Senaste nytt

Söker biljett för att nå status: Göteborg - Cleveland

xmit

Medlem
Om jag förstår det rätt så är alla Club Europe ben samt business i American Airlines, short haul, värda 40 tp. Men hur är det med Envoy Air? Tänker mig nedanstående rutt, men vet inte om jag får ihop det till 600 tp för silverkort.


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Edit: Tänker alltså åka all-business planen över Atlanten för 210 tp vardera.

Om det bara är 2-klass på AA inrikes så blir det väl Domestic First och 60 TP ?
( Kräver AA-kodade flyg ) (?)
 

kristerj

Medlem
Om jag förstår det rätt så är alla Club Europe ben samt business i American Airlines, short haul, värda 40 tp

Om det bara är 2-klass på AA inrikes så blir det väl Domestic First och 60 TP ?
( Kräver AA-kodade flyg ) (?)

Om du har ett AA flightnummer på First domestic i USA får du 60 TP till BAEC. Har du ett BA nummer blir det bara 40.

Förslag på rutt som ger mer än 600 TP (du missar dock Cleveland, så boka den separat):


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

GOT-HEL-LHR: 120 TP
LCY-JFK T/R: 420 TP (med BA0001 - BA0004)
JFK-BOS T/R: 120TP (bokas med AA flightnumer)
LHR-GOT:40 TP

Summa: 700 TP. Du måste ringa BA åka boka för att få AA nummer på USA inrikes och ev betala telefonbokningsavgift.
 
Last edited:

GillBates

Medlem
Om du har ett AA flightnummer på First domestic i USA får du 60 TP till BAEC. Har du ett BA nummer blir det bara 40.

Förslag på rutt som ger mer än 600 TP (du missar dock Cleveland, så boka den separat):


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

GOT-HEL-LHR: 120 TP
LCY-JFK T/R: 420 TP (med BA0001 - BA0004)
JFK-BOS T/R: 120TP (bokas med AA flightnumer)
LHR-GOT:40 TP

Summa: 700 TP. Du måste ringa BA åka boka för att få AA nummer på USA inrikes och ev betala telefonbokningsavgift.

Men ger JFK-BOS mer än JFK-CLE? Varför får jag 60 TP på benen GOT-HEL-LHR men inte LHR-GOT?
Hur är det med TP inom OW? Har läst någonstans att det inte spelar så stor roll vilken som är operating carrier. Stämmer det? agehall predikar ju bojkott mot code share, iaf inom *A. Är det alltså bara upp till vilken kabinklass man åker i? När ni säger att man skall ha ett AA-nummer på intra-USA-segmentet (för att få F), vad innebär det? Och vad säger man rent konkret till BA-agenten?
 

agehall

Medlem
Codeshare inom OW är inte lika farligt som hos *A och ST. Hos OW är det selling carrier som räknas (eller operating om det är mer fördelaktigt). Därför vill man tex boka inrikessegment i USA som AA, för då räknas de som förstaklass och ger minst 60TP/segment istället för 40.

Anledningen till att du får mer om du åker via HEL är att HEL-LHR ger 80TP istället för 40 som man får från Sverige. Det har något att göra med att det är en medellång distans, men jag kan inte detaljerna kring det. Därför vill man alltid routa via HEL om man jagar TP.
 

Homer

Medlem
Envoy är bara ett nytt namn på American Eagle, AA:s regionala bolag, vilket betyder små plan för rutter med liten beläggning.
Räknas som AA i alla avseenden.
 

GillBates

Medlem
Om du har ett AA flightnummer på First domestic i USA får du 60 TP till BAEC. Har du ett BA nummer blir det bara 40.

Förslag på rutt som ger mer än 600 TP (du missar dock Cleveland, så boka den separat):


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

GOT-HEL-LHR: 120 TP
LCY-JFK T/R: 420 TP (med BA0001 - BA0004)
JFK-BOS T/R: 120TP (bokas med AA flightnumer)
LHR-GOT:40 TP

Summa: 700 TP. Du måste ringa BA åka boka för att få AA nummer på USA inrikes och ev betala telefonbokningsavgift.

Blir ju tokig på sökandet på BA. Hittar biljetter GOT-ORD t.o.r för ca 12000kr, men söker jag med multi city sökning (med samma avgångs- och returdag) och lägger in en routing via HEL, eller försöker få till det med LCY-JFK så sticker priset upp direkt till över 20 000kr........Någon som har någon förklaring?
 

agehall

Medlem
Du får fel bokningsklasser någonstans. Ring BA så slipper du tappa håret. Bokningsavgiften är försumbar i förhållande till biljettpriset...
 

GillBates

Medlem
Ringde idag, men det slutade med priser uppåt 27 kkr med den routingen jag ville. Finns det några stalltips på bra TP-intjäning gällande utresa 21:e, 22:e eller 23:e augusti (GOT-CLE) och hemresa 28:e augusti. Annars får det nog bli en online-bokning med betydligt färre TPs.
 

agehall

Medlem
Har du kollat på ITA Matrix? Det brukar vara bra att se till att man får rätt pris där innan man ringer sedan brukar allt gå att lösa.
 

GillBates

Medlem
Jag har försökt, men här helt usel på ITA Matrix. Får man fråga hur advanced routing code skulle se ut gällande min resa?
 
Toppen