Senaste nytt

Sökes: Awardresa över jul, USA med bestämda orter

Kära vänner! Nyss hemkommen från USA är det redan dags att åka tillbaka och göra klart ett album.
För att hålla budgeten tänkte jag att jag kan använda mina två 2-4-1 från förra året som upphör att gälla om en månad. Skulle uppskatta all hjälp jag kan få. Jag testade att söka på Uniteds sida, men hade dels svårt att förstå, och dels lyckades jag inte hitta var jg knappar in min 2-4-1 och använder EB-poäng. Rörigt och jobbigt.

Jag har precis bokat en awardresa med SAS från Göteborg till Washington, och sedan från New York till Göteborg. Detta för att det inte fanns Business tillgängligt på andra städer. Problemet är att jag måste till LA sista veckan av tre, så mina TVÅ alternativ är som följer:


ALTERNATIV ETT (avboka min existerande SAS Award och boka på nytt)


  • Varifrån vill du börja din resa? Göteborg
  • Var är din destination? Atlanta - Los Angeles
  • När vill/behöver du resa ut? Från Göteborg till Atlanta; 7 december (+/- en dag), från Atlanta till LA; 21 eller 22 dec.
  • När vill/behöver du komma hem? Ca 28 december från LA (+/- två dagar)
  • Hur länge vill du vara borta? --
  • Hur många personer som skall resa? En vuxen
  • I vilken kabinklass? Business class på Long Haul och inom USA
  • Med vilka flygbolag vill du flyga med? SAS / Star Alliance
  • Vad är din budget? 100.000 poäng (inkl AMEX 2-4-1)
  • Vad är det viktigaste för dig? Bekvämlighet. Relativt få byten. Bra flygbolag med bra kabiner


    ALTERNATIV TVÅ (behålla min existerande SAS Award och boka inrikes USA)
  • Varifrån vill du börja din resa? Atlanta-LA
  • Var är din destination? LA-New York
  • När vill/behöver du resa ut? Från Atlanta till LA; 21 eller 22 december. Från Atlanta till NYC; Senast 29 dec (när mitt SAS-plan åker hem) men har inget emot en natt i NYC om det är så.
  • När vill/behöver du komma hem? Ca 28 december från LA (+/- två dagar).
  • Hur många personer som skall resa? En vuxen
  • I vilken kabinklass? Business class inom USA
  • Med vilka flygbolag vill du flyga med? Star Alliance
  • Vad är din budget? ca 50.000 poäng (inkl AMEX 2-4-1)
  • Vad är det viktigaste för dig? Bekvämlighet. Relativt få byten. Bra flygbolag med bra kabiner.
  • Övrigt? Jag kommer behöva flyga från Washington till Atlanta. Jag landar på IAD den 7 dec. I värsta fall kan jag ta en hotellnatt på flygplatsen (har dom hotell?). Denna resa får kosta pengar om det behövs.
  • Övrigt 2? Även resorna eller några av resorna inom USA får kosta pengar om det mot förmodan går att hitta hyfsat billigt.
 

Canadien

Medlem
7/12 har du SAS till LAX
29/12 har du SAS från ORD, EWR eller IAD
30/12 har du ORD,IAD

Sedan kan du leta anslutningar från LAX till ORD/EWR/IAD på United, men det finns nog inte så många eftersom du är rätt sent ute.
 

palmen

Moderator
Alternativ 1 fungerar inte, du kan inte ha 2 destinationer på en Eurobonus Award. Du kan boka ut till Atlanta och hem från Los Angeles men flighten där emellan måste du köpa separat.

Alternativ 2 fungerar att boka i teorin, gäller bara att hitta platser också. Det kan vara ont om award platser över jul-helgen då det är många i USA som flyger då. Du lär behöva ta en natt i NY med tanke på tidsskillnad och att det är omkring 6h flight. Ska du hinna med SAS flighterna vid 18-tiden måste du i så fall starta från LA 6 på morgonen och det finns nog inte så många val då och blir det förseningar riskerar du att missa hemresan.

Vad det gäller att söka på Uniteds hemsida så söker du enbart där för att hitta tillgänglighet (titta saver kolumnen). Du kan inte boka din resa där med sas poäng och 2-4-1 voucher. När du hittat tillgänglighet på Uniteds sida får du ringa till Tallinn och göra bokningen där via telefon för att nyttja din voucher.
 
Beroende på vad din flexibilitet är med avseende på jobb och familj, samt totalt antal eurobonus-poäng till förfogande, skulle jag rekommendera att kanske använda en voucher nu i december samt boka ytterligare en resa senare. Den kan ju utföras hela 2018 (antar jag), så länge du bokar den nu och inte behöver ändra eller avboka. Tex Star Alliance business för 55k (efter rabatt) inklusive byten inrikes, om du inte hittar SAS-platser.
 
Alternativ 1 fungerar inte, du kan inte ha 2 destinationer på en Eurobonus Award. Du kan boka ut till Atlanta och hem från Los Angeles men flighten där emellan måste du köpa separat.

Alternativ 2 fungerar att boka i teorin, gäller bara att hitta platser också. Det kan vara ont om award platser över jul-helgen då det är många i USA som flyger då. Du lär behöva ta en natt i NY med tanke på tidsskillnad och att det är omkring 6h flight. Ska du hinna med SAS flighterna vid 18-tiden måste du i så fall starta från LA 6 på morgonen och det finns nog inte så många val då och blir det förseningar riskerar du att missa hemresan.

Det är därför jag skrev att jag har två 2-4-1 vouchers (egentligen har jag fyra, men två av dom går ut i slutet av året). En av dom har jag ju redan använt (sas-resan i alternativ 2). Den andra kan jag använda inom usa.
En natt eller två i NY har jag inget emot.

Beroende på vad din flexibilitet är med avseende på jobb och familj, samt totalt antal eurobonus-poäng till förfogande, skulle jag rekommendera att kanske använda en voucher nu i december samt boka ytterligare en resa senare. Den kan ju utföras hela 2018 (antar jag), så länge du bokar den nu och inte behöver ändra eller avboka. Tex Star Alliance business för 55k (efter rabatt) inklusive byten inrikes, om du inte hittar SAS-platser.

Förlåt, jag förstår inte vad du menar :( (det har varit en lång dag)
 
Last edited:

Ano

Medlem
Men jag undrar ju inte om resor 2018, bara om just denna resa i december 2017.
Det Gastronaut menade var nog att du får dåligt värde i att boka just inrikes resan med 2-4-1-voucher, istället för vanlig award/betalbiljett.
Och att du faktiskt kan använda en av dessa vouchers för en resa under 2018 där den får bättre värde (så länge den bokas under 2017).

Men när du även har två andra vouchers, så är det kanske bättre att använda minsta möjliga poäng-mängd på denna resa (dvs använda båda vouchers), för att ha mer poäng kvar att använda på de två resterande.

Mitt förslag hade varit en open-jaw award GOT-???-ATL-LAX-???-GOT, och att sedan betala för en enkel-biljett ATL-LAX med pengar, eller vanlig award utan voucher.
(Är det okej med economy-plats inrikes i USA för få det hela att gå ihop i en bokning?
Så länge de långa flighterna är i C på bra tider?)
 
Last edited:
Det Gastronaut menade var nog att du får dåligt värde i att boka just inrikes resan med 2-4-1-voucher, istället för vanlig award/betalbiljett.
Och att du faktiskt kan använda en av dessa vouchers för en resa under 2018 där den får bättre värde (så länge den bokas under 2017).

Men när du även har två andra vouchers, så är det kanske bättre att använda minsta möjliga poäng-mängd på denna resa (dvs använda båda vouchers), för att ha mer poäng kvar att använda på de två resterande.

Mitt förslag hade varit en open-jaw award GOT-???-ATL-LAX-???-GOT, och att sedan betala för en enkel-biljett ATL-LAX med pengar, eller vanlig award utan voucher.
(Är det okej med economy-plats inrikes i USA för få det hela att gå ihop i en bokning?
Så länge de långa flighterna är i C på bra tider?)

Ah, då fattar jag. Jag har ju inga exakta datum på kommande resor 2018, och jag kommer ändå ha två vouchers från i år, plus att jag brukar få ihop till mina två vouchers under första halvåret. Denna resan kom ju väldigt plötsligt, så det är helt klart så att jag egentligen inte har råd med en points/cash utan hellre använder några vouchers för att komma så billigt undan som möjligt, både i pengar och poäng.

Ja, det skulle vara helt okej, förutsatt att det går ihop på ett bra sätt.
 
Toppen