Senaste nytt

Söker: Awardresa från Mexico eller Los Cabos till Köpenhamn

Hej BusinessClass,
Jag och fru ska i december (i år) på livets häftigaste dykresa, utanför Cabo San Lucas, Mexiko. Long story short, resan bokades redan tidigt 2019 och nu är vi snart här, men covid-19 råder och påverkar flygutbudet. Vi kan ej avboka dykbåten, så (just nu) är vi fast beslutade om att försöka åka. Alltså - tips om att avboka samt försäkringsrisker avrådes, nu gäller det bara att "make it happen" :)

Vi har en befintlig award-bokning enligt nedan. Ditresan är i ekonomi-klass, men det är en smidig rutt. Har bevakning på ifall det öppnar upp sig några awardbiljetter i business på samma flight. Hemresan däremot innefattar tyvärr 21h på YYZ-flygplats... tanken var att ta in på hotell i toronto, men just nu går det ej att ta sig igenom tullen till flygplatshotell då Kanadas gränser ej är öppna.
Befintlig bokning:
CPH-FRA Economy 25 Dec SAS 0705-0845 SK639
FRA-MEX Economy 25 Dec LH 1335-1900 LH498
(därefter inrikesflyg MEX-SJD) - ej award

SJD-YYZ Business 8 Jan Air Canada 1305-1940 AC915
YYZ-FRA Business 9 Jan Air Canada 1655-0630 AC872
FRA-CPH Economy 10 Jan Lufthansa 0910-1035 LH824
  1. Varifrån vill du börja din resa? SJD (eller MEX, billiga inrikesflyg finns det gott om)
  2. Var är din destination? CPH eller ARN/OSL, eller annanstans i europa därefter revenue-biljett.
  3. Typ av resa (enkel eller tur och retur)? enkel, se befintlig bokning ovan
  4. När vill/behöver du resa ut? tidigast avgång från SJD eftermiddag 7 jan 2021, alternativt 8 jan 2021 från MEX.
  5. När vill/behöver du komma hem? senast hemkomst 12 januari 2021
  6. Hur länge vill du vara borta? se ovan
  7. Hur många personer som skall resa? 2 st vuxna
  8. I vilken kabinklass? helst business pga långa flighter, men ekonomi också intressant
  9. Med vilka flygbolag vill du flyga med? spelar ej roll
  10. Vad är din budget? (per person) >250 000 eurobonus poäng, 2-3 amex 2-4-1 vouchers.
  11. Vad är det viktigaste för dig?
    • Att vi kommer fram och hem
    • Att vi undviker övernattning på flygplatsstolar
  12. Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Nej, men kan vara ett alternativ om det möjliggör flygrutt
Många alternativa rutter jag hittar går genom diverse flygplatser USA, vilket inte är möjligt just nu då man ej kan genomföra transit utan att korsa gränsen (vilken är stängd). Eller hur?

Tack på förhand för eventuella tips och hjälp!
 

taxvalp

Medlem
Kolla gränsreglerna för transit (=inresa) i USA. Det är ju kört om man har varit i exempelvis Sverige de senaste 14 dagarna men om jag räknar rätt så har du varit borta 14 dagar+ då det är dags för hemresa och borde då kunna byta i USA.
 

TP12

Medlem
Avbokade en hemresa från Cancun till CPH i måndags. Skulle landat på CPH 13/1 så matchar inte era datum helt, och innebär en extra flight inom Mexiko för att komma till Cancun. Var i business med Turkish.
 

TP12

Medlem
via Istanbul antar jag? Ska hålla utkik! tack för tips

Jupp precis:

TURKISH AIRLINES - TK 181
CANCUN MX ISTANBUL TR 1010 0615
TUE 12JAN INTERNATIONAL ISTANBUL AIRPORT 13JAN
NON STOP DURATION 12:05

TURKISH AIRLINES - TK 1783
ISTANBUL TR COPENHAGEN DK 0930 1055
WED 13JAN ISTANBUL AIRPORT KASTRUP
NON STOP TERMINAL 2 DURATION 03:25
 
Lufthansa flyger fort mellan Frankfurt och Mexico city väl?.. Swiss flyger också tror jag, men kanske är det från Cancun.. Isf kan det vara Edelweiss. Jag har haft som plan att göra Mexico city i kombination med Cabo i Januari men jag avvaktar fortf lite :) Hoppas det löser sig!
 
Lufthansa flyger fort mellan Frankfurt och Mexico city väl?.. Swiss flyger också tror jag, men kanske är det från Cancun.. Isf kan det vara Edelweiss. Jag har haft som plan att göra Mexico city i kombination med Cabo i Januari men jag avvaktar fortf lite :) Hoppas det löser sig!
Yes, det är det flyget jag bokat till ditresan. Hittar dock ingen tillgänglighet (ens i economy) på vägen hem. Ska undersöka Swiss-tillgängligheten, tack!
 

Senator

Moderator
Lufthansa flyger fort mellan Frankfurt och Mexico city väl?.. Swiss flyger också tror jag, men kanske är det från Cancun.. Isf kan det vara Edelweiss. Jag har haft som plan att göra Mexico city i kombination med Cabo i Januari men jag avvaktar fortf lite :) Hoppas det löser sig!

Yes, det är det flyget jag bokat till ditresan. Hittar dock ingen tillgänglighet (ens i economy) på vägen hem. Ska undersöka Swiss-tillgängligheten, tack!

CUN-ZRH med Edelweiss kan inte bokas med EuroBonuspoäng. Om jag uppfattar rätt så kan du göra en transit i YYZ så länge man inte åker genom immigrationen: Coronavirus disease (COVID-19): Who can travel to Canada – Citizens, permanent residents, foreign nationals and refugees - Canada.ca

"transiting passengers (must remain in the secure transit area of a Canadian airport to complete their connection)"

Tyvärr är MCT för Int/Int i Toronto 90min som gör det svårt att hinna med MUC och den sena LHR-avgången. Annars hade det varit ett alternativ då YYZ-MUC har plats på ditt datum. Jag tror att Lufthansa MEX-FRA kommer vara enklaste alternativet, kanske har du tur och hittar CUN-FRA med Lufthansa. Dock kommer du behöva vara flexibel med datum då det inte är en daglig avgång.
 
Transit i USA: Resenärer som ej befunnit sig i Europa, är svensk medborgare, reser på svenskt pass och har giltig ESTA för USA bör inte ha problem att mellanlanda i USA. Detta bör dock alltid säkerställas med flygbolaget innan resa då de kan ha ytterligare restriktioner.

Verkar finnas gott om routing via Chicago/Houston..

Innan jag blev förälder hade jag lätt chansat, vad är det värsta som kan hända?:) .. Ni är ju ändå tillsammans
 

Senator

Moderator
Transit i USA: Resenärer som ej befunnit sig i Europa, är svensk medborgare, reser på svenskt pass och har giltig ESTA för USA bör inte ha problem att mellanlanda i USA. Detta bör dock alltid säkerställas med flygbolaget innan resa då de kan ha ytterligare restriktioner.

Verkar finnas gott om routing via Chicago/Houston..

Innan jag blev förälder hade jag lätt chansat, vad är det värsta som kan hända?:) .. Ni är ju ändå tillsammans

Det skulle vara bra om alla medlemmar lägger in källan för såpass viktig information som det som du skriver ovan. Kan du länka till källan tack?
 
Toppen