Senaste nytt

Samlingstråd - missöden med ATR och Jettime

olo

Medlem
Från BusinessClass.se Loungen™ 2016:
Påbörjar reseåret med ett besök i den helt öde GOT-loungen i väntan på flighten till CPH. Att jag fick SEQ:BN1 kanske inte bara var skicklighet denna gång?
Låt oss börja drömma om privatjet med JetTime...
PrivatJet-upplevelsen uteblev, för vi var hela 8st i kabinen. Min recognition uttalades: "Om du är herren i SAS Plus på rad 18 får du välja något att äta och dricka från menykortet...". Medan den ena CC hjälpte mig han den andra dela ut minchoklad i Go.
Även jag fick mintchoklad med orden: "Eftersom du reser i SAS plus får du ta fem chokladbitar".
Sen hade crew 38 min kvar att vila innan skylten för säkerhetsbältet tändes.

38 min "klockades" då jag hann lyssna på ett helt avsnitt av Filosofiska rummet, vilket dock CC gjorde allt de kunde för att överrösta med sitt skvaller. Noise cancelling till trots lyckades de ganska bra. Att det skall vara så svårt att skapa lite lugn och ro ombord.
 

iRobert

Medlem
Kärrorna är nya och fräscha (med något undantag, tror jag)
Finns ett par riktiga gamla drakar sammanhållna enbart av och med gaffatape och dansk vilja. Sambon flög ett sådant i Oktober mellan GOT och CPH; de gick aldrig över 11000 fot (tror jag har kvar skärmdumpen någonstans) och belysningen på WC utgjordes av en glappande läslampa. Tror de gamla planen är de utan SAS livery.

Kan inte minnas en enda gång cc kommit fram till mig när jag suttit i minus, och frågat om jag (Diamond) vill ha något att dricka. Har däremot en gång sett dom gå fram till en Pandion och fråga om något önskades. Alltid nåt..

Prioboarding funkar helt enkelt inte så snart det är en bussgate, så länge de envisas med att släppa av alla på bussen samtidigt och fullkomlig nordisk stampede uppstår.

Var några minuter sen till boarding i CPH 30/12 (A gate - ingen buss) och hamnade sist i kön där ute i råkylan på plattan, utan jacka (kom från BKK via MUC.) Inte SAS fel att jag inte hade mer än skjorta och kavaj på mig upptill, men det var inte riktigt så jag planerat det..! :)

Saknar 320-tiden! Har ett par turer GOT-CPH med CRJ9 och A321 nästa vecka, skall bli gott. Hoppet fixat på knappa halvtimmen ist för närmare en full timme.
 

maswan

Medlem
Prioboarding funkar helt enkelt inte så snart det är en bussgate, så länge de envisas med att släppa av alla på bussen samtidigt och fullkomlig nordisk stampede uppstår.

Inte för att det är någon märkbar skillnad där vid en tysk eller schweizisk ordnungs-stampede, bussgater funkar helt enkelt uselt oavsett var..
 

NotRyan

Medlem
Inte för att det är någon märkbar skillnad där vid en tysk eller schweizisk ordnungs-stampede, bussgater funkar helt enkelt uselt oavsett var..
Ingen sanning utan modifikation... Det funkade utmärkt med Qatar Airways i Doha den enda gång jag fått bussgate där...

Business och status pax i egen komfortabel buss till planet...

Så visst går det om man vill...
 

olo

Medlem
(SK1894 CPH-LPI 12/4)

Jag har inte hört utropet om att inte hörlurar får användas under start och landning sedan i höstas, så jag har trott att JetTime gjort sitt pappersarbete.
Men idag gjordes utrop 2 gånger på skandinaviska och 2 gånger på engelska om att hörlurar inte fick användas under start, landning och säkerhetsgenomgång. Är det nytt, inget som någonsin förändrats eller bara crew som läser från en gammal instruktion?

Även på detta flyg var det mer eller mindre fullt i Plus men desto glesare i Go. 20-25 personer i Go på 16 rader. (= 1 pax per 3 säten), med i Plus var vi 11 personer på 3,5 rad. (11 av 14 platser upptagna).
Jag tycker att SAS har fått ordning på att få mer luft i Plus på A320/B737-planen men på samtliga ATR-flighter senaste halvåret har skylten varit så långt bak som möjligt. Hur svårt skall det vara att flytta skylten längre fram?
 

Tonton

Medlem
När jag åkte sk1894 den 8/4 så var det nästintill fullsatt! Fanns enstaka platser kvar. Dock så noterade jag att det enbart var 1(!) som åkte i PLUS.

Angående utrop om hörlurar så nämndes inte detta en enda gång.

Ska med flighten om några timmar. Får se om de gör något utrop då :)
 

mateusz

Medlem
(SK1894 CPH-LPI 12/4)

Jag har inte hört utropet om att inte hörlurar får användas under start och landning sedan i höstas, så jag har trott att JetTime gjort sitt pappersarbete.
Men idag gjordes utrop 2 gånger på skandinaviska och 2 gånger på engelska om att hörlurar inte fick användas under start, landning och säkerhetsgenomgång. Är det nytt, inget som någonsin förändrats eller bara crew som läser från en gammal instruktion?

Även på detta flyg var det mer eller mindre fullt i Plus men desto glesare i Go. 20-25 personer i Go på 16 rader. (= 1 pax per 3 säten), med i Plus var vi 11 personer på 3,5 rad. (11 av 14 platser upptagna).
Jag tycker att SAS har fått ordning på att få mer luft i Plus på A320/B737-planen men på samtliga ATR-flighter senaste halvåret har skylten varit så långt bak som möjligt. Hur svårt skall det vara att flytta skylten längre fram?

Var nog på samma flight. Jag hade hörlurarna i. Tog som brukligt av dom innan säkerhetsgenomgången, sen när det är klar fortsättning av filmen. Dock hade dom ingen aning om att jag EBD så fick snällt betala för drickan....
 
Toppen