Senaste nytt

Santander Mitt kort billigaste kortet för att ta ut kontanter i USA?

Maja

Medlem
Har ett Santander Mitt kort som går ut i maj 2020. Har förstått att kortet har gått ut och ej går att teckna längre, men att vi som redan har kortet behåller det tills giltighetstiden går ut(?).

Under informationen för kortet så står det fortfarande att det är 0kr för uttag i bankomat och även 0% valutväxlingsavgift.

Har hittills aldrig använt kortet, men kommer vara i behov av US $ och har tidigare läst mig till att det skulle vara det mest förmånliga att ta ut kontakter på plats i USA med detta kort. Har förstått att när jag tar ut pengar så ska jag se till att direkt sätta in kostnaden för mitt kontantuttag för att slippa ränta?

Eller är det något annat alternativ som är bättre?

Har även tillgång till SAS Mastercard Premium och OKQ8-VISA alternativt att gå och växla här hemma på det lokala växlingskontoret som har lite bättre kurs än Forex.

Tacksam för tips och råd!
 
  • Gilla
Reactions: Gus

mha321

Medlem
Ja om du sätter in pengarna direkt blir det ingen ränta. Jag brukar gå in på deras site någon gång på kvällen efter att jag tagit ut, och då ser man exakt vilket belopp det blev i SEK, och så överföra det. Har inte åkt på någon ränta ännu...

Har inte testat något uttag på MC Premium, men de har ju avgift på kontantuttag så jag har svårt att se att det skulle vara bättre. OKQ8-kortet kan jag inte uttala mig om.
 
I USA tycker jag kort fungerar överallt och det lilla jag tar ut i kontanter så spelar några procent på kursen inte så stor roll.
 

Maja

Medlem
@mha321 Testar nog den varianten och får försöka lista ut exakt hur jag betalar in till kortet. Har aldrig använt det tidigare.

@Dreamliner Använder kort till i princip allt också, men behöver lite lösa dollar till dricks, till en pizzaslice etc.
 

chazzie

Medlem
Ja fast valutapåslaget är fortfarande intressant även vid köp och det är noll med Santander.

De har väl rimligtvis ett aningen högre pris per dollar än "default rate:n", eller tjänar de inget alls på valutahandel? Kort utan uttagsavgift har ibland sämre kurs så beroende på hur mycket man tar ut kan de olika varianterna löna sig. Jag tar ut så pass lite att det inte spelar någon roll, men för de som tar ut väldigt mycket under året kan det snabbt bli 100-lappar eller mer.
 

mha321

Medlem
De har väl rimligtvis ett aningen högre pris per dollar än "default rate:n", eller tjänar de inget alls på valutahandel? Kort utan uttagsavgift har ibland sämre kurs så beroende på hur mycket man tar ut kan de olika varianterna löna sig. Jag tar ut så pass lite att det inte spelar någon roll, men för de som tar ut väldigt mycket under året kan det snabbt bli 100-lappar eller mer.
Så länge man tar ut små belopp tjänar man ju framförallt rätt mycket på en lite sämre växel kurs än den *fasta* kostnaden på uttag. Så tänker jag iaf.

Men att tro att kortutfärdaren inte tjänar pengar på något alls är nog rätt naivt ja...
 
De har väl rimligtvis ett aningen högre pris per dollar än "default rate:n", eller tjänar de inget alls på valutahandel? Kort utan uttagsavgift har ibland sämre kurs så beroende på hur mycket man tar ut kan de olika varianterna löna sig. Jag tar ut så pass lite att det inte spelar någon roll, men för de som tar ut väldigt mycket under året kan det snabbt bli 100-lappar eller mer.
Jag gjorde en jämförelse för två veckor sedan. Kursen inkl avgift på AMEX var i snitt 8,35 medan kursen på mitt Santander-kort blev 8,19. Blir ju snabbt några hundralappar.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Elias

Medlem
Jag gjorde en jämförelse för två veckor sedan. Kursen inkl avgift på AMEX var i snitt 8,35 medan kursen på mitt Santander-kort blev 8,19. Blir ju snabbt några hundralappar.
Nja beror ju på vad spenden är på totalt, sparar ju ca 100kr per 5000kr du spenderar. Om man bara ska ha dricks dollars till pizzaslice etc. Så tycker inte jag det spelar någon roll :)
 

Maja

Medlem
Nej, men 40kr i extra kortavgift vid bankomatuttag, (Sas Mastercard Premium är minst 40kr eller 3% av uttagsbeloppet), blir ganska mycket om man kommer göra småuttag kan jag tycka. Testar Santander och ser hur det fungerar. :)
 
Toppen