerarna har munskydd/ansiktsmask på sig.

Finns dock en logisk förklaring, då planet ska vidare till Kina (och antagligen varit i Kina). Även om man vet att risken är otroligt liten för att bli smittad så är det en konstig känsla när så många har ansiktsmask på sig...Egentligen är det ju bara positivt ur spridningssynpunkt oavsett.
 
Last edited:

Nemo

Medlem
Jag har inte tagit legitimation på han, men om han har den titulaturen som videon säger och att detta är vad WHO rekommenderar så väger denna info betydligt tyngre för mig.

Professor i infektionssjukdomar Björn Olsen vid Uppsala Universitet säger:
| SVT Nyheter
A6181178-E0EA-4790-B4E8-5806BDFB5F13.png
Min kommentar:
Ifall alla använder kirurgmunskydd (dvs minskar droppspridningen från varje person) så ger det ett visst skydd, men vill du själv skyddas från andras utandning krävs ett klass 3-skydd
 
Yes, samma kabinklass. Är du inbokad 26 jan-23 feb så kan du flytta fram resan till och med 31 maj.

Jag har precis blivit ombokad. Här är lite matnyttig info till er andra.

Star Award
SIN-HKG-CPH-ARN-LLA (14 februari)

Ringde först till Tallin som efter samtal med supervisor har direktiv att dom endast kan boka om till flighter som har tillgängliga platser i inventiory till Eurobonus.

Tillsammans hittade vi SIN-MAN men sedan fanns det inte bonusplatser på MAN-ARN-LLA. Hon var genuint ledsen att hon inte fick boka om mig på MAN-ARN-LLA som fanns som revenue.

Jag ringde då Sas kundtjänst i Sverige och berättade mitt ärende. Jag uppgav alla mina önskade flighter och hoppades på att det skulle gå vägen. Det var inget problem efter ett samtal med supervisor. Jag ser att bokningsklasserna blev "SAS Plus Bonus" på de flighter som egentligen inte fanns bonusplatser på.

Ingen ändringsavgift heller.
Bra gjort av sas.

Edit: Jag fick alltså byta min SAS C HKG-CPH till SQ C SIN-MAN vilket jag inte trodde var en självklarhet.
 
Last edited:
Jag har precis blivit ombokad. Här är lite matnyttig info till er andra.

Star Award
SIN-HKG-CPH-ARN-LLA (14 februari)

Ringde först till Tallin som efter samtal med supervisor har direktiv att dom endast kan boka om till flighter som har tillgängliga platser i inventiory till Eurobonus.

Tillsammans hittade vi SIN-MAN men sedan fanns det inte bonusplatser på MAN-ARN-LLA. Hon var genuint ledsen att hon inte fick boka om mig på MAN-ARN-LLA som fanns som revenue.

Jag ringde då Sas kundtjänst i Sverige och berättade mitt ärende. Jag uppgav alla mina önskade flighter och hoppades på att det skulle gå vägen. Det var inget problem efter ett samtal med supervisor. Jag ser att bokningsklasserna blev "SAS Plus Bonus" på de flighter som egentligen inte fanns bonusplatser på.

Ingen ändringsavgift heller.
Bra gjort av sas.

Edit: Jag fick alltså byta min SAS C HKG-CPH till SQ C SIN-MAN vilket jag inte trodde var en självklarhet.
Jag ringde Tallin för att ändra, NEJ jag ringde mindre än 24 timmar innan.
Att det var ett extramfall brydde man sig inte om...

Vanliga SAS Diamond kunde inte röra bokningen.
INTE bra SAS!

EDIT:
Nytt samtal till Tallin, inga problem att ändra BKK-PEK-LHR-ARN till BKK-NRT-FRA-ARN
Så jag skippar tyvärr Air China first då jag vill gärna hoppa Bejing.
Så fick bli ANA First till FRA.
Fick betala nya skatter och ändrings avgift totalt ca 500:-
Dom fick bara ta bort avgifter för SAS egna flyg, lite snålt kan jag tycka men jag betalar gärna för att i nuläget slippa PEK
 
Last edited:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen