Senaste nytt

Söker billig resa från Tokyo till Stockholm

Gnopps

Medlem
Hör då med Kilroy Travels och STA Travel, det är möjligt att de kan sälja billigare enkelbiljetter. Ring dem! Deras onlinemotor hittar inte alltid. Kolla också med någon liknande studentresebyrå på plats (borde väl finnas även där?).
 

Gnopps

Medlem
Jag kom å tänka på en sak till. För runt 1000-2000 kronor mer verkar det finnas alternativ med andra flygbolag också om han inte är sugen på Air China.
 
Har bett honom ringa STA/Kilroy och kolla nu. Såg att för runt 6400 fanns det flyg med BA och det rekommenderade jag också som ett starkt alternativ.

Tack för tipsen så här långt, det uppskattas. Skulle någon komma på nåt ännu mer nytänkande är det fortfarande välkommet! :)
 

Cornelius

Medlem
Eventuellt kan det ju också vara värt att kolla på BMI Diamond Club. Även om de är på väg att tas över av IAG, går det väl bra att boka bonusresor genom dem...?

För att resa mellan Tokyo och Sverige en väg behövs 12500 miles + £85. 13000 miles kostar £171 (om han inte redan är medlem i DC, får han 1000 miles om han öppnar konto, 12000 miles = £159). Dvs. totalt £256 (£244) + skatter och bränsletillägg.

Då bränsletillägg debiteras med de flesta flygbolag, kan det vara värt att kolla upp hur mycket detta blir innan man bestämmer sig för att gå denna vägen. Ett tips är väl att resa med Air NZ då de inte debiteras med bränsletillägg (är det inte så?). Dvs. att flyga med NZ mellan HKG och LHR, och sen anslutningsflyg mellan Tokyo och HKG samt LHR och Sverige (en stop-over tillåts).
 

Dr. Miles

Expert
Jag håller med Cornelius. Men som ren bmi fans skulle jag rekommendera att flyga i Business class.

18.750 DC miles + 127,50 GBP + skatter.

Inköpkostnaden av 19.000 DC miles är 243 GBP.

Angående Air New Zealand(NZ) via Hong Kong, även om NZ flyg är utan bränsletillägg, får man betala ANA(NH)s dyr bränsletillägg till Hong Kong och sedan SAS från London.

Jag skulle välja SWISS(LX) om det går. De tillhör bland. de billigaste bränsletillägg flygbolagen.

Jag kan tippa att totalkostnaden inkl. mileköp hamnar någonstans mellan 6.000-7.000 SEK.

Om din vän vill, så han/hon kan också flyga:

Tokyo-Singapore: Singapore Airlines
Singapore-Frankfurt: Singapore Airlines
Frankfurt-Stockholm/Göteborg/Köpenhamn: SAS/Lufthansa


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
 
Men som ren bmi fans skulle jag rekommendera att flyga i Business class.
18.750 DC miles + 127,50 GBP + skatter.
Inköpkostnaden av 19.000 DC miles är 243 GBP.
Är detta beräknat på Businessclass-award, och går det i så fall att komma billigare undan i Economy? Hur är award-tillgången generellt? Prioriteten här är som sagt pris, även om en businessclass med LX/SG säkert skulle vara uppskattat av andra anledningar :)
 

Dr. Miles

Expert
Beräkning ovan är baserad av zone 8(Japan) - zone 2(Sverige) enkelresa i Business class med Miles+Cash.

Man får ha en stopover på vägen, dock inte inom Europa zonen.

Priset av bränsletillägget är det samma som i ekonomiklass. Dock det finns undantag på Singapore Airlines flygningar.

Air China och Asiana Airlines har bränsletillägg på kombi-sträckor istället av per varje flygsträcka.

Det kan vara värt att kolla de flygbolagens flygningarna till Europa.

Lycka till!
 

minatoku

Medlem
Har bokat enkelresa ARN-NRT en gång, och CA var absolut billigast. Minns inte exakt men kring 5000 skulle jag tro. Bokade via någon resebyrå via flygresor.se, 2010. Online-inchecking fungerade inte så det var lång kö på Arlanda, bytet i PEK blev försenat tre timmar men i övrigt gick det väl bra.
 

Dr. Miles

Expert
Ett annat perspektiv angående enkelbiljett från Japan.

Så länge din vän köper sin biljett direkt från flygbolaget gör inte så mycket, men om han/hon köper sin biljett från en resebyrå, bör han/hon tänka på ytterligare en sak.

Det är nämligen oftast billigare att köpa returbiljett än enkelbiljett. Men om passageraren inte utnyttjar sin retur delen, kan det vara så att resebyrån får auditing från flygbolaget och ibland att resebyrån är skyldig att betala mellanskilnaden.

Japanska resebyråorganisation, JATA, har sedan några år sedan infört att debitera servicearvode på flygbiljettsbokning oavsett om det är online eller inte.

Det är ytterligare ett skäl att boka biljetten direkt hos flygbolaget om det går.
 
Har inte använt BMI alls tidigare och hade tänkt att jag skulle slippa sätta mig in i det nu när de ska lägga ner, men det här var för roligt för att låta bli :)

Använder jag ANA för att kolla tillgänglighet för award flights även för BMI (gissar det eftersom det är *A)? Är bokningen bara per telefon till England? Finns det något sätt att få en uppfattning om skatter utan att ringa?
 
Toppen