Senaste nytt

Saltholm

pqvst

Medlem
Någon här som har besökt Saltholm (ön som ligger mellan Malmö och Köpenhamn)? Jag har hittat lite information, bl.a. på saltholm.dk. Hade varit en spännande och annorlunda utflykt.

Det verkar som att det går en postbåt från Kastrup Havn till ön 2 gånger per vecka. Tisdag och fredag enligt denna.

Enligt denna så stannar båten 4 timmar på ön (dock väldigt gammal artikel så jag vet inte om det fortfarande stämmer).
 

HCas

Medlem
Nej, men blir alltid supernyfiken när man passerar under inflygning till Kastrup. Vore kul att höra hur det är om någon har varit där!
 

Agö

Medlem
Kul! Jag har läst mkt om Saltholm, i synnerhet efter säsong 3 av Broen. Ägarna - ön är privatägd - är i fejd med Tårnby kommun om rätten att ta betalt för gruppbesök, se länk (artikel från september 2018).

Jag tror inte att postbåten går längre heller för den delen, de två (fler är de inte idag) bosatta tar egen båt in till fastlandet för att hämta posten. Vill du besöka ön på egen hand är det nog taxibåt eller egen båt som gäller.

Här är en artikel från Kvällsposten från 2015.
 

Ystad

Medlem
Någon här som har besökt Saltholm
Inte jag ...men ett kortare tag under 70-talet kunde man ta en utflyktsbåt dit från Malmö. En gammal fiskebåt (om jag minns rätt) som ankrade upp i närheten av ön och sen landsteg man via en gummibåt. Jag hade planer på att åka dit men slog det ur hågen efter att ha pratat med någon som gjort trippen och sade ungefär "finns inget att se". Det var också förhållandevis dyrt (om man t ex jämförde med ordinarie Malmö-Köpenhamn trafik).
Jag har däremot "besökt" grannön Peberholm - i samband med Broloppet år 2000, då sprang man över denna ö.
 

Alf

Medlem
Jag var där för massor av år sedan i min ungdom. Jag jobbade i ett projekt där vi försökte följa fågelsträck med hjälp radar. Vi använde flygledningsradarn på Bulltofta flygplats i Malmö. I samband med detta gjorde jag tillsammans med en ornitolog från Lunds universitet ett besök på Saltholmen eftersom många fågelarter mellanlandade där. Vi fick hjälp med resan dit av flygplatsen i Köpenhamn, de skjutsade ut oss till Saltholm med en av sina räddningsbåtar. På Saltholm blev vi visade runt av tillsyningsmannen som hade en form av fyrhjuling vi åkte runt med där det gick att ta sig fram. En speciell plats kan man lugn säga. Jag har aldrig haft någon längtan dit efter att ha varit där. Tycker fortfarande det är lika häftigt att passera till höger om ön på låg höjd vid inflygning till Bana 22 på CPH.

Jag vet inte om det går att ta sig dit som privatperson. Jag hittade denna artikel på nätet och där finns ju telefonnummer man kan kolla upp det på om det forfarande gäller. Artikeln är 10 år gammal så mycket kan ha hänt.

Hans, 89, klarar sig bra utan el och vatten | Aftonbladet
 

pqvst

Medlem
Du skulle kanske kunna höra med hamnkontoret i Kastrup Havn (som ju är närmaste större hamn). Kontaktuppgifter finns här. Meddela gärna om du får napp.

Hamnkontoret hänvisade bara till saltholm.dk (så jag tolkar det som att postbåten inte finns längre).

@Alf intressant!
 
Toppen