Senaste nytt

Sammanställning av Star Alliance flyglinjer med First class kabin (utrikes)

Svante

Medlem
Var har du fått informationen från? Har sökt men inte hittat något. Sitter på 2 platser i F ICN-FRA den 2 december och har inte fått ngt meddelande ännu.
 

agehall

Medlem
Var har du fått informationen från? Har sökt men inte hittat något. Sitter på 2 platser i F ICN-FRA den 2 december och har inte fått ngt meddelande ännu.
Som vi redan konstaterat verkar det vara två veckor i början av nästa år som berörs. Det är inte vad som har kommunicerats tidigare, men så verkar det se ut just nu. Om du inte flyger just dessa två veckor (vilket du inte gör) så är det inte så konstigt att du inte fått något meddelande om att saker och ting ändrats.
 

Senator

Moderator
Kan vi hoppas på att det nån gång kommer en linje med First-kabin att flyga från Stockholm?

Javisst - det är fritt fram.

Humor på högsta nivå ;)

Idag är väl Emirates ensamma om att flyga med First från Arlanda. Från Köpenhamn har vi Singapore Airlines med First, medan Emirates kör en A380 utan First från CPH, men en B77W med First från Oslo. Jag tror att den skandinaviska marknaden för First är väldigt liten, så jag tror sannolikheten är också liten.

Tittar vi på de bolag som flyger till Arlanda:
Thai - tror inte vi ser en A380 i snar framtid, B747 är på väg bort
Singapore - kanske man bygger upp kapacitet från A350 till B77W över tid
Air China - spelar det någon roll?
United (sommar) - har ingen Global First kvar
så skulle det i mitt tycke bara vara Singapore som skulle ha möjlighet. Men min gissning är då att det är den ryska marknaden som kommer driva detta mer än den skandinaviska.
 

mha321

Medlem
Idag är väl Emirates ensamma om att flyga med First från Arlanda. Från Köpenhamn har vi Singapore Airlines med First, medan Emirates kör en A380 utan First från CPH, men en B77W med First från Oslo. Jag tror att den skandinaviska marknaden för First är väldigt liten, så jag tror sannolikheten är också liten.
Och frågan är ju faktiskt om Emirates gör det för att det finns en marknad för First, eller om de gör den för att de helt enkelt inte har fler plan utan first (i lämplig storlek) att tillgå i schemat :)
 

Senator

Moderator
Och frågan är ju faktiskt om Emirates gör det för att det finns en marknad för First, eller om de gör den för att de helt enkelt inte har fler plan utan first (i lämplig storlek) att tillgå i schemat :)

Jag tror att deras "bling bling marketing" kanske funkar kombinerat med prisbilden, men jag tror som du det handlar om rätt total kapacitet på linjen. Det är dock intressant med valet av B77W på CPH mot A350 på ARN/DME:
F J S Y (stolar per flygplanstyp)
Airbus A350-900: 0 42 24 187 253 (Totalt)
Boeing 777-300ER: 4 48 28 184 264 (Totalt)
Så det är inte en kapacitetsfråga som styr kan man tycka.
 

mha321

Medlem
Jag tror att deras "bling bling marketing" kanske funkar kombinerat med prisbilden, men jag tror som du det handlar om rätt total kapacitet på linjen. Det är dock intressant med valet av B77W på CPH mot A350 på ARN/DME:
F J S Y (stolar per flygplanstyp)
Airbus A350-900: 0 42 24 187 253 (Totalt)
Boeing 777-300ER: 4 48 28 184 264 (Totalt)
Så det är inte en kapacitetsfråga som styr kan man tycka.
Mja, det kan ju mycket väl vara så att de skulle satt in en A350 på båda de linjerna om de faktiskt hade haft dem, och de hade haft någon annan marknad som den 777-300ER hade passat bättre på (där de kunnat dra in lite mer revenue på First). Så den typen av kapacitet spelar nog fortfarande in (däremot 10 stolar plus/minus för totalt antal stolar på marknaden spelar nog ingen större roll).
 
Toppen