Sämsta flygbolaget är svårt att nämna utan att flyga några gånger med det flygbolaget men det går att nämna sämsta flighten som en själv har flugit.
Absolut en poäng, och när man ogillar ett bolag slutrar man ju att flyga med det och har svårt att skapa sig en balanserad uppfattning.
Men av bolag som jag flugit ett antal gånger och som jag nu undviker ligger Jetstar Australia högst.
På flygningar där inget går fel är de väl inte sämre än andra LCC, men i min erfarenhet är det alltid lite småförsenat och personalen oengagerad.
Sedan har vi när det går fel... En flygning fick ett sent planbyte. Jag hade beställt Fish&Chips att äta och insåg att det kommer ju inte att bli något av det. INget kostigt med det, jag får väl pengarna tillbaka tänkte jag. Döm om min förvåning när de en bit in i flygningen hittar en låda med fish&chips och slänger till mig den. Hur länge den legat i värmeskåpet framgick inte, men jag bröt både kniven och gaffeln när jag försökte äta. Jag skojar inte, chipsen skulle kunna användas för att rista glas med...
En annan flygning blev inställd och de skickade ett sms som sa "kolla dina alternativ på denna länken". På websidan fanns inget om mina alternativ och heller inga kontaktuppgifter till bolaget. Efter visst detektivarbete hittade jag deras telefonnummer. Numret ledde till en maskin som bara accepterade röstkommandon. Där skulle man uppge namn, telefonnummer, hemadress osv.. mm för att de skulle kunna leta upp bokningen. Där satt jag fast en tio minuter i en oändlig loop med "I didn't understand, please try again" eftersom maskinen naturligtvis inte kunde förstå svenska namn eller adresser. Till sist lyckades jag på något sätt komma förbi maskinen och blev kopplad till kundcenter. Efter lång väntan vägrade de göra något eftersom de "inte kunde validera att det var min biljett", så ytterligare ca tio minuter med att försöka uppge min svenska hemadress för en människa. Till sist gav även hon upp och erkände att hon hade bokningen uppe på skärmen baserat på bokningsnumret.
-Så vad vill du göra?
- Flyga med nästa flyg, kl 15
- Det är fullt.
(repetera från början med alla deras avgångar den dagen)
Samtidigt som jag hade denna meningslösa diskussion med henne, gick jag in på sajten och prövade att boka en ny biljett till flyget kl 15. Det fanns platser. När jag påpekade det fick jag bara svaret att alla flyg var fulla och att de kunde erbjuda en avgång senare i veckan eller pengarna tillbaka för denna delen av biljetten.
Jag tog pengarna och bokade istället med en konkurrent. I taxin på väg till flygplatsen förklarade chaffisen att han flera gånger i veckan körde folk till flygplatsen vars flyg blivit avbokade. Först då fattade jag att de lägger en tidtabell med många avgångar varje dag, men har inte för avsikt att flyga alla om de inte säljer fullt. Annars bara avbokar de flighten eftersom de har noll ansvar gentemot kunden.