Senaste nytt

Sammanfattande kommentar om resa med Turkish Airlines [Arlanda-Istanbul-Taipei-Tokyo]

Jones

Medlem
Flög Turkish Airlines i Business för några veckor sedan. Här kommer kortversion av mina intryck. Blandat betyg om maten; Intra-Europa, mycket bra, Long-haul, nja. Det komiska är väl att det var ungefär lika mat ARN-IST och på IST - Islamabad (ISB). Vad som framstod som helt enastående intra-Europa reagerade åtminstone jag med ett ljumt jaså för i long-haul. Bemötande/servicen på ARN-IST var däremot inte alls något kul medan den var bra på andra benet. CIP Lounge i Istanbul snyggt och stort men inte i min smak. Gillar inte riktigt dessa mega-lounger som känns som en egen flygplats i sig. Man hittar säkert sitt sätt att ta sig runt där men för en nykomling var det ganska förvirrat (med personal som jag uppfattade som ohjälpsam). Har aldrig sett så mycket sprit i en lounge, snubblade på spritbufféer överallt, och det är nog mitt mest bestående intryck.
 

Voyageur

Medlem
Tycker TK har en relativt stark produkt hårdvarumässigt. Men även sett till catering är den bra. Avsevärt bättre än de nordiska bolagen t.ex.
Loungen i istanbul erbjuder väldigt många val vilket gör den bättre än genomsnittet. Sett till storleken är den enorm och man har ett extremt generöst utbud med mat och dryck med stationer ungefär var 10m, ex inte ofta man kan få en beställd omelett tillagad på morgonen.

Den turkiska gästvänligheten kanske inte är Raffles klass, men mina erfarenheter har varit enbart positiva och ett leende och ett visst mått ödmjukhet hjälper alltid till i i kommunikationen.
Har dock haft dålig erfarenhet av att när något går snett, ser man inte alltid till kundens bästa med ombokning osv. Men med det sagt är SAS kundservice exakt på samma nivå där man som kund själv behöver upplysa om rättigheter och skyldigheter för att få nåt gjort.

Taturk flygplats har sett sina bästa dagar och när den nya öppnar snart bör nivån höjas ett snäpp.
 

PYRZ

Medlem
Som jag har skrivit tidigare så är TK bra på den hårda produkten. Flygplan, mat, lounge mm håller hög klass. Business intra Europa är nog en av de bästa skulle jag nog säga. Mat är en smaksak men personligen tycker jag att TK är bäst när det gäller mat. Serveringen däremot är ett problem som @Jonas C skriver.

Servicen har dock blivit ngt bättre i luften. Blev också tilltalad vid namn som E+ sedan i somras. Men det finns en hel del kvar att göra. Speciellt på marken!

Loungen är också väldigt bra, speciellt om man tänker på mat och dryckesutbudet. Inte många "icke F" lounger har så mycket. mat och dryck. Trängseln är historia sedan de öppnade nedre våningen. @agehall Du borde testa det snart ;)
 

johhenrik

Medlem
Sen är det ju en omöjlighet att gradera toppskiktet av businesslounger. Finns många bra. CIP har sina fördelar och är man flera kan det vara väldans trevligt. Dock är det ju samtidigt en väldigt högljudd Lounge. Personligen är mina önskemål väldigt olika vid olika tillfällen. Jag har till o med haft det kanon i en United Club när jag satt i lugn och ro i en tyst lounge och drack Sierra Nevada medan jag väntade på min flight.
 
Toppen