Senaste nytt

Söker tips/flygbiljetter till Italien v29 med Star Alliance (helst SAS)

Haha rolig historia :). Grejen varför jag frågar Är att första bilden som kom upp på länken jag postade även var en ordentligt overcrowded strand. Låter bra som du beskriver men är rädd för folkmassorna :)
 

Palazzi

Medlem
Det är en turistort för Milanobor, folk i Savona...och även Genova, men inte mer befolkat än någon annan ort.

Hela kustens orter blir befolkade på sommaren, då många Italienska städer har nära till just ligurien. Pietra Liguria är ändå mycket glesare än ner mot Cinque Terre, och även glesare än liguriska städer mot franska gränsen.

Adriatiska kusten är likadan, och dit kommer folk från Bologna, kuststäder...o Rom. Roms egna kust är komplett värdelös (om man inte tar sig ner söder om Neapel).

Norr om Venedig finns en fin kust, men den är befolkad av hela Österrike.

Om man letar efter obefolkade stränder, ala grekiska öar:stövelns framsida, söder om Neapel.....öarna....och insjöar.

Själv föredrar jag:
1. Ingen strand alls :p
2. Gardasjön
3. Lido di Jesolo (norr om Venedig)
4. Pantelleria (mer oåtkomligt blir det inte)
5. San Remo (men inte om man vill vara ensam)
 
@Nemo försökte hitta några vettiga priser via avis eurobonuskampanj men de börjar vid typ 3500kr för en vecka. hyrbil.se är klart bättre med knappt 2000kr. ingen aningen om hyrbil.se är att lita på dock.
 

Nemo

Medlem
@Nemo försökte hitta några vettiga priser via avis eurobonuskampanj men de börjar vid typ 3500kr för en vecka. hyrbil.se är klart bättre med knappt 2000kr. ingen aningen om hyrbil.se är att lita på dock.
Ännu billigare får du via holidayautos. Billigaste veckohyra hos Avis Malpensa får jag till 2342 SEK. Holidayautos / Firefly 1.300 SEK. Men jag kan inte svara vad man får för pengarna hos Firefly. Avis ger iallafall 4.000 EB-poäng och fri extraförare, värt ungefär 400 SEK + 30x7 = 600 SEK. Hos Firefly kostar extraförare €9.50/dygn + skatt vilket kostar en vecka ungefär 700 SEK. Försäkringsvillkoren kan också skilja, kolla upp vad ditt kreditkort ger för avtal.
 
Last edited:

AndersSt

Medlem
Jag har hyrt via hyrbil.se många gånger och det har aldrig varit några problem, det funkar som momondo eller liknande websiter, dvs en sökmotor som presenterar resultat från en stor mängd hyrbilsföretag. Bokning sker sen mot hyrbilsföretaget.

Du skrev att du var rädd för "overcrowded" strand. Jag missförstod nog dina farhågor först, trodde du var rädd att det skulle vara fullt med skandinaver och att menyer skulle stå på svenska mm. Så är det absolut inte, det står knappt på engelska ens.

Däremot kan det vara ganska knökat på vissa av de smala stränderna, men det är i huvudsak italienare som samlas hela familjer och umgås på stranden, äter och dricker och pratar. Men tidigt på sommaren, i maj, juni och juli är det inte så farligt. Italienare har ofta senare semester än vi. Att ligga på någon av de stränderna känns som att vara hembjuden på gardenparty hos en italiensk familj. Som sagt, det är ju en italiensk badort.

När det gäller priserna, vi åkte en gång från ett par veckor i Pietra Ligure till Milano och tillbringade några dagar där. En veritabel chock för plånboken i jämförelse.

Vi brukar ofta dricka "husets vin" på karaff när vi går ut och äter därnere. Iskallt lätt pärlande vin (även det röda) som smakar helt fantastiskt till maten. Förmodligen skulle det inte smaka lika bra hemma. Har du inte provat det innan så rekommenderar jag en kall Lambrusco till pasta arrabiatan, en höjdare även till lite charkuterier på balkongen i kvällssolen. Hoppas ni får det trevligt i Ligurien!
 
Toppen