Senaste nytt

SARS liknande virus (Corona) i Asien 2020

Status
Stängd för vidare inlägg.

Canadien

Medlem
Kina har inte heller råd att åter igen bli stämplade som landet där dödliga sjukdomar sprids ifrån och landet som inte agerar. Så mycket av det som görs nu tror jag handlar om signalvärde.

Ja något är udda med detta, kanske ett sätt av regimen att skapa mer trovärdighet internt i Kina, för att motivera än hårdare övervakning. Proportionerna är inte rimliga i förhållande till vad WHO och västerländska forskningsinstitut kommit fram till.
 
Happ, nu kom bulletinen från vårt lokala kontor i Kina. Alla resor till landet avrådes till annat sägs (detta i en koncern med 100k anställda globalt). Utifrån nuvarande data så tycker jag det fortfarande låter tokigt men kommer förstås lyda denna rekommendation.

Vi har fått samma avrådan där jag jobbar.
Har en stor intern konferens i Sverige om ett par veckor med många inresande från Kina och Asien. Just nu diskuteras också om den ska ställas in.
 
Den här typen av virus är väldigt farligt för äldre (SARS hade 50% dödlighet för människor över 64 år). Därför är det värt att tänka på att även om man själv har relativt låg risk att dö så kan man lätt döda en handfull äldre medan man bär på det.

Det som är speciellt läskigt med coronaviruset är att inkubationstiden är 14 dagar. Man hinner resa jorden runt och komma i kontakt med tusentals människor under den tiden.
 

Quaddan

Medlem
Den här typen av virus är väldigt farligt för äldre (SARS hade 50% dödlighet för människor över 64 år). Därför är det värt att tänka på att även om man själv har relativt låg risk att dö så kan man lätt döda en handfull äldre medan man bär på det.

Det som är speciellt läskigt med coronaviruset är att inkubationstiden är 14 dagar. Man hinner resa jorden runt och komma i kontakt med tusentals människor under den tiden.

Som jag förstår det är inkubationstiden inte helt känd, 1-14 dagar och att vissa genomgår smittan helt utan symptom.

Precis som du säger så hinner man smitta många under den tiden..
 

M.K

Medlem
Jag har aldrig använt munskydd vid tidigare larm om olika utbrott, men kanske ändå en god tanke vid besök på stora internationella hubbar framöver då detta ser väldigt aggressivt ut och några veckors sängliggande knappast lockar. Otäcka scener på många Youtube videos från staden.
 
Vi har fått samma avrådan där jag jobbar.
Har en stor intern konferens i Sverige om ett par veckor med många inresande från Kina och Asien. Just nu diskuteras också om den ska ställas in.

Antar att den kommer ställas in. Bara tanken att det kommer människor som kan vara bärare på detta virus och att man chanser är ju totalt befängt. Wuhan har 11 miljoner människor, tänk dig effekten av dessa människor i kontakt med en mängd människor som sedan sätter sig på flyg som gör att inkubationstiden inte kan säkerhetsställas. Hoppas verkligen att ditt och andra företag tänker till men antar att ni inte kommer behöva ta ett sådant beslut till slut då Kina och flygbolagen själva säkert kommer ta detta beslut inom någon dag.
 
Jag har aldrig använt munskydd vid tidigare larm om olika utbrott, men kanske ändå en god tanke vid besök på stora internationella hubbar framöver då detta ser väldigt aggressivt ut och några veckors sängliggande knappast lockar. Otäcka scener på många Youtube videos från staden.

6 läkare i släkten inklusive en infektionsläkare i USA. USA tar hemma sina diplomater. De är alla eniga att munskydd inte fungerar mot luftburna virus. Dvs, i princip NOLL skydd mot detta virus samt andra. Det finns faktiskt forskning som visar på att det faktiskt kan öka smittorisk då virus kan samlas i munskyddet, och när man tar av och på skyddet kan viruset överföras till händerna och därmed spridas vidare.

Att ens tänka på att åka till denna region känns ganska speciellt. Att utgå att det värsta som kan hända är att du kommer ligga sängliggande några veckor är väldigt optimistiskt. Viruset är enligt tidiga uppskattningar dubbelt så smittsamt som en vanlig influensa. Dödligheten är just nu runt 4% men det är en siffra på en liten smittad population och kan inte antas ha samma utfall kommande period.

Jag har en resa till MIA kommande vecka till en konferens med massor med människor som kommer från hela världen. Funderar på att ställa in då just andra människors resemönster/ är omöjliga att skydda sig emot. Viruset har ju redan spridits till Hong Kong, Australien, Malaysia, Frankrike och U.S. (Washington state och Chicago). Vem vet, när veckan är slut kanske över 20 länder är drabbade. Fattar faktiskt inte att SAS/UD bara säger stop direkt. Varför chansa alls??
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen