Säkerhetskontrollen på Arlanda missade bombattrapp flertalet gånger

Diskussion i 'Flygplatser' startad av TorbjornMieden, 25 November 2011.

1. Martin Andersson

Martin Andersson Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Just att man är duktig på att identifiera vätskor skall vi vara tacksamma för - så slipper vi hålla på och trassla med plastpåsarna.

2. jth

jth Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Tjaaa duktiga att indentifiera vätskor säger de ... jag har vid åtminstone 2 tillfällen råkat få igenom öppnade vattenflaskor som jag glömt i handbagaget, typ 0.5l pet.

3. Fredrik

Fredrik Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    De fattar förstås att vätskor inte är farliga.

Kan någon säga vilken stabil blandning av vätskor som kan användas till en bomb? Kan detta inte tas in i lägre kvantiteter än 100ml?

4. Patrik

Patrik Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Hela regeln tillkom vad jag minns när ett lands underrättelsetjänst kom ett gäng på spåret som hade tänkt ta typ en tredje del var ombord och sen blanda ihop det till lämpligt material väl ombord, vet dock inte vad det är för sprängmedel.

5. lnixon

lnixon Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Googla på "TATP".

6. lnixon

lnixon Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    3 personer gillar detta.
  7. Fredrik

Fredrik Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det var därför jag lade till det där om "stabil". Skobombaren Richard Reid är vad jag vet den ende som försökt och det gick inte så bra. Risken/chansen är stor att det smäller i förtid för en terrorist och därför kommer den logiskt tänkande terroristen att testa med något annat.

Från Wikipedia

8. lnixon

lnixon Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ah. Jag tror tanken var att ha ingredienserna med sig i läskflaskor, och sedan utföra själva tillverkningen ombord.

9. JonW

JonW Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Har jag länge misstänkt. Hur ska man t ex kunna upptäcka plastbaserad sprängdeg?
    Och metall i mindre kvantiteter bryr man sig ju inte om. Jag har ett par skor med stora metallplattor på sidorna, och ingen bryr sig.
    Likaså får man ju alltid klartecken efter lite handscanning om bågen larmar.
    Fritt fram att ta ombord rakblad a la 9/11 alltså.

10. lnixon

lnixon Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Själv har jag tagit med en bombattrapp på lokalbussen tiotals gånger utan att bli upptäckt.

1 person likes this.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!