Senaste nytt

Sökes awardresa till Sri Lanka

Diana

Medlem
Hej!

I höst fyller både min mamma 60 år och min syster 30 år, så tänkte överraska dem med en resa till Sri Lanka. Det viktigaste är att de får en bra första upplevelse i business class samt att det är bekvämt då min syster sitter i rullstol.

Jag har hittat anslutningar via Istanbul och Indien (dock tre stopp). Någon anslutning jag missat?

  1. Varifrån vill du börja din resa? Arlanda
  2. Var är din destination? Colombo
  3. Typ av resa (enkel eller tur och retur)? Tur och retur
  4. När vill/behöver du resa ut? Utresa mellan 22- 30 okt
  5. När vill/behöver du komma hem? 7- 14 november
  6. Hur länge vill du vara borta? två veckor, så flexibel med datum men helst vara borta 1-7 november.
  7. Hur många personer som skall resa? 3 Vuxna
  8. I vilken kabinklass?
    • Business
  9. Med vilka flygbolag vill du flyga med? Star Alliance
  10. Vad är din budget? (per person): Har 2 st vouchers (2for1) samt 400k eurobonuspoäng
  11. Vad är det viktigaste för dig? Uppleva business samt bekväm resa pga rullstol
  12. Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Nej, behövs ej.
 

Senator

Moderator
En svår rutt eftersom så få Star Alliancebolag flyger direkt från Europa. Turkish flyger till Colombo med stop i Male fram/tillbaka. Jag har själv sökt utan större framgång ARN-IST-MLE under oktober/november. LOT Polish flyger söndag, onsdag och fredag ser jag i november. Det är ditt bästa alternativ om du kan hitta plats!

Via Indien är också rätt bökigt eftersom Air India har få avgångar. Då är det Swiss/Lufthansa till DEL/BOM sen vidare. Men det kräver långa restider med långa byten i Indien. Kolla LOT är mitt tips i er situation.
 

igelkotten

Medlem
Rent bekvämlighetsmässigt för rullstolsassistans hade jag nog helt undvikit transfer i Indien. Har gjort transfer med sällskap i rullstol där, och generellt sätt inte toppklass på servicen (New Delhi). Tror transferupplevelsen är trevligare och mer pålitlig i Europa och IST (även om jag inte har erfarenhet av just rullstolstransfer på IST så är det en helt ny flygplats, och servicen var rätt bra på gamla Ataturk).
 

Ubbe

Medlem
Singapore Airlines flyger ju dit också men att hitta 3 awards är nog omöjligt. Jag hittade för 2 personer med utresa Dec 2020 men det blev ju inget av den... Bokar man före prishöjningen så räcker väl poängen den vägen även för 3.
 

palmen

Moderator
Singapore Airlines flyger ju dit också men att hitta 3 awards är nog omöjligt. Jag hittade för 2 personer med utresa Dec 2020 men det blev ju inget av den... Bokar man före prishöjningen så räcker väl poängen den vägen även för 3.
Det är i dagsläget omöjligt att ens hitta 1 award då Singapore inte släpper awards till eurobonus för tillfället, har varit så sedan början på pandemin.
Prishöjningen är dessutom redan införd.
 

Diana

Medlem
Tack för er feedback!
Vart skulle ni annars kunna rekommendera som ger en bra businessupplevelse och är soligt?

Är för mig att Sri lanka inte omfattades av höjningen. Kan få ihop ytterligare 100k i poäng.
 

CoooC

Medlem
Ett tänkbart alternativ om Kuba lockar. 247 500 poäng och 2 vouchers. Förhoppningsvis kan "Tallin" hitta tillgänglighet i Business även på ARN-IST och IST-ARN.

upload_2021-1-27_22-32-30.png



Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
 

CoooC

Medlem
Kan eventuellt finnas lite tänkbara alternativ till Cancun också. Och om ni kan tänka er att övernatta 1 natt i Istanbul så verkar det finnas även till Sao Paulo, Bogota och Panama på era datum.
 

Tostarp

Medlem
Jag brukar tjata om att inte glömma att titta på LH FRA-BLR. FRA-BLR är en av dom lättaste att hitta LH F på (747-8i). Från BLR är det bara ett litet skutt till Sri Lanka.

BLR är en stor internationell flygplats som är tämligen nybyggd. Dock har jag aldrig åkt med rullstollssällskap själv där.
 

Senator

Moderator
Jag brukar tjata om att inte glömma att titta på LH FRA-BLR. FRA-BLR är en av dom lättaste att hitta LH F på (747-8i). Från BLR är det bara ett litet skutt till Sri Lanka.

BLR är en stor internationell flygplats som är tämligen nybyggd. Dock har jag aldrig åkt med rullstollssällskap själv där.

En nackdel i mitt tycke är ankomst 01:25 på natten, sen krävs det separate biljetter med Sri Lankan som antingen går 03:30 eller 21:10. Jag hittar ingen Air India i slutet av oktober, början av november.

Däremot har Lufthansa interline med Sri Lankan så om man köper biljetter för cash så går det att köpa hela rutten till CMB.
 
Toppen