Senaste nytt

Sammanslagning av American och US Airways (2013-DEC-09)

Glenn E

Medlem
Bonusprogrammen ska ju vara separata tills vidare.
Hoppas att man kan boka en ToR i F med Cathay Pacific till Hong Kong efter 1a april för 100000 USDM.
 

Senator

Moderator
Personligen tror jag inte det utan det blir som AAdvantage. (70.000 AA miles per enkelresa mellan Europe-Asien 2)

Personligen tror jag inte det. Jag tror att under tiden till man slår ihop dessa och det blir det nya AAdvantage kommer "gamla" uttagsnivåer ligga kvar. Jag tror man åker på en juridisk smäll om man inte meddelar dessa ändringar i förtid.

Men att framtiden är annorlunda med ett nytt program, är en annan sak. Men det kommer kanske finns ett lite fönster under några månader för USDM att komma åt bra deals som t.ex. ovan resa med Cathay..
 

Glenn E

Medlem
Från:
US Airways | Loyalty & benefits
Can I redeem Dividend Miles for travel on oneworld carriers?

US Airways and oneworld partner airlines are working to have the functionality in place for Dividend Miles members to redeem miles for travel upon their entry into the alliance, scheduled for March 31, 2014. Redemption, however, may not be available on that date.

Det kanske inte går att boka One World bonusresor med USDM redan 1a april.:(
 

Alx

Medlem
Personligen tror jag inte det. Jag tror att under tiden till man slår ihop dessa och det blir det nya AAdvantage kommer "gamla" uttagsnivåer ligga kvar. Jag tror man åker på en juridisk smäll om man inte meddelar dessa ändringar i förtid.

Men att framtiden är annorlunda med ett nytt program, är en annan sak. Men det kommer kanske finns ett lite fönster under några månader för USDM att komma åt bra deals som t.ex. ovan resa med Cathay..

Personligen så TROR jag precis som du att fram tills sammanslagningen av programmen är helt klar så kommer nog uttagsnivåer etc att vara kvar på gamla nivåer. Det ligger i US Airways/American intresse att inte reta upp sina medlemmar mer än nödvändigt så eventuella försämringar av uttag etc kommer troligtvis att meddelas med en viss framförhållning. Tanken vid en sammanslagning av flygbolag är ju att få med sig alla medlemmar i det nya flygbolagets program.

MEN, någon "juridisk smäll" om de mot förmodan skulle välja att inte meddela ändringar i förväg har jag svårt att se att de skulle få. Så gott som alla FFP har liknande skrivningar i sina T&C:

US Airways may change, temporarily suspend or discontinue any or all aspects of the Dividend Miles program at any time with or without notice. For example, we may change partners, award availability, program award structure, blackout dates, use of travel awards, mileage-earning levels and seat availability to any or all destinations. Visit usairways.com/dm for program updates.
 

NotRyan

Medlem
Hej,
tänkte fråga experterna detta..
Är det någon som har en aning om vad som händer efter 31/3 -14 när det inte längre ska gå att boka med US dividend miles längre? Jag antar att om man har miles kvar så kommer dessa att flyttas till ett AA konto, eller ev mitt befintliga AA-konto?
Min tanke nu var att köpa US miles i den nya kampanjen , vänta tills sammanslagningen är fullt klar och sedan utnyttja dessa (förhoppningsvis konverterade US miles) i Oneworld, t.ex. business med Qatar till Australien nästa vinter?
Är detta helt uppåt väggarna? Är det bättre att utnyttja mina miles i star alliance innan det stängs och sedan börja på ny kula? Jag har 110k och frun har 100k.
//Rogeks

Hej!

Som jag förstår det så går US med i Oneworld som ett mellansteg i sammanslagningen, så du kommer att kunna boka Oneworld awards på samma sätt som du idag bokar Star-awards, så köp köp köp, sen hänger du med mig på F(est) till Asien för en del av poängen innan sista mars :)

Mvh
/NotRyan
 

Dr. Miles

Expert
Det som är dåligt med oneworld är antalet av routingmöjlighet ut från Sverige. (det blir något bättre för Finnarna)

Star Alliance har följande europeiska städer har longhaul linjer och har direktflyg antingen från Stockholm, Göteborg eller Köpenhamn

London, Manchester, Dublin, Paris, Frankfurt, München, Düsseldorf, Wien, Zürich, Geneve, Milano, Rom, Istanbul, Aten, Madrid, Barcelona, Warszawa, Amsterdam, Bryssel
+Stockholm, Oslo, Köpenhamn (SAS hubbar)​


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

oneworld har följande europeiska städer har longhaul linjer och har direktflyg antingen från Stockholm, Göteborg eller Köpenhamn

London, Helsingfors, Berlin, Düsseldorf, Madrid, Barcelona
+Stockholm, Oslo, Köpenham (direktflyg med Qatar Airways)​


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

För oneworlds del var det väldigt synd att SWISS gick till Star Alliance.
Förutom Air Berlin är andra fyra europeiska oneworld flybolag finns i utkanten av Europa (Storbritannien, Spanien, Finland, Ryssland)
 
Last edited:
Toppen