Senaste nytt

Söker: Stockholm - San Francisco, Star Alliance Business, April

ilon

Medlem
Har letat lite själv, men inte lyckats boka det jag verkligen tyckt varit bra, och skulle behöva lite idéer.

  • Varifrån vill du börja din resa? Stockholm / ARN
  • Var är din destination? San Francisco / SFO
  • När vill/behöver du resa ut? (6)7-8e april (framme senast kvällen 8e april)
  • När vill/behöver du komma hem? Lämna SFO tidigast kvällen 12e april eller vara hemma senast kvällen den 14e april
  • Hur länge vill du vara borta? 4-7dagar
  • Hur många personer som skall resa? 1 vuxen
  • I vilken kabinklass? Business/First
  • Med vilka flygbolag vill du flyga med? Lufthansa, Sas, *A (EJ United)
  • Vad är din budget? 45 000 Sek
  • Vad är det viktigaste för dig? Upplevelse (ombord + på marken), antal poäng till Eurobonus, biljettpris
  • Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Nej

Har hittat flertalet okej resor, tex:
SAS (via Köpenhamn) för ca 30 000 sek
Lufthansa i Z(via Frankfurt) för ca 30 000 Sek
Swiss i Z/P (via Zürich) för ca 25 000 sek
Air Canada i P/D/Z (via codeshare LH Frankfurt, Toronto) för ca 29 000 Sek

Av dessa känns Lufthansa roligast, dels då den ger mest poäng (delat 1a med SAS), men också för att jag då får prova Airbus A380.
Är inte lika sugen på SAS, dels då jag börjar bli trött på sjunkande servicenivå ombord, försämring av produkten som helhet, samt att jag oftast flyger SAS (som dock har en utmärkt hårdvara).

Lyckades via ITA matrix (och även Momondo) hitta First med Lufthansa för ca 41 000 Sek, men hade inte framgång att boka det på någon site (travelstart -gruppen eller via bookwithmatrix.com).


Ska jag boka någon av dessa eller har ni roligare förslag?
 

Vixit

Medlem
Även om jag inte varit här på BC särskilt länge, har det kanske framgått att jag är svag för Swiss... har du inte status på M&M är det lite surt att betala extra för tronsäte, men när man reser ensam tycker jag att man sitter bättre i Swiss Business ensamt säte, än på Lufthansa som alltid är två-säten (tills 2020). Swiss ut och välj ensamt säte 4A eller 7A, besök Senator E lounge i ZRH.

LH A380 är en stor kärra, men att åka den tycker jag inte känns speciellt, de har ju tyvärr inte inrett den med baravdelning eller liknande, det är bara väldigt många fler säten än vanligt...

Alternativt Air Canada via Toronto (via CPH eller Tyskland), så länge som longhaul är Operated by AC och du får 787 med Signature Class. Då kan du också sitta ensam i stilig kabin. På hemvägen kan du då även besöka Signature Lounge som @Senator skrev om för inte så länge sen.
 

Senator

Moderator
Jag har ett tips som jag har skrivit om förut. Star Alliance Joint Venture pris ARN-LAX som har stopover SFO/WAS(IAD/DCA)/NYC/ORD. Så du använder en stopover i SFO men destinationen är LAX.

Kostar runt 24.500kr och bokas i Z-klass:
ZRCSEW LH Z Round-Trip 21765(SEK) B V / 12M

Annan stor fördel med denna är att du kan boka den 72t innan avresa (i mån av plats). Jag använder denna ofta.
 

ilon

Medlem
Även om jag inte varit här på BC särskilt länge, har det kanske framgått att jag är svag för Swiss... har du inte status på M&M är det lite surt att betala extra för tronsäte, men när man reser ensam tycker jag att man sitter bättre i Swiss Business ensamt säte, än på Lufthansa som alltid är två-säten (tills 2020). Swiss ut och välj ensamt säte 4A eller 7A, besök Senator E lounge i ZRH.

LH A380 är en stor kärra, men att åka den tycker jag inte känns speciellt, de har ju tyvärr inte inrett den med baravdelning eller liknande, det är bara väldigt många fler säten än vanligt...

Alternativt Air Canada via Toronto (via CPH eller Tyskland), så länge som longhaul är Operated by AC och du får 787 med Signature Class. Då kan du också sitta ensam i stilig kabin. På hemvägen kan du då även besöka Signature Lounge som @Senator skrev om för inte så länge sen.
Även jag är lite förtjust i Swiss, väljer dem gärna på short haul när det är möjligt. Känns ju dock inte jätteroligt att betala extra för sittplats, största nackdelen är dock den magra intjäningen till Eurobonus.
Lite samma problem (antalet poäng) är det med Air Canada, men är ändå sugen för att testa deras 787.

Jag har ett tips som jag har skrivit om förut. Star Alliance Joint Venture pris ARN-LAX som har stopover SFO/WAS(IAD/DCA)/NYC/ORD. Så du använder en stopover i SFO men destinationen är LAX.

Kostar runt 24.500kr och bokas i Z-klass:
ZRCSEW LH Z Round-Trip 21765(SEK) B V / 12M

Annan stor fördel med denna är att du kan boka den 72t innan avresa (i mån av plats). Jag använder denna ofta.
Det låter helt klart som ett alternativ, om inte annat så är det en väldigt bra plan B.
Hur är det med att få ut / checka in bagaget på en stop-over, går det att göra?
Gissar på att jag måste hämta ut och checka in bagaget sen igen på lax? Vad är det rimligt att räkna med minimum i tid för det innan flighten hem?
 

Senator

Moderator
Även jag är lite förtjust i Swiss, väljer dem gärna på short haul när det är möjligt. Känns ju dock inte jätteroligt att betala extra för sittplats, största nackdelen är dock den magra intjäningen till Eurobonus.
Lite samma problem (antalet poäng) är det med Air Canada, men är ändå sugen för att testa deras 787.


Det låter helt klart som ett alternativ, om inte annat så är det en väldigt bra plan B.
Hur är det med att få ut / checka in bagaget på en stop-over, går det att göra?
Gissar på att jag måste hämta ut och checka in bagaget sen igen på lax? Vad är det rimligt att räkna med minimum i tid för det innan flighten hem?

Eftersom en stopover definieras som längre än 24t måste du ”alltid” hämta ut din väska. Om du är i transit eller har en layover som räknas som kortare än 24t är dina väskor i transit. Dock tillåter inte amerikanska flygplatser att bagaget är kvar över natten. Nu åker jag aldrig med bagage på dessa resor så jag kan bara ge allmänna tips och inte specifika tips.

Jag har ofta åkt ARN-NYC-stopover 36t-LAX-sova en natt-SFO-stopover 72t-XXX transit under 24t-ARN. Mycket för pengarna.
 

ilon

Medlem
@Senator: tack för hjälpen, onekligen så öppnar det upp lite roliga alternativ.
Tror dock det kan bli svårt denna gång då jag behöver incheckat, och inte riktigt har tid att stanna på vägen.
 

Thornado

Medlem
Tror dock det kan bli svårt denna gång då jag behöver incheckat, och inte riktigt har tid att stanna på vägen.

Nu spekulerar jag bara, men så länge du inte åker via SFO även på vägen hem från LAX (så t.ex. ARN-XXX-SFO-LAX-FRA-ARN eller ARN-XXX-SFO-NYC-XXX-ARN eller nåt liknande) om bara har några timmars anslutning på LAX, borde det inte då gå att få väskan checkad hela vägen LAX-XXX-XXX-ARN (och även få ut boardingkort för hela resan) redan på SFO, eller blir man verkligen tvungen att hantera väskan på LAX bara för att det är "destination"?

Det kanske inte är något man har rätt till, men det borde väl åtminstone vara möjligt om incheckningspersonalen är på rätt humör (på samma sätt som man kan få väskan taggad vidare på en separat bokning om bolagen har interline-avtal).
 

ilon

Medlem
Det kanske inte är något man har rätt till, men det borde väl åtminstone vara möjligt om incheckningspersonalen är på rätt humör (på samma sätt som man kan få väskan taggad vidare på en separat bokning om bolagen har interline-avtal).
Det finns nog en chans att få till, och hittar jag en vettig biljett ger jag det nog ett försök. :)
 
Toppen