Senaste nytt

Sökes: Eurobonus-resa/Star-Alliance till Japan sommar 2019

Isak21

Medlem
  • Varifrån vill du börja din resa? Stockholm.
  • Var är din destination? Japan, Tokyo eller Osaka eller annat i Japan spelar mindre roll
  • När vill/behöver du resa ut? I princip närsomhelst under juni-augusti (arbetar inom skolans värld)
  • När vill/behöver du komma hem? 2-3 veckor efter avfärd
  • Hur länge vill du vara borta? 2-3 veckor
  • Hur många personer som skall resa? 2 st
  • I vilken kabinklass? Business/First
  • Med vilka flygbolag vill du flyga med? Star Alliance
  • Vad är din budget? (per person) Har 170k EB-poäng, snart över 200k. Har Fly Premium högsta nivå, och en 2-4-1 Amex Voucher på G, men den trillar troligtvis in i Okt-Dec, så det är svårt att planera för den. Men jag tar gärna emot hypotetiska förslag utifrån att jag har en 2-4-1 i höst.
  • Vad är det viktigaste för dig? Inga särskilda preferenser.
  • Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Kan tänka mig open jaw mellan flygplatser i Tokyo, t.o.m. i viss utsträckning andra länder i Asien (typ Hong Kong, Sydkorea, Singapore)

- Jag har verkligen försökt läsa på och researcha och lära mig hur jag ska hitta, men av någon anledning klickar det inte riktigt för mig. Jag har fattat att award trips hos SAS släpps 330 dagar i förväg, och just nu (enl. travelhack-sidan) finns det inte en enda business award seat till Tokyo i framtiden. Överhuvudtaget. Jag förstår således att när det gäller Eurobonus är det först i juli-september som det teoretiskt är möjligt att hitta resor.

- Jag är lite sämre på att förstå award availability och hur långt i förväg jag behöver boka hos andra Star Alliance-bolag, men jag tror att jag har koll på award charts för olika zoner etc.

-Jag hade gärna planerat en resa till USA istället, men min kille är eventuellt drabbad av inreseförbudet för människor som kommer ifrån "fel" länder, så det känns lite jobbigt om han inte skulle få komma in.

- Jag tar gärna emot tips på rese-rutter, men också strategier hur/var jag ska hålla utkik, vad jag bör tänka på, eller om jag ska tänka om.

Tack på förhand!
 
Visst menar du sommaren 2019? Jag tänker utifrån din eventuella 2-4-1 som ramlar in i höst.

Angående SAS award i business till Tokyo finns det endast från Köpenhamn. I dagsläget dessa.

CPH-NRT
6 business seats on 4 flights
2018-05-18: 2
2018-05-20: 2
2018-05-31: 1
2018-06-20: 1

NRT-CPH
11 business seats on 7 flights
2018-12-01: 1
2019-01-12: 2
2019-01-15: 2
2019-01-21: 2
2019-03-19: 1
2019-03-30: 2
2019-03-31: 1

Källa:
SAS business award availability - Travelhacks
 

MrDollar

Medlem
Då du är ute i väldigt god tid så ska det nog inte vara några problem.
Om du har expertflyer kan du redan nu lägga in alert på SAS flygningar. Alternativt så håller du koll på den här sidan där du också kan skapa alerts:
SAS Business award flights - Travelhacks
Då din voucher kommer först i höst så kan det bli lite svårt att hitta awards, då de flesta attraktiva destinationer försvinner fort.
Jag skulle satsa på att åka med SAS då du har Flypremium högst nivå, det blir mao 120.000 poäng för 2 pers i C till Tokyo.

Sen när vouchern har landat kan du alltid se om du hittar något annat alternativ. Som du skriver så släpps biljetterna ca 330 dagar innan avresa.

Lycka till!
 

Isak21

Medlem
Jag har nu knipit 2 st i C enkel ARN > CPH > NRT 24/5 2019 för 72.000 (flypremium).
Om jag senare hittar en retur någon gång i juni kan jag ringa SAS och lägga in den på bef. bokning, a 120.000p? Eller blir det en ny debitering för 72.000p a tot. 144.000 poäng?
D.v.s. går det att göra en ombokning från enkel till t/r och få billigaste poäng-debiteringen?

Jag har sett i andra trådar att man eg. ska boka en "dummy retur" men eftersom det inte hunnit släppas någon award alls så visste jag inte riktigt hur jag skulle gå tillväga. OBS! Jag vet att liknande eller exakt samma fråga ställts förut och jag har helt allvarligt letat i mer än en timma efter svaret i befintliga trådar.
 
Jag har nu knipit 2 st i C enkel ARN > CPH > NRT 24/5 2019 för 72.000 (flypremium).
Om jag senare hittar en retur någon gång i juni kan jag ringa SAS och lägga in den på bef. bokning, a 120.000p? Eller blir det en ny debitering för 72.000p a tot. 144.000 poäng?
D.v.s. går det att göra en ombokning från enkel till t/r och få billigaste poäng-debiteringen?

Jag har sett i andra trådar att man eg. ska boka en "dummy retur" men eftersom det inte hunnit släppas någon award alls så visste jag inte riktigt hur jag skulle gå tillväga. OBS! Jag vet att liknande eller exakt samma fråga ställts förut och jag har helt allvarligt letat i mer än en timma efter svaret i befintliga trådar.
Om du lagt in en dummy-retur så hade du kunnat boka om själv på hemsidan. Nu får du ringa in, så värre än så är det inte.
Priset räknas om så att du betalar för en tur och retur istället, så 120 000 poäng för två med flypremium. Ev åker du på ändringsavgift á 150 kr per passagerare (det är just nu lite oklart om ämdringsavgiftens vara eller icke vara)
 

Isak21

Medlem
Om du lagt in en dummy-retur så hade du kunnat boka om själv på hemsidan. Nu får du ringa in, så värre än så är det inte.
Priset räknas om så att du betalar för en tur och retur istället, så 120 000 poäng för två med flypremium. Ev åker du på ändringsavgift á 150 kr per passagerare (det är just nu lite oklart om ämdringsavgiftens vara eller icke vara)

Tack så mycket för ett tydligt svar!
 
Toppen