Senaste nytt

Söker tips att boka med AsiaMiles: Hong Kong till USA

RobHK

Medlem
Hej,

Jag tänkte för första gången försöka boka en mer komplex resa med bonuspoäng. Jag och min flickvänn har vardera över 150 000 Asia Miles och tänkte få till en resa med flera stopp i USA om möjligt. Jag ser i Cathays kalkylator att flyga i business inom den distansen ska kosta 145 000 Miles.

Min första fråga: Är det möjligt att boka flyg med stop-over i ett antal dagar på olika platser i USA?

Idealt skulle vi vilja flyga följande:

HKG --> New York
New York --> San Fransisco
San Fransisco --> LA
LA --> HKG

Om man bara kan göra en stop over, skulle vi kunna åka bil highway 1 åt ena hållet och köpa en enkel biljett mellan San Fran och LA separat.

Hur väljer man flygbolag och vad får man för business-class i USA?
 
Cathay är ett oneworld-bolag så inrikes USA lär det bli American.
Jag kan inte Cathays bonusprogram jättebra, men vill minnas att det är tillåtet med antingen två stopover eller open jaw. Om det är så, så fungerar inte din tänkta plan med tre stopover. Men antar att det står på deras hemsida.
 

RobHK

Medlem
Tack Jakob, två stopover verkar stämma. Det innebär att jag kan Boka HKG - JFK - LAX - HKG t.ex?

Hur blir det med business på American JFK - LAX, har bara flugit inrikes ett par gånger i USA, antar att dom inte har någon riktig business class, även om det är en rätt lång flygning?

Hur ser jag tillgång på biljetter med American? Cathay hittar jag tillgång enkelt via Asia Miles hemsidan och förvånande är tillgången på Business biljetter mycket bra!
 

RobHK

Medlem
Fattar inte heller riktigt skillnaden när man läser villkoren:

"The Member or the Nominee may make two stopovers, two transfers or one open-jaw at either the origin, en route or turnaround point on all airline partners except Air China where no stopovers or open-jaws are permitted. If the open-jaw is at the origin, the Member or Nominee must return to the country of origin, though not necessarily to the same city. The Member must depart from the intermediate point on the next available connecting flight. The preceding is all subject to airline partners' terms and conditions."

"To redeem a oneworld Multi-Carrier Award, the total Mileage Credits required in determining the award zone is the sum of the sector distance (between the origin airports and destination airports) of all sectors in the itinerary. The Member or Nominee can make a maximum of five stopovers. In addition, two transfers and two open-jaws are permitted."
 

staff

Medlem
Eftersom du vill flyga inom USA sa ska du boka en "oneworld Multi-Carrier Award" som generellt ar riktigt bra varde!
  • Minst 2 flygbolag som inte ar CX/KA
  • Du har 5 stopovers (!), 2 byten (<=24hrs) och 2 open jaws. Stopovers kan anvandas som vanliga byten vid behov.
  • Du raknar ut antalet miles genom att lagga ihop alla segment -- inkludera ej avstandet inom open jaw.

T.ex. kan du flyga foljande for 135k miles, dar "o" ar stopover och "x" ar byte.

HKG-(CX) oNYC-(AA)-oSFO // hyr bil och kor // LAX-(JL)-xHND-(JL/CX)-HKG
 
Last edited:

RobHK

Medlem
Tack staff. Men minst två andra Oneworld flygbolag inom USA kan ju bli svettigt?

Ska jag ändå ringa Cathay för att sy ihop resan? Somsagt var kan jag hitta info om tillgänglighet på flighterna inom USA?
 

staff

Medlem
Tack staff. Men minst två andra Oneworld flygbolag inom USA kan ju bli svettigt?

Ska jag ändå ringa Cathay för att sy ihop resan? Somsagt var kan jag hitta info om tillgänglighet på flighterna inom USA?
Du kan t.ex. flyga JAL via Tokyo på vägen till eller från USA och Cathay andra vägen. Sen AA inom USA.

AA är tydligen inte helt lätt att hitta tillgänglighet på inrikes i USA dock.

Jag brukar använda British Airways eller Qantas för att leta award-platser. Kanske finns det bättre sidor? @Dr. Miles lär ha koll! Tipset är att kolla all tillgänglighet själv först och sen ringa Cathay och ge dem alla flightnummer och datum.
 

RobHK

Medlem
Det blev en enklare resa, vi kände inte att vi hade tid för båda kusterna. Det blev en resa för två i Business med Cathay HKG - JFK. Jag har flugit en sådan lång resa tidigare, då HKG - ORD i Economy. Det var verkligen en pärs, så jag hoppas det blir en annan upplevelse i Business. Mycket nöjd över att få till bokningen, med relativt kort varsel (reser om 6 månader). Detta var möjligt med spend ifrån mitt och min flickvänns kreditkort i Hongkong under 1 års tid. Efter jag bokat, gick jag in och replikerade bokningen för att se vad resan kostat, gick på cirka 200 000 SEK för två personer, så rätt bra värde på våra 2x145 000 miles!

Det blir att utforska östkusten, totalt 10 dagar har vi och Washington ligger rätt högt på listan. Även hört mycket bra om Boston. Sen stannar vi såklart en långweekend i NYC också. Några tips på bra hotell i dessa 3 städer? Eller annat sevärd i regionen?
 

palmen

Moderator
Det blev en enklare resa, vi kände inte att vi hade tid för båda kusterna. Det blev en resa för två i Business med Cathay HKG - JFK. Jag har flugit en sådan lång resa tidigare, då HKG - ORD i Economy. Det var verkligen en pärs, så jag hoppas det blir en annan upplevelse i Business. Mycket nöjd över att få till bokningen, med relativt kort varsel (reser om 6 månader). Detta var möjligt med spend ifrån mitt och min flickvänns kreditkort i Hongkong under 1 års tid. Efter jag bokat, gick jag in och replikerade bokningen för att se vad resan kostat, gick på cirka 200 000 SEK för två personer, så rätt bra värde på våra 2x145 000 miles!

Det blir att utforska östkusten, totalt 10 dagar har vi och Washington ligger rätt högt på listan. Även hört mycket bra om Boston. Sen stannar vi såklart en långweekend i NYC också. Några tips på bra hotell i dessa 3 städer? Eller annat sevärd i regionen?
Boston är trevligt, framförallt om man gillar öl :). En liten förvarning dock om att hotell är riktigt dyrt där. Gillar ni hummer har ni kommit rätt, dålig koll på säsongen för det men tror den startat i alla fall. Jag var ju på en liten roadtrip för ca 2 månader sedan som jag skrev om och kanske kan ge några tips.
Weekend i New England med öl och Amerikansk fotboll | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 
Toppen