Senaste nytt

Sannolikhet att SAS ställer in (nästan) tom avgång

M.T

Medlem
Är bokad på SK0927 mellan CPH-BOS den 15 april. med drykt en månad kvar så är det väligt glest mellan de bokade sätena... enligt Expertflyer så är det
businessclass: 1 (jag), och en blockad.
PE: 5 bokade, 4 blockade
Eco: 12 bokade, 7 blockade.

Finns det risk för att sas ställer in avgången? kan inte tänka mig att de flyger en A330-300 med som mest 30 pers ombord...
 

Attachments

  • sk0927.PNG
    sk0927.PNG
    118,7 KB · Visningar: 325

fcx

Medlem
För att få ett grepp om en viss avgång så måste man även tänka på beläggningen på returen. Händer hyggligt ofta att planen går ganska tomma i ena riktningen och fulla åt andra hållet.
 

Canadien

Medlem
Det Agehall menar är att tagna platser på en seatmap inte säger speciellt mycket om bokningsläget, det är bara SAS som kan se det i sina egna interna system. 80% av flighten kan t ex vara såld som charter till ett företag som ska på konferrens och de har inte valt/blockat platser. Det finns mängder med orsaker till att seatmap inte reflekterar bokningsläget.

Ofta finns det dock en vag koppling om man över tid tittar på tagna platser kontra slutlig beläggning, men på en enskild flygning kan det bli väldigt missvisande.
 

Canadien

Medlem
Inte? Ett hundra procent säker på att SAS skulle överväga att ställa in i händelse av att man hade t.ex. 20 pax bokade ut och 20 pax bokade hem. Glöm inte bort varför vi har EU-kompensationsregler.
Precis, om de skulle få problem med någon kärra så ställer de ju hellre in en avgång med 20 pax på än en med 200 pax på.
 
Tycker i alla fall att det finns en viss koppling mellan seat map och antal pax ombord vid avgång. Har flugit SK939 (ARN-LAX) 2ggr de senaste 2 månaderna, och bägge gångerna såg seat map väldig tom ut, och mycket riktigt var load factor ca 35% (103 PAX ena gången och 100 PAX andra gången).
 

Canadien

Medlem
Tycker i alla fall att det finns en viss koppling mellan seat map och antal pax ombord vid avgång. Har flugit SK939 (ARN-LAX) 2ggr de senaste 2 månaderna, och bägge gångerna såg seat map väldig tom ut, och mycket riktigt var load factor ca 35% (103 PAX ena gången och 100 PAX andra gången).
Ja, det stämmer ofta bra närmre avgång, men det finns alltid outliers där det är helt fel. Därav att man inte kan dra några (säkra) slutsatser.
 
Toppen