Senaste nytt

Söker Eurobonus Award med 2-for-1 voucher Open-jaw Stockholm-San Fransisco, Dallas- Stockholm

palmen

Moderator
Hämtar man ut bilen dagen efter så kan man dessutom välja att göra det på ett annat kontor än vid flygplatsen (finns ofta nära hotell i USA), då slipper man både köer och flygplatstillägg.
Just i SF så hämtar jag på flygplatsen, ska man bo inne i stan där andra ställen för upphämtning ligger för det mesta så åker man på ca 50$ taxi dit samt betydligt dyrare hotell, kan lätt skilja några 100$ i pris per natt. Köerna ut från SFO är ingen större fara rent generellt, så länge man undviker rush hour 7-9am och 3-6pm typ.

Allt beror ju dock på vad man har för planer. Ska man bo 3 dagar i SF så gör man det med fördel i stan och hämtar ut bilen efter det när man ska vidare. SF är trots allt en av få städer som det går att gå runt i utan problem.
 
Just i SF så hämtar jag på flygplatsen, ska man bo inne i stan där andra ställen för upphämtning ligger för det mesta så åker man på ca 50$ taxi dit samt betydligt dyrare hotell, kan lätt skilja några 100$ i pris per natt. Köerna ut från SFO är ingen större fara rent generellt, så länge man undviker rush hour 7-9am och 3-6pm typ.

Allt beror ju dock på vad man har för planer. Ska man bo 3 dagar i SF så gör man det med fördel i stan och hämtar ut bilen efter det när man ska vidare. SF är trots allt en av få städer som det går att gå runt i utan problem.
Mycket bra poäng av alla.
För egen del är tanken att bara övernatta i SF 2 nätter, och sedan vidare till nästa destination. Vi kommer nog stanna i en AirBnb och tror det blir enklast med att hämta ut bilen direkt på flygplatsen. Men vi får se när det börjar närma sig och vi har fastställt schemat och vet när alla landar. Vi är ett gäng om 8 pers :)
 

palmen

Moderator
Mycket bra poäng av alla.
För egen del är tanken att bara övernatta i SF 2 nätter, och sedan vidare till nästa destination. Vi kommer nog stanna i en AirBnb och tror det blir enklast med att hämta ut bilen direkt på flygplatsen. Men vi får se när det börjar närma sig och vi har fastställt schemat och vet när alla landar. Vi är ett gäng om 8 pers :)
Parkering kan bli snordyrt i SF så den aspekten bör ni titta på huruvida ni ska hämta bil direkt eller ej. Mitt tips är nog ändå att ta er in till stan med taxi/tunnelbana och njuta av 2 dagar utan bil och hämta den först när ni ska vidare.
 
Parkering kan bli snordyrt i SF så den aspekten bör ni titta på huruvida ni ska hämta bil direkt eller ej. Mitt tips är nog ändå att ta er in till stan med taxi/tunnelbana och njuta av 2 dagar utan bil och hämta den först när ni ska vidare.
Instämmer verkligen i detta. Jag hyrde bil på SFO, åkte direkt upp till Napa några dagar. Skulle sen ta två nätter i San Francisco men det var ju så dyrt att ha bilen parkerad att jag åkte ut till SFO och lämnade tillbaks den för tidigt.
 

Mr Basic

Medlem
Kan inte annat än instämma med föregående. Vi spenderade 3 dagar i SF och hämtade sedan ut bil centralt innan road trippen inleddes.
 
Kostar runt $10/pers att ta BART från SFO in till centrum och tar nån halvtimme. Om ni är fler än 2 så kan ni lika gärna ta Uber. Håller med de andra, vänta med hyrbilen till den behövs. Väldigt lätt att ta sig fram med rälståg, buss eller fötterna i San Fransisco.
 

mha321

Medlem
Stämmer in i kören - skit i hyrbilen när du bor i stan och ska vara i stan.

Det kan även vara värt att ta bart tillbaka ut till sfo och hänga upp bilen där när du väl ska vidare, just för att priserna ofta kan vara betydligt lägre där ute. Så länge det inte medtas så mycket baggage att det blir jobbigt.
 
Tråkigt nog blev min utresa inställd utan angiven anledning. Sitter i telefonkö hos SAS för att försöka boka om.

Vi har landat i att hämta ut bilen innan vi ska lämna SF, alltså tar vi oss runt med public transportation och Uber. Tack för alla inputs!

En annan grej jag lärt mig, tydligen är det mycket billigare att hyra bil om man bokar via Sverige (Svensk hemsida etc) än Amerikanska sidor/platser. Vi jämförde priserna med mina vänner från USA, och det är typ dubbelt så dyrare om de bokar. Anledningen är att försäkringar etc ingår när jag bokar, och de måste lägga till dessa. Bra sak att veta, blir att jag får hyra en 12/9 seat minibuss.
 
Efter ett långt samtal med en kille på SAS så landade vi på att jag får ringa in frekvent och för att hitta ett annat alternativ. FAnns inget ju nu som de kunde erbjuda mig... fan alltså. Jag var till och med villig att nergradera till economy etc, eller att jag får boka utresan med cash separat. Men billigaste resan ligger på 11 000 SEK... lite väl för dyrt för en enkelresa tycker jag.

Har någon varit med om detta tidigare? Vad kan jag göra? Risk att jag förstör för hela gänget med resan nu om jag inte kan ta mig till SF på det datumet jag hade (Okt 1). SAS kollade om det fanns något tidigare också, men det fanns det inte heller.

Har någon erfarenheter av detta? Brukar det släppas biljetter? Är ju trots allt en bit kvar till Oktober. Vad tycker ni jag ska göra? Vad kan jag göra? Känns så jobbigt.
 

mha321

Medlem
Enkelresor på longhaul är alltid dyrare. Om alternativet är betald biljett så kolla på att boka en tur och retur på den och vaska hemresan (om du har kvar den delen av bonus resan), det är oftast billigare.
 
Toppen