Senaste nytt

Santander lägger ner Mitt kort med sparränta

thh

Medlem
Stoppade i kortet i en av dem i somras (på Sturup tror jag iofs). Sämre kurs än FOREX tom då, marginellt.

Som med mycket annat är det väl snarare en bekvämlighet, som man därför betalar för. Det finns tillfällen när ett par kronor extra är värt det (taxikostnader och landa sent, framförallt).

Jag tycker det är synd att Santanderkortet försvinner, jag har använt mitt i flera år som extrakort i affärer där man kanske inte vill dra sitt kreditkort när jag reser och sedan spärrat det när jag är tillbaka på flygplatsen och tyckt att det varit super, dessutom för bankomatuttagen som blir lite dyrare med andra kort.
 

Malm

Medlem
Efter samtal med Santander fick jag ett oklart svar vad det gäller möjligheten att sätta in mer pengar på Mitt Kort, för att sedermera ta ut dessa i en bankomat utomlands (slippa ränta). Enligt kundtjänst kunde dessa betalning studsa tillbaka vid outnyttjad kredit.

Vad säger ni som använder kortet idag? Fungerar det för er att "ladda" kortet med pengar för uttag utomlands?
 

mha321

Medlem
Efter samtal med Santander fick jag ett oklart svar vad det gäller möjligheten att sätta in mer pengar på Mitt Kort, för att sedermera ta ut dessa i en bankomat utomlands (slippa ränta). Enligt kundtjänst kunde dessa betalning studsa tillbaka vid outnyttjad kredit.

Vad säger ni som använder kortet idag? Fungerar det för er att "ladda" kortet med pengar för uttag utomlands?
Jag frågade i samband med att jag började använda det istf coop, och fick då ett väldigt tydligt svar från kundtjänst att man inte kan sätta in utan att de ska studsa, inte bara kan.

Jag brukar göra uttaget först och sedan frampå kvällen gå in och kolla reserverat belopp och göra överföringen. Då landar överföringen samma dag som beloppet går från reserverat till belastat för det mesta, har inte råkat ut för att betala ränta någon gång hittills.

Så inget direkt svar på din fråga, men ett tips på hur du kan ta dig runt det :)
 

joakgarp

Medlem
Ringde deras kundtjänst igår Ang Mitt spar+ och fick då bekräftat om trådens rubrik att Mitt kort med sparränta är borta som produkt. Vi som redan har kortet kan använda det tills det förfaller men får inget förnyat kort efter det. Mitt förfaller 2018-maj så har lite tid kvar... Själva kortet är kopplat till ett unikt bankkonto med clearing och kontonummer med nuvarande 0.5% ränta. Detta kommer att finnas kvar tills vidare.
Frågade om de hade något liknande kort men det hade de inte.

Känner att då är det lika bra att köra på vidare med Coop Med mera mer som jag alltid använder varje dag här hemma. Lite ovant med att föra över till deras bankgiro först men vad jag har läst så räcker det så, en överföring till Coops bankgiro på det belopp du vill göra uttag på. Dagen efter kan du ta ut hela eller del av beloppet, även om din kredit är belastad sedan tidigare.
 
Jag använde mitt kort förra veckan på Bali och det gick utmärkt (bättre kurs i bankomaten är Forex). Inga problem att slanta in pengar på kontot (gjordes i december).
 

Gus

Medlem
Det här handlar om "mitt kort med sparränta"-produkten.

"mitt kort" påverkas inte. Funkar som du skriver, så länge du ser till att inte stå på negativt belopp (då får du betala ränta)
Ja just detta är nog lätt att glömma bort som kund. Det syns ju inte direkt tydligt på Santanders hemsida (om det ens står någonstans) att man måste betala ränta på automatuttag som belastar krediten.

Jag ringde kundtjänst och frågade om man kunde betala in i förväg och damen var inte glad att medge att så kan man göra.
 

RobHK

Medlem
Har testast att handla med det vanliga kortet nu och köpt i USD och VND, fantastiskt man får faktiskt spot kurs, helt utan påslag!

Har inte testat att ta ut pengar i ATM.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

mtlmr

Medlem
Nu önskar man att man inte vore i slutet på sitt korts giltighetstid.

Fick brev från Santander igår om förändringen. De försökte inte sälja upp till kreditkortet utan deras andra sparkontopaket. Lite felinformerade om kontots kundfördelar?
 
Toppen