Senaste nytt

Sökes: Award resa Luleå/Stockholm till Florida dec21-jan22

Hej, Har två stycken Amex 241 varav den ena går ut denna månaden, så försöker hitta en möjlighet att nyttja båda för att resa hela familjen (2vuxna 2barn) till Florida (är flexibel med vilken stad)

har sökt en del på Uniteds hemsida men verkar vara problem med hemresan, har de ej släppt datum så långt fram? Jag hittade någorlunda bra utresor


  1. Varifrån vill du börja din resa? Luleå (Åker gärna på kvällen från Luleå och sover på ARN innan vi fortsätter mot usa)
  2. Var är din destination? Florida, (Miami, Fort lauderdale, Tampa eller Orlando)
  3. När vill/behöver du resa ut? 18 dec +- 5 dagar
  4. När vill/behöver du komma hem? 5 januari +- 5 dagar
  5. Hur länge vill du vara borta? 2-3veckor ungefär
  6. Hur många personer som skall resa? 2 vuxna och 2 barn
  7. I vilken kabinklass? I Business class
  8. Med vilka flygbolag vill du flyga med? Star Alliance
  9. Vad är din budget? (per person) kunna nyttja poäng och vouchers
  10. Vad är det viktigaste för dig? Så lite byten som möjligt
  11. Vill du stanna annanstans utöver destinationen?
 

palmen

Moderator
Generellt släpps awards 330 dagar innan, vissa släpper tidigare. Tests att söka hemresa från Florida till London, Frankfurt eller Zürich tex. Kan vara så att det är blackout dates för awards dina datum med sas och därmed hittar du inget på sista flighterna hem från Europa till Sverige.
 

Mr Basic

Medlem
Hej, Har två stycken Amex 241 varav den ena går ut denna månaden, så försöker hitta en möjlighet att nyttja båda för att resa hela familjen (2vuxna 2barn) till Florida (är flexibel med vilken stad)

har sökt en del på Uniteds hemsida men verkar vara problem med hemresan, har de ej släppt datum så långt fram? Jag hittade någorlunda bra utresor


  1. Varifrån vill du börja din resa? Luleå (Åker gärna på kvällen från Luleå och sover på ARN innan vi fortsätter mot usa)
  2. Var är din destination? Florida, (Miami, Fort lauderdale, Tampa eller Orlando)
  3. När vill/behöver du resa ut? 18 dec +- 5 dagar
  4. När vill/behöver du komma hem? 5 januari +- 5 dagar
  5. Hur länge vill du vara borta? 2-3veckor ungefär
  6. Hur många personer som skall resa? 2 vuxna och 2 barn
  7. I vilken kabinklass? I Business class
  8. Med vilka flygbolag vill du flyga med? Star Alliance
  9. Vad är din budget? (per person) kunna nyttja poäng och vouchers
  10. Vad är det viktigaste för dig? Så lite byten som möjligt
  11. Vill du stanna annanstans utöver destinationen?
Om du hittar 4 business-biljetter, boka! Jag sökte ARN-MIA/MCO/FLL/TPA 17-20/12 och hittade en del eco till TPA samt enstaka eco till MIA.
 

JacobG

Medlem
Testa att sök med hemresa över Chicago (ORD) om ni kan acceptera en inrikesflight i economy. Swiss har generellt sett väldigt god award-tillgänglighet i business från Chicago och inrikesaward i economy från t ex Miami, Tampa, Orlando, Sarasota etc finns det gott om. Förutsättningen med de nya riktlinjerna för awardbokning är du hittar dessa som en genomgående bokning, så det är inte givet att det går att boka bara för att man skulle hitta det ben för ben, men det går att hitta genomgående alternativ.
Swiss släpper sina business-award ca 300 dagar före avresa.
 

Senator

Moderator
inser att jag inte kollat tillräckligt noga på de jag hittade, de var everyday award och inser nu att det måste vara saver...
Börja med ditt sök till USA. Empirisk bevis så verkar det som Air Canada visar närmast det som SAS ser. Jag ser ARN-ORD den 18:e och hem 5:e. Kolla den ORD-Florida där också och bygg ihop din rutt. EWR samt IAD visar en del tillgänglighet också. Kolla också ARN-YYZ och YUL. Air Canada har hög kapacitet till Florida.

Mitt tips är att hitta allt segment för segment som följer reglerna: Max 8 segment och transit mindre än 24t. Sen ring och ring till du får hjälp. Ta fram ett Excelark eller ett notisblock och bygg din rutt med hjälp av Air Canada. Lite jobb men värt mödan.

Var beredd på att det tar slut i Chicago, New York eller Washington och att ni får köpa inrikessegmenten.
 
Funderade lite på att vika sig och åka premium economy också (Det borde väl vara lättare?) men det känns lite trist om det är möjligt att få till business.

Jag ska leta vidare.

Jag lär ju få en 241 för i år också men jag brukar få den i slutet av sommaren, lite sent att boka ”denna resan” då eller?
 

Senator

Moderator
Funderade lite på att vika sig och åka premium economy också (Det borde väl vara lättare?) men det känns lite trist om det är möjligt att få till business.

Jag ska leta vidare.

Jag lär ju få en 241 för i år också men jag brukar få den i slutet av sommaren, lite sent att boka ”denna resan” då eller?

Tyvärr är det bara SAS Plus du kan åka med EuroBonuspoäng, inga andra Star Alliancebolag.

Nu har forumet hittat både alternativ, och rekommenderade framgångssätt. Tyvärr ligger det på dig att göra jobbet själv. Ett alternativ är ChatFlights som kan göra det åt dig mot ersättning.
 

Bankiren

Medlem
Tyvärr är det bara SAS Plus du kan åka med EuroBonuspoäng, inga andra Star Alliancebolag.

En annan detalj som är värd att nämna är att när jag har försökt kombinera Star Alliance-resor med SAS Plus har jag fått tvärstopp. SAS Plus får man bara välja om hela flighten är med SAS.

(Det här var info jag fick för 1,5 år sen typ, kanske har ändrats.)
 
Toppen