Senaste nytt

Säkerhetskontroll i olika länder - Olika regler?

På säkerhetskontroll för Japan inrikes flygningar kan man ta med sig dricka (t ex i PET flaska).
Det finns en speciell maskin som du kan ställa på flaskan och om det blir grönt ljus kan du ta med.

På bilden ser det ut som den bara klarar av plast- och aluminiumförpackningar. Det blir intressant först när den kan skanna färgat glas så att man kan ta med sig vinflaskor i handbagaget.
 

jumbooze

Medlem
På EZE på väg till LIM så har man inga problem med att folk tar med sig mate & thermos med varmt vatten :D
 

jurgenb

Medlem
Allt detta är ju rätt mycket för syns skull, när man bara kan ta första bästa Absolutflarra o krossa den på plats i flyget, vad har man då om man håller i toppen..
 

nota bene

Medlem
Mycket är ett spel för galleriet...

I Norge lyckas jag alltid bli stoppad vare sig det är elektroniksladdar, lite växelmynt i en påse i handbagaget eller en dragkedja på skorna. På Arlanda har jag blivit stoppad EN gång de senaste 5 åren (då jag reste i tjänsten och hade ca 15 kg metall i handbagaget, men inget otillåtet). De flesta europeiska flygplatser jag varit på är hårdare än ARN, men ingenting mot Norge. LHR kan vara lite småpetiga, men brukar aldrig vara något problem efter lite rotande..

En kollega lyckades bli stoppad på TXL med en fickkniv i handbagaget - problemet var bara det att den åkt på samma ställe i andra riktningen!
 

Johan_G

Medlem
Det är verkligen helt random vad man anser är viktigt att kolla på olika flygplatser. Eller så kan man göra det enkelt för sig och säga att samma regel gäller överallt, att göra som man blir tillsagd. Visst är det irriterande när tetrispackning förvandlas till kabelsallad men det brukar ju oftast bara ta längre tid och inte leda till något bra alls om man försöker diskutera med hjonet som vill titta på kablarna.
 

Johannes

Medlem
på HEL och CPH bryr de sig om mitt bälte (det pipper inte) på GOT, OSL, BGO, ARN, FRA, GSE bryr de sig inte.. Allt är random
 

Nemo

Medlem
Det är samma grundregler som alla ICAOs 188 medlemsländer använder, EU förordning nr 185/2010 av den 4 mars 2010 (se särskilt 4.1.1 - 4.1.2). Sedan har de olika länderna skrivit egna föreskrifter, som i stort är en blåkopia på EU-förordningen. I Sverige är det (från och med 3 juni 2013) Transportstyrelsens TSFS 2012:16 som gäller (se särskilt 5 §, 15 §). Vad de olika flygplatserna har för lokala tillämpningar varierar enligt min erfarenhet, tyvärr är deras manualer sekretesstämplade.

Se även Vad får jag ta med mig ombord? - Transportstyrelsen samt Säkerhet - Transportstyrelsen

Det kan vara bra att ha Alx's ord i åtanke när det uppstår en konflikt.
(...) [N]är det brinner till av ilska för mig pga uselt kundbemötande, brukar jag påminna mig själv om att det inte är de skarpaste knivarna i lådan som arbetar på/i incheckningen, biljettluckan, securityn, bagagehanteringen, ombord på flyget m.m.

Var det Mark Twain som sa detta?: Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience.

De orden brukar hjälpa mig att behålla lugnet. (...)

Min egen lilla erfarenhet av säkerhetskontroller är att i länder som har (haft) mångåriga problem med terrororganisationer, såsom Spanien och Storbritannien, så är kontrollerna lugna och sansade, likt en trygg labrador. Medan i länder som inte har haft någon (lång) erfarenhet av terrororganisationer, såsom Norge och Sverige, är de nervösa och oroliga, likt en skällande knähund.
 
Last edited:

rvarttinen

Medlem
Nyligen; TSA på BOS (flight till CDG) stoppade och ville se min näsduk (papper) i vänstra byxfickan. Lite rabalder, att jag inte tagit upp den och lagt den i plastlådan, innan de kunde konstatera att:

1. den var verkligen tillverkad i papper, mjukt sådant, och ..
2. .. att den faktiskt var ofarlig.

... efter det slängde vi den sonika i närmaste papperskorg.
 
Toppen