Senaste nytt

Sökes: Star Alliance award i business till Australien/Nya Zeeland hösten 2019

Swedestar

Medlem
  1. Varifrån vill du börja din resa? GOT
  2. Var är din destination? SYD (hem från AKL eller vice versa). Köper revenue biljett däremellan.
  3. När vill/behöver du resa ut? Oktober-december 2019
  4. När vill/behöver du komma hem? November-januari
  5. Hur länge vill du vara borta? ca 3,5 vecka
  6. Hur många personer som skall resa? 2 vuxna, 2 barn (4 och 7 år)
  7. I vilken kabinklass? Business
  8. Med vilka flygbolag vill du flyga med? Star Alliance (undviker Air China)
  9. Vad är din budget? 380 000 EB-poäng + 2 amex vouchers)
  10. Vad är det viktigaste för dig? Att hitta platser! Hade varit kul att testa olika bolag och flygplanstyper.
  11. Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Gärna långa stopp (23:30) på vägen dit och hem så att man hinner med en övernattning + någon aktivitet.
Är det ens möjligt att hitta 4 platser? Är flexibel med tiderna men vill helst vara borta 3-4 veckor.
Hade varit kul om man kunde köra det som en jorden runt och flugit via USA/Canada ena hållet, t.ex stopp i LAX/IAH//SFO/YVR och SIN/BKK/ICN/HND.
Är det i så fall bäst att flyga västerut eller österut om man vill ha till så långa stopp som möjligt?
Vet att biljetter ej är släppta ännu men vill ha lite hints om vilka rutter jag bör söka på för att lyckas med detta. Tack!
 
  • Gilla
Reactions: Gus

JacobG

Medlem
Singapore Airlines släpper ibland 4 eller fler platser i business. T ex på sträcken SIN-SYD har jag hittat avgångar med 8 platser. Även ARN-SIN verkar det släppas 4 platser på vissa avgångar. Sök segment för segment på SAS Star Alliance Award sökmotor.

Thai är också en möjlighet. De visar dock oftast 2 platser i business. Men jag har själv varit med om, samt även läst om flera andra med samma erfarenhet, att de släpper ytterligare 2 när man bokat de första. Det är självklart ingen garanti att de gör det, men det går alltid att testa.

Det tredje flygbolaget jag kan tipsa om är Asiana, dvs FRA-ICN-SYD. De släpper relativt generöst med award-platser, ibland till och med fler än 2 i first.

Du får nog dock räkna med att du inte kommer hitta så många award-biljetter med avgångar när jul/nyår.
 

Canadien

Medlem
Och biljetter släpps inte så här långt i förväg, ca 330-360 dagar innan brukar de släppas. Så för hemresan i januari 2020 kan du inte boka något förrän framåt Februari 2019.
 

Taggen

Medlem
Du har inte poäng nog att köra ett varv runt jorden om din routing inte godkänns för då kommer det att krävas två separata bokningar och då behöver du 4 st 2-4-1 då barnrabatten inte gäller *A award dvs. du måste bränna bägge voucherna på en T/R flygning samt att risken är stor att Tallin inte accepterar att flyga från Oceanien till Europa via Nord Amerika som "Reasonable routing" men försök gärna.

BC.PNG


Som nämnts i tidigare poster så är Singapore Airlines och Thai de som har störst chans till platser. Air New Zealand är väldigt snåla, möjligtvis ANA i så fall men det är en rejäl omväg så via BKK eller SIN är det bästa.
 

Swedestar

Medlem
Tack för svaren! Singapore Airlines verkar ha hyfsad tillgänglighet. Vill helst vara borta under november månad så det borde i alla fall gå att boka utresa om några veckor.
 

Gus

Medlem
Jag söker efter en nästan exakt likadan biljett som @Swedestar men för 3 personer (två vuxna, ett barn och ett infant). Vi vill åka till Sydney och/eller Brisbane. Jag har 2 vouchrar som går ut den 31 december 2018 så jag måste boka min hemresa till mitten av december 2019 ungefär. Jag lånar tråden lite då jag tror att vi kan komplettera varandra med tips och idéer @Swedestar :). Helst åker vi nattflighter så barnen kan sova.

Det tredje flygbolaget jag kan tipsa om är Asiana, dvs FRA-ICN-SYD. De släpper relativt generöst med award-platser, ibland till och med fler än 2 i first.
Bra tips! Jag ser att man kan boka så långt fram i tiden som 21 oktober 2019: FRA-ICN finns det 6 platser i business. Det finns bara 2 platser i business med direktkärran till ICN-SYD men åker man via Chengdu så finns det 4 platser.
Turkish har ganska ofta platser för 4 personer på flighten till Singapore.
Några frågor och tankar.

1. Jag har alltid velat prova Turkish longhaul tack vare deras goda mat (har testat på short och medium-haul). Jag har sett att det ibland finns lediga platser på sträckan IST-DPS som flygs med deras nya 787 Dreamliner. Jag har inte läst så mycket om det planet hos Turkish, är det värt att boka den sträckan enbart för planets skull? Annars duger direktplanet IST-SIN också bra (frugan gillar inte att flänga alltför mycket).

2. Hur hårda är Tallinn med att enbart göra 1 byte i Asien på väg till Australien? Kan man byta tex i både Seoul och Singapore? Det hade varit trevligt med lite asiatisk gästvänlighet på väg down under. :) Om Tallinn är stenhårda får jag väl ringa vanliga SAS och hoppas komma till en agent som kan applicera min voucher.

3. Jag har sett (på Eurobonus *Alliance-sökningen) att det finns lediga platser i business på Singapore Airlines A380 på både sträckorna LHR-SIN, ZHR-SIN och SIN-SYD. Alla dessa ska ha nya kabinen och således dubbelsängen (om än bara en "riktig" på tre platser). Detta låter för bra för att vara sant? Jag är inlärd att man inte kan boka platser på deras A380 men detta har tydligen ändrats?
 

ekf

Medlem
Som nämnts i tidigare poster så är Singapore Airlines och Thai de som har störst chans till platser. Air New Zealand är väldigt snåla, möjligtvis ANA i så fall men det är en rejäl omväg så via BKK eller SIN är det bästa.
Jag har en resa t&r Auckland bokad och har kikat lite på det där. Tidigare tänkte jag som du kring avstånden, men det är den vanliga kartprojektionen som bla Google Maps använder som lurar oss.

FRA-BKK-SYD: 10260 miles
FRA-SIN-SYD: 10296 miles
FRA-NRT-SYD: 10680 miles

FRA-BKK-AKL: 11531 miles
FRA-SIN-AKL: 11614 miles
FRA-NRT-AKL: 11306 miles

Great Circle Mapper

Så att det är en rejäl omväg via Tokyo skulle jag nog inte vilja påstå... :)
 

Taggen

Medlem
Jag har en resa t&r Auckland bokad och har kikat lite på det där. Tidigare tänkte jag som du kring avstånden, men det är den vanliga kartprojektionen som bla Google Maps använder som lurar oss.

FRA-BKK-SYD: 10260 miles
FRA-SIN-SYD: 10296 miles
FRA-NRT-SYD: 10680 miles

FRA-BKK-AKL: 11531 miles
FRA-SIN-AKL: 11614 miles
FRA-NRT-AKL: 11306 miles

Great Circle Mapper

Så att det är en rejäl omväg via Tokyo skulle jag nog inte vilja påstå... :)

Förutsatt att du startar i FRA då. ARN-BKK-SYD är 9820 miles och ARN-DME-SIN-SYD är 9920 miles. Det är dessutom kortare mellan GOT-ARN än GOT-FRA.
 
Last edited:

ekf

Medlem
Förutsatt att du startar i FRA då. ARN-BKK-SYD är 9820 miles och ARN-DME-SIN-SYD är 9920 miles. Det är dessutom kortare mellan GOT-ARN än GOT-FRA.

Absolut, jag tog mest FRA för att det är en stor hub.

GOT-ARN-NRT-SYD: 10181 miles
GOT-ARN-SIN-SYD: 10153 miles (10166 om man blandar in DME)

Så jag vidhåller nog mitt påstående...

Edit: Tänkte inte på att det inte verkar finnas direktflyg ARN-NRT/HND. Gummaron listar CPH-alternativet nedan som jag tycker fyller syftet med det jag ville visa.
 
Last edited:
Toppen