Senaste nytt

Sammanslagning av American och US Airways (2013-DEC-09)

Dr. Miles

Expert
Men ska man spekulera kring hur nivåerna kan komma att förändras, kanske man kunde jämföra med vad som hände när UA och Continental gick ihop. Någon som har koll på det?
Det var 1:1 konversion och de som krediterade både till Continental OnePass och till United Mileage Plus fick summera Elite Quilifying Miles från båda programmen.
 

Alx

Medlem
Hyser själv samma farhåga, uttagsnivåerna i USDM är ju extremt förmånliga. I och för sig är det ju också ganska bra på AA också. Men ska man spekulera kring hur nivåerna kan komma att förändras, kanske man kunde jämföra med vad som hände när UA och Continental gick ihop. Någon som har koll på det?

Det var inga egentliga försämringar där, 1:1 på poängen. Dessutom körde man programmen parallellt i över ett år och alla förändringar annonserades i mitt tycke i god tid innan de genomfördes. Så med lite tur blir det något liknande i det här fallet.

Fast skillnaderna mellan programmen är ju betydligt större mellan AA/US än vad de var mellan CO/UA eftersom de förstnämnda kommer från två olika allianser.
 

A380*G

Medlem
Det var inga egentliga försämringar där, 1:1 på poängen. Dessutom körde man programmen parallellt i över ett år och alla förändringar annonserades i mitt tycke i god tid innan de genomfördes. Så med lite tur blir det något liknande i det här fallet.

Fast skillnaderna mellan programmen är ju betydligt större mellan AA/US än vad de var mellan CO/UA eftersom de förstnämnda kommer från två olika allianser.

CO och UA kom också från två olika allianser, SkyTeam respektive Star Alliance.
 

henrik l

Medlem
Jag misstänker att det inte lär blir sämre kurs än 1:1. Enligt artikeln ser det ut som att det skulle vara AA som "slukar" US och då kan man misstänka att uttagsnivåerna justeras till AAdvantage. Frågan är vad som kommer att hända med USDM kampanjer. AA har ju också en hyfsad frekvens, men inte allas lika förmånliga och med med årliga begränsningar på hur mycket som man kan köpa, 40 000 miles, som ofta åker upp till 60 000 miles mot slutet på året. Här känns det mera som en öppen fråga om vad som kommer att hända. Skulle man kunna spekulera i vad som kan hända utifrån UA övertagande av Continetal, eller dom kanske inte var lika offensiva när det gäller att sälja mil:confused: Rätta mig om jag har fel, men jag har en känsla av att här kommer de mest offensiva "milsäljarna" på den Amerikanska marknaden att gå samman. Det kan ju båda gott:D
 
Den stora risken är ju att de sabbar USDM i samgåendet. Devalverar värdet på miles och liknande. Annars är jag inte överdrivet negativ till detta.

Jag tror USDM är på väg utför ändå - nu när LH/LX inte tillåter F bokningar så är det nog bara början. När NH, SQ och TG gör samma sak är det game over åtminstone för mig. Har du poäng - använd dom snarast är mitt råd :)
 

Alx

Medlem
CO och UA kom också från två olika allianser, SkyTeam respektive Star Alliance.

Nope, CO var Star Alliance redan innan sammanslagningen. Däremot lämnade CO Sky Team ett par år innan sammanslagningen. Så det stämmer att CO har tillhört en annan allians.
 

agehall

Medlem
Jag tror USDM är på väg utför ändå - nu när LH/LX inte tillåter F bokningar så är det nog bara början. När NH, SQ och TG gör samma sak är det game over åtminstone för mig. Har du poäng - använd dom snarast är mitt råd :)

Just därför kan i ju hoppas på en okej växelkurs till OW. Sedan bokar man OW F istället.
 

Dr. Miles

Expert
Jag tror USDM är på väg utför ändå - nu när LH/LX inte tillåter F bokningar så är det nog bara början. När NH, SQ och TG gör samma sak är det game over åtminstone för mig. Har du poäng - använd dom snarast är mitt råd :)

Man kan redan inte boka Singapore Airlines First/Business class award på Airbus A380, A340-500 och Boeing B777-300ER flygningar med USDM miles.
 

agehall

Medlem
Då kör vi chicken race. Jag bränner mina USDM inom en vecka. Sitter faktiskt och söker F routes just nu :)

Jag och frugan sparar lite för att ta oss till Hawaii. Problemet är bara att vi egentligen inte har tid att åka i år. Så nu sitter jag på 250k USDM miles som vi har sagt att vi ska ha öronmärkta för detta. Får se hur det går med det.
 
Toppen