Senaste nytt

Sökes: Awardresa från Stockholm till Seychellerna eller Maldiverna

Johan314

Ny medlem
Hej,

Är ny på forumet. Jag har (liksom många andra skulle jag tro) poäng som går ut detta år och pandemin har gjort så att jag inte tänkt på att flyga ut...Fick dock en påminnelse från SAS att ca 30K poäng är på väg att försvinna efter nyår. Onödigt att de bara skall försvinna, tänker jag. Har totalt 330K poäng och en 2-4-1 Voucher.
Gick in på SAS hemsida för att söka efter några resor men tyvärr verkar sidan vara nere för att söka Star Alliance resor. Hittade inte heller någon Business på SAS egna flyg.

Hur kan jag söka andra resor själv? Förstod mig inte på sidan som länkade till flygmatriser och sånt :S
Vill helst spendera poängen till business och/eller first för att få en upplevelse.

Stort tack för vägledning och tips!
  1. Varifrån vill du börja din resa? Stockholm
  2. Var är din destination? Seychellerna, Maldiverna eller liknande
  3. Typ av resa (enkel eller tur och retur)? Tur & retur
  4. När vill/behöver du resa ut? Någon gång under 2021 Q2 eller Q3.
  5. När vill/behöver du komma hem? Spelar ingen roll
  6. Hur länge vill du vara borta? Flexibel, allt från 1 vecka till 2 veckor.
  7. Hur många personer som skall resa? 2 vuxna och en som kommer att vara 2 år gammal nästa år
  8. I vilken kabinklass?
    • First
    • Business
  9. Med vilka flygbolag vill du flyga med? Alla förutom Turkish
  10. Vad är din budget? (per person) Jag har ca 330K EUROBONUS och en 2-4-1 Voucher som går ut i December.
  11. Vad är det viktigaste för dig?
    • Upplevelsen ombord
  12. Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Spelar ingen större roll
 

Tonton

Medlem
Om du önskar att åka till Maldiverna så blir det svårt med dina nuvarande krav.

Till Maldiverna (MLE) med *A så flyger:
  • Singapore Airlines (ej möjligt att boka nu)
  • Austrian Airlines (enbart t.o.m april)
  • Turkish (vill du ej flyga)
  • Air india
  • Lufthansa
Av dina alternativ så kvartstår då de två sistnämnda. Just nu hittar jag inga platser i Business på Lufthansa. Då kvarstår Air india, vilket isf skulle innebära minst två byten på vägen, samt resa med Air india, vilket jag personligen inte skulle rekommendera ifall det är upplevelse ombord du önskar.

Om du önskar att åka till Seychellerna så är ditt enda alternativ Ethiopian Airlines.

Till Seychellerna (SEZ) med *A så flyger
  • Turkish (vill du ej flyga)
  • Ethiopian

Med Ethiopian finns det mycket tillgång, men du får då räkna med att flyga B737 mellan Addis och Mahé. Inte det roligaste för upplevelsen kanske. Då det finns bra tillgång och ditt tidspann är hela 6 månader, så skulle jag snarare uppmana dig att kika på tillgången på Awardfares.com alternativt United.com och spika in dina egna datum. Har du gold/diamond-konto på Awardfares så kan du söka ARN-SEZ direkt, och den ger dig då i princip alla alternativ med byten för dina datum. Se exempel nedan:

Screenshot 2020-12-25 at 01.29.56.png


Hoppas det hjälper!

Edit:
Tänk på att du måste boka biljetter för 3 vuxna då ditt barn kommer vara 2 år eller äldre vid avresa.

En resa till Maldiverna skulle i så fall kosta 280k poäng med en (1) 2-4-1 att tillgå.
En resa till Seychellerna skulle i så fall kosta 210k poäng med en (1) 2-4-1 att tillgå.
 
Last edited:

Axxo

Medlem
Om du önskar att åka till Maldiverna så blir det svårt med dina nuvarande krav.

Till Maldiverna (MLE) med *A så flyger:
  • Singapore Airlines (ej möjligt att boka nu)
  • Austrian Airlines (enbart t.o.m april)
  • Turkish (vill du ej flyga)
  • Air india
  • Lufthansa
Av dina alternativ så kvartstår då de två sistnämnda. Just nu hittar jag inga platser i Business på Lufthansa. Då kvarstår Air india, vilket isf skulle innebära minst två byten på vägen, samt resa med Air india, vilket jag personligen inte skulle rekommendera ifall det är upplevelse ombord du önskar.

Om du önskar att åka till Seychellerna så är ditt enda alternativ Ethiopian Airlines.

Till Seychellerna (SEZ) med *A så flyger
  • Turkish (vill du ej flyga)
  • Ethiopian

Med Ethiopian finns det mycket tillgång, men du får då räkna med att flyga B737 mellan Addis och Mahé. Inte det roligaste för upplevelsen kanske. Då det finns bra tillgång och ditt tidspann är hela 6 månader, så skulle jag snarare uppmana dig att kika på tillgången på Awardfares.com alternativt United.com och spika in dina egna datum. Har du gold/diamond-konto på Awardfares så kan du söka ARN-SEZ direkt, och den ger dig då i princip alla alternativ med byten för dina datum. Se exempel nedan:

Visa bifogad bild 115669

Hoppas det hjälper!

Edit:
Tänk på att du måste boka biljetter för 3 vuxna då ditt barn kommer vara 2 år eller äldre vid avresa.

En resa till Maldiverna skulle i så fall kosta 280k poäng med en (1) 2-4-1 att tillgå.
En resa till Seychellerna skulle i så fall kosta 210k poäng med en (1) 2-4-1 att tillgå.
Varför vill man inte flyga med Turkish?
 

Johan314

Ny medlem
Tusen tack @Tonton!!!

Jag har tyvärr inget konto hos awardfares.com men tydligen går det att söka på United också (tack för det också!!!! :) . Jag ska kika vidare på alternativen och även resmålen för den delen. Vill helst åka till något liknande (=ö, bad, strand, barnvänlig). Någon ö i Malaysia kan också vara ett alternativ (med mellanlandning i Kuala Lumpur förstås).
Sedan vet jag inte hur det kommer att vara pga. pandemin, men det gäller väl alla :)

En fråga: När jag söker på United så visas flyg som award miles. Är en "mile" likvärdig som en Eurobonus poäng eller finns det någon ratio där? Sökte på en annan destination och fick då 180K Miles totalt för en Business-resa. Hur många Eurobonus motsvarar det?

@Axxo, tro mig, jag har mina anledningar ;)
 

ekf

Medlem
En fråga: När jag söker på United så visas flyg som award miles. Är en "mile" likvärdig som en Eurobonus poäng eller finns det någon ratio där? Sökte på en annan destination och fick då 180K Miles totalt för en Business-resa. Hur många Eurobonus motsvarar det?
Du kan inte använda United till att se priser om du ska betala med Eurobonuspoäng. Du kan se en indikativ tillgång på bonusplatser, men tillgången för Eurobonus stämmer inte alltid med vad United visar. Och tänk på att du måste se tillgång på s.k. "Saver"-awards för att det ska finnas en chans att boka med Eurobonus.
Edit: Här kan du se vad det kostar med Eurobonus... Star Alliance-poängtabell – vart du kan resa med dina poäng | SAS
 
Toppen