Senaste nytt

Så undviker du Finnairs två A340 med fd Air France interiör

Alf

Medlem
Ja det är sådana mardrömstillfällen man bävar inför ibland att få till stolsgranne.

Jag har bara råkat ut för några banktjänstemän från en av våra storbanker som satt i AA F klass kabin en gång när jag åkte från ARN-DFW via ORD en gång. Dessa herrar tog för många vodka och för mycket champagne redan till kaviaren så det blev spritförbud när vi passerade Island. Dom blev aldrig otrevliga men ganska bladiga. Det roligaste var när dom högljutt skulle stava sej igenom kontraktet dom skulle ha möte om med någon kund i USA. Dom kunde aldrig skilja på vad köpare resp säljare hette på engelska så det blev säkert en bra förhandling. Kan nämnas att när jag och kollegan satt oss i planet från ORD-DFW så vinglade herrarna in i detta också med platser längst fram. Här beslutade besättningen om spritförbud redan från början.
Jag upplevde inte dessa personer som bråkiga utan ganska roliga i deras lite överförfriskade roll.
 

KNA

Medlem
Började bra med flight 666 to Hell , blockerat mittsäte uppmärksam personal som bjöd på champagne , varm kycklingwrap choklad och konjak till kaffet så var en nöjd resenär som klev genom den automatiska passkontrollen på nolltid , men sedan kö in till loungen och personalen hälsade välkommen men sa att tyvärr art loungen var väldigt full , tog tid att hitta en plats att sitta på , ganska kul att se törstiga resenärer fylla öl i vinglas för fanns inga ölglas , valde en god cider istället
Blev lite stressad för trodde det var säkerhetskontroll i gaten för hade inte passerat någon på vägen till loungen , men var ingen ( är nog första flygplatsen jag besökt i transit utan att passera en säkerhetskontroll ) framme i gaten var boarding redan i gång , fick åka lång väg med buss och när vi närmade oss en 340 utan Q i regnummret hoppades jag att det var den bussen skulle stanna vid ;-) men bussen körde vidare och stannade vid OH- LQG och klev ombord , hälsades välkommen ombord och tog till vänster
 

Alf

Medlem
@KNA,
Du får ursäkta, jag brukar inte anmärka på folks svenska, men jag har himla svårt att hänga med på vad du skriver och vill ha fram. Du kanske borde sansa dej och tänka efter vad du skriver så att det blir hela meningar så man förstår innehållet. Läs sedan igenom texten innan du skickar den.

I din senaste kommentar som för mej är närmast obegriplig, vet jag inte vart du är på väg eller vad det är du vill komma fram till.
 

KNA

Medlem
Flög Alfa Yankee 666 till Helsingfors och bytte till Alfa Yankee 089 till Bangkok , om jag skriver mer gör jag det i en annan tråd
 

flugplan

Medlem
Vad är det med Airbus och stjärtfenorna (sidofenorna)? Jag har noterat att många plan (inklusive SAS) numera inte är målade på flygplanskroppen där fenorna är monterade, är det något säkerhets/uppgraderingsprogram eller vad är det frågan om?

Jag är bara lekman inom området, men min bästa gissning är att man har en mekanism där stabilisatorn glider mot flygkroppen. Här kan färg ställa till problem, såväl för mekanismen som rent estetiskt.
 

JonW

Medlem
Finnair hyr OH-LQG och OH-LQF
Pengarna hade inte ens täckt väskan så var ingen ide att springa
Vet inte om jag missförstått något, men om du hade tagit ut de 135 E du faktiskt hade fått på kortet, hade det väl knappast resulterat i att de konfiskerat väskan de hittade sex timmar senare?
Utan bara i att du returnerat ett tomt kort, i enlighet med deras begäran vid väsköverlämnandet?
 

Matsson

Medlem
Vet ej om denna tråd fortfarande är relevant, men har genomfört flygning med denna svårt kritiserade Finnairmaskin mellan Hel och Sin. Jag håller inte med. Jag anser att hårdvaran är väl iklass med SAS.Efter att purser tejpat tillbaka det skumgummi som lossnat ur stolen när jag fällde den sov jag väldigt gott.
Dessutom visade det sig att en Calvados nämligen: The Venerable ( 1000:- på systemet) serverades i ymnig mängd ombord. Efter denna glada chock konstaterade jag att flygning med Finnair kan genomföras i vilken som helst stol,hur länge som helst, förutsatt att denna oslagbara Calvados serveras.Jag ser redan fram emot morgondagens hemresa och hoppas kunna gå av planet själv.(hustru matsson är tveksam), Förövrigt var Y med SQ SIN-MLE den bästa economy vi flugit men mer om detta i annan tråd.
 

JonW

Medlem
"har genomfört flygning med denna svårt kritiserade Finnairmaskin mellan Hel och Sin. Jag håller inte med. Jag anser att hårdvaran är väl iklass med SAS.Efter att purser tejpat tillbaka det skumgummi som lossnat ur stolen.."

Låter precis som i klass med SAS.
Det är bara det att vi som är FF´s i AY valt det för att vi har lite högre krav än så, och därför undviker vi planen som grodätarna utrangerade för många år sen...

Roger Groult-Calvan är t o m 20-årig(!). Som de flesta Pays d'Auge dock lite tunn för min smak, så ofta blir det lite Renault Carte d'Argent XO istället.. (SAS, någon??)
 
Toppen