Senaste nytt

Söker: Stockholm-Tokyo/Seoul/Taipei i Business / First med Star Alliance

Hej alla,

Har tänkt åka till Östasien och kombinera två länder i samband med resan (Tokyo, Seoul och Taipei, 1 vecka per stad).

Har ca 300.000 eurobonus poäng att använda mig utav.

Har lyckats hitta en hel del business class (främst LOT) men skulle helst vilja ha prova min första First. Drömmen hade varit Lufthansa ut och ANA/Asiana/Eva hem, men inte lyckats hitta. All hjälp uppskattas enormt!
  1. Varifrån vill du börja din resa? Stockholm
  2. Var är din destination? Tokyo, Seoul eller Taipei (Och hem från en annan av de 3 städerna)
  3. Typ av resa (enkel eller tur och retur)? T&R (Eller iom annan stad; open-jaw)
  4. När vill/behöver du resa ut? Tidigast 7e Mars 2023 (flex efter det)
  5. När vill/behöver du komma hem? ~2 veckor efter utresa (Absolut max 3 veckor)
  6. Hur länge vill du vara borta? helst ~2 veckor (Absolut max 3 veckor)
  7. Hur många personer som skall resa? 1 vuxen
  8. I vilken kabinklass?
    • Helst First (Nödfall, business)
    • Iom Lufthansa släpper First nära utresa så skulle Lufthansa Business funka och sen får jag hoppas att jag kan uppgradera till First.
  9. Med vilka flygbolag vill du flyga med? Öppen för alla, men helst Lufthansa First (Utresa) och ANA/Asiana/Eva hem från asien. Har provat LOT tidigare, så skippar gärna dem.
  10. Vad är din budget? (per person) 300.000 eurobonus poäng + 2-4-1 vouchers
  11. Vad är det viktigaste för dig?
    • Maten ombord (Äter en hel del, så + om möjligt att prova mer mat) - Tyvärr dricker jag ej alkohol, så det är oviktigt.
    • Bra lounge (Skulle vilja prova på First class lounge)
  12. Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Nej, blir bra med 2 av de 3 städerna jag pekade ut.
 

Doctor-X

Medlem
Skulle säga att chansen för first med Lufthansa till Asien i nuvarande läge är obefintlig, släpp den tanken. Dessutom flyger bara LH first till HND.
ANA first är fullt möjligt (med tanke på att det endast är du som ska resa), men tråkiga svaret här är du är försent ute och dessa biljetter är uppbokade sedan månader tillbaka.

Taiwan och Japan som resmål ser jag som sannolikt otillgängliga även nästa år, med tanke på de inreserestriktioner som föreligger idag (om du inte har någon from av specialstatus som ger dig undantag för inreseregler). Hade de varit intresserade av turism hade de öppnat upp som vissa andra asiatiska destinationer. Bara att titta på hur Covid-sifforna ser ut i världen just nu, det ökar och då befinner vi oss mitt i sommaren när det vanligtvis inte ska öka - hur det då blir i höst är givetvis svårt att sia (ingen doktorshatt i epidemiologi eller virologi, men ska man tro infektionskollegorna på huset kommer det öka).

Släpp tanken på first och Japan och Taiwan.
 

Doctor-X

Medlem
Finns en del tillgängliga biljetter på sträckorna VIE/AMS/MUC-TPE och vise versa i mars 2023 med EVA i C.
Transit på TPE är tillåtet, så det borde gå att hitta biljetter TPE-ICN. Osäker dock på om man måste ha en genomgående biljett (dvs du kan inte åka bonusbiljett till TPE och sedan revenue vidare), men skulle tro det. Någon annan kanske har bättre koll på vad som exakt gäller vid transfer på TPE.

Sök ben för ben och ring sedan in och boka!
 
Skulle säga att chansen för first med Lufthansa till Asien i nuvarande läge är obefintlig, släpp den tanken. Dessutom flyger bara LH first till HND.
ANA first är fullt möjligt (med tanke på att det endast är du som ska resa), men tråkiga svaret här är du är försent ute och dessa biljetter är uppbokade sedan månader tillbaka.

Taiwan och Japan som resmål ser jag som sannolikt otillgängliga även nästa år, med tanke på de inreserestriktioner som föreligger idag (om du inte har någon from av specialstatus som ger dig undantag för inreseregler). Hade de varit intresserade av turism hade de öppnat upp som vissa andra asiatiska destinationer. Bara att titta på hur Covid-sifforna ser ut i världen just nu, det ökar och då befinner vi oss mitt i sommaren när det vanligtvis inte ska öka - hur det då blir i höst är givetvis svårt att sia (ingen doktorshatt i epidemiologi eller virologi, men ska man tro infektionskollegorna på huset kommer det öka).

Släpp tanken på first och Japan och Taiwan.
Ahh ok! Har iof 3 vouchers så skulle kunna ta på Business denna gång bara och vara mer förberedd nästa gång. Om jag vill sikta på ANA First till hösten 2023 eller vår 2024, är det då kommande höst/vår jag borde börja spana? (Såg på awardfares att ANA släppte 355 dagar men osäker ifall det gäller First också)

Förstår givetvis riskerna iom sjukdomarna som surrar runt i världen, i värsta fall bokar jag något till Kanada/USA :)
 

Doctor-X

Medlem
Ahh ok! Har iof 3 vouchers så skulle kunna ta på Business denna gång bara och vara mer förberedd nästa gång. Om jag vill sikta på ANA First till hösten 2023 eller vår 2024, är det då kommande höst/vår jag borde börja spana? (Såg på awardfares att ANA släppte 355 dagar men osäker ifall det gäller First också)

Förstår givetvis riskerna iom sjukdomarna som surrar runt i världen, i värsta fall bokar jag något till Kanada/USA :)

Osäker på när de exakt släpps, kanske någon annan vet? ping @Jonas C

Finns 1 plats LHR-HND 1/6-2023 i F.
 
Kollade upp Transit TPE för att komma till Seoul.
12h är tydligen max Transit samt att det får inte övergå till en ny dag.

Detta gjorde det omöjligt för min Transit då man landade på EM och fanns inga flyg förens dagen efter..
 
Kollade upp Transit TPE för att komma till Seoul.
12h är tydligen max Transit samt att det får inte övergå till en ny dag.

Detta gjorde det omöjligt för min Transit då man landade på EM och fanns inga flyg förens dagen efter..
Ahh, jag kanske var lite otydlig. Måste inte vara transit i dessa städer. Jag tänkte att jag flyger till stad A på ditvägen, sen löser jag flyg mellan A och B under resan själv och sist hemresa från B. (Stad A och B är en av Seoul, Tokyo, Taipei)
 
Toppen