Senaste nytt

Sämsta flygbolaget ni åkt med!

Vaniljvodka

Medlem
Jag skulle aldrig kunna väga in enbart upplevelsen i luften när jag pratar bra och sämre flygbolag. Val av flygplats samt faktorer som poängintjäning och nån form av möjlighet att erhålla hjälp om det strular är viktigt för mig. Sen är det skönt att inte flyga med ett bolag vars VD gång på gång påvisar att han bara bryr sig om en sak (pengar in) och visar sin dryghet med nån slags stolthet.
 

rvarttinen

Medlem
För ett många år sedan: Spanair ARN -> BCN, med en A320 som var så sliten att den var klart över tiden för renovering. Vid landning i Barcelona så var det sådana kraftiga vibrationer att en del luckor till bagagehyllorna gick upp (!). Alltså, landning var mjuk och bra, men det kändes som om ena landningsstället var på väg att vobbla sönder ..!... nej, inte trevligt alls. Annars så vet jag nog om något bolag som är sämst på något sätt.
Maskinen på vägen hem var också i lika stort behöv av reparationer/renovering (mycket sliten inredning) men inget mankemang med landningsstället i alla fall. (Spanair finns inte heller längre kvar som bolag)
 

hg1980

Medlem
För ett många år sedan: Spanair ARN -> BCN, med en A320 som var så sliten att den var klart över tiden för renovering. Vid landning i Barcelona så var det sådana kraftiga vibrationer att en del luckor till bagagehyllorna gick upp (!). Alltså, landning var mjuk och bra, men det kändes som om ena landningsstället var på väg att vobbla sönder ..!... nej, inte trevligt alls. Annars så vet jag nog om något bolag som är sämst på något sätt.
Maskinen på vägen hem var också i lika stort behöv av reparationer/renovering (mycket sliten inredning) men inget mankemang med landningsstället i alla fall. (Spanair finns inte heller längre kvar som bolag)
+1 på Spanair. Flög GOT - PMI i en A320 som borde varit på kyrkogården för länge sedan. Kanske samma plan som du flög med :)
 
Tatarstan Airlines till och från Kazan. Det gick inte att stänga luckorna till hyllorna där vi la handbagaget. Vissa av stolarna låg framåtfällda, helt kaputt.
Planet hade vansinnigt svårt att komma upp på marschhöjd.

Blir aldrig mer en resa med det bolaget.
 
På mina top-3
1) Monarch Airlines vid två tillfällen. Första gången Lanzarote-Gatwick i en gammal Airbus 310. Ätbar mat, men obefintligt benutrymme. 8 år senare i omvänd ordning. Dock en fräsch Airbus 321 med bättre benutrymme men oätbar mat. Resväskan gick sönder och fick ingen hjälp med att göra en PRI rapport på Lanzarote. Hon var fullt upptagen att ta hand om ett ensamåkande barn :-(
2) MAP Jet- ett fd. österrikiskt flygbolag som tillfälligt flög för dåvarande Fly Nordic. Denna gång mellan Palma och Arlanda. Gammal sliten MD-80 med obefintligt benutrymme. Jag fick t o m byta plats. Gammalt plan, det enda som saknades var tapeter på väggarna.
3) Ryanair
 

SASmackan

Medlem
Jag har ofta större problem med klientelet än med flygbolagen i sig.

Hade en resa från Arlanda till NYC vidare till Fort Lauderdale och hem till Stockholm förra året.

Flygningen med SAS till NYC var en betydligt bättre upplevelse än resan med Norwegian till Stockholm.
Men, själva Dreamliner-upplevelsen och IFE-systemet på Norwegian håller jag betydligt högre än SAS, och även Plus-upplevelsen.

Allt beror på hur medresenärer vet hur man kan ska bete sig.

Vissa Ryan-Air flighter från Nyköping och hur familjer uppfostrar sina 3åringar lämnar en del mer att önska...
 

Alf

Medlem
PIA (Pakistan International Airways).

Det obekvämaste flygbolaget när det gäller komfort = Ryan Air (förutom de Metro Fairchild, den flygande cigarren, som flög inrikes för ett tiotal år sedan)
 
Toppen