Senaste nytt

Sämsta flygbolaget ni åkt med!

henrik l

Medlem
Är guld på BA sedan 6 år. Flög nyligen GOT-LHR-FCO-PMO, där de två första benen var med BA och det sista med Ryan. Kan bara konstatera att efter det att Alex "Michael O'Leary" Cruz fått härja runt i BA, så är skillnaden mellan bolagen i luften minimal, om man reser economy, frånsett att Ryan personalen skall kränga lotter. Men det finns ju öronproppar:)
 
Ja införandet av M&S ombord på BA är ju något man kan ifrågasätta. Samtidigt har ju myntet i vissa fall två sidor, när BoB införs brukar det ju ofta innebära en rent produktmässig uppgradering i de fall serveringen tidigare bestod av chips och liknande. Värsta med det där BoB-andet är tiden det tar, flyger man t.ex CPH-LHR och sitter långt bak blir det stressigt. Nästan så det vore bättre om bolagen i framtiden gör som kryssningsrederierna: När man bordar öppnas ett "ombordkonto" (kopplat till det kort man angivit) - därefter förs alla köp upp på det och sedan kan man hålla koll via t.ex en app - alternativt att kabinpersonalen delar ut kvitto före landning (kvittona kan ju då med fördel vara platskopplade, d.v.s gå rakt till 15A t.ex). Kontot balanseras när man skrivit på kvittot/sammanställningen. Alternativet är att kvitto skrivs ut direkt vid varje köp (däremot dras inte kortet varje gång).

Då skulle man kunna få fram kombinationen av BoB med snabbheten hos traditionell servering. Jag skulle också misstänka att folk skulle handla mer ombord om de inte behöver hala fram kortet hela tiden också.

Om Ryan hade identisk kabin med Norwegian (alltså Sky Interior etc) i sina 737or och även tog det lite lugnt med utropen hade jag väl inte haft några större problem att ibland fundera på det bolaget som en ren "busstransport". Dock har man ju hela paketet också, d.v.s störningshanteringen och att alternativet "boka om till nästa flight som går om X dagar" har en effekt.

Däremot kan Ryan i framtiden bli mer intressant nu när det diskuteras samarbete med DY om att FR skall mata in pax till de nya transatlantiska rutterna. Då kanske det blir ett läge där man faktiskt kan flyga FR och ändå känna en viss säkerhet.
 

Agö

Medlem
Ryanair är alltså på väg upp. Senast i raden av nya inslag under Always Getting Better är transfermöjligheter. Just nu erbjuds det i Italien till vissa destinationer. Personligen tycker jag att det är en spännande resa de gör, från den absoluta botten mot något som förefaller vara i nivå med vad alliansbolagen erbjuder. Uppenbarligen är även en något mindre ansträngande kabin på gång också...

Ryanair udvider transfertilbud - CHECK-IN.dk

Official Ryanair website | Book direct for the lowest fares | Ryanair.com
 
Intressant med deras resa uppåt. När deras samarbete med DY för connections till atlantflygningarna är igång och det kanske rent av finns ett gemensamt bonusprogram o.s.v (kanske t.o.m att det utvecklas en LCC-allians i framtiden) och kabinerna når DY-standard (Sky Interior i 737 eller rättare sagt normal reguljärstandard varken mer eller mindre med slimlinesäten fast normal seat pitch trots någon extra stolsrad) blir det riktigt intressant.

Så jag säger absolut inte nej till ett förfinat Ryan. Jag tror starkt på att det finns ett stort utrymme för LCC som erbjuder "kostnadsfördelarna med LCC" men "ombordupplevelsen motsvarande alliansbolagen" och att den största skillnaden i kabinen är att det endast finns Economy och Premium Economy. Kan man köpa till lounge och FT etc är det också en stor fördel (även en enkel lounge är att föredra framför ingen lounge ju).
 
Jag vill minnas att Merpati Nusantara även fixade lite X´ian MA60-haverier under sin karriär (samt andra maskiner också). Bolaget blev sedermera groundat och finns mig veterligen inte längre. Vissa indonesiska bolag har ju varit si och så säkerhetsmässigt för att uttrycka det försiktigt.
 

Smuffe

Medlem
Intressant med deras resa uppåt. När deras samarbete med DY för connections till atlantflygningarna är igång och det kanske rent av finns ett gemensamt bonusprogram o.s.v (kanske t.o.m att det utvecklas en LCC-allians i framtiden) och kabinerna når DY-standard (Sky Interior i 737 eller rättare sagt normal reguljärstandard varken mer eller mindre med slimlinesäten fast normal seat pitch trots någon extra stolsrad) blir det riktigt intressant.

Minns jag rätt när Richard Quest flög RTW med LCC i Business Traveler på CNN flög han med Fly Dubai (heter de så..?!?!) och det var mer reguljärflyg med främre kabinen i någon PE/Business-variant men det är ett renodlat LCC men i en heeelt annan liga.
Så visst finns det LCC som satsar lite extra utan att det kostar särskilt mycket mer men väl under vad regulara carriers tar.
 
Spirit Airlines i USA må være det værste selskapet jeg har flydd med etter min mening. Ekstremt trangt og 29" pitch. Jeg hadde bestilt et premium sete da jeg er såpass lang at jeg trenger ekstra plass. Når jeg kom ombord hadde de solgt setet til noen andre. Fikk ordnet til slutt med fikk da høre at dette skjedde hele tiden.

Angående BA så er dette fortsatt bedre ennf. eks Ryanair. Hvis du har status i BA så er det jo gratis setereservasjon, ekstra bagasje og lounger tilgjengelig.
 
Toppen