Senaste nytt

Säkerhetsbälte för bebisar (infant)

Dr. Miles

Expert
Inlägg från: En resa till solen i Thai business (Arlanda-Phuket-Bangkok-Arlanda) | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor
Ganska mycket OT men har vi en lista över sådana flygbolag?
För att undvika att det blir för mycket off topic i andra tråden, starta jag en ny tråd här.

Det är som sagt, inte ovanligt att väldigt liten infant inte får eget säkerhetsbälte.
Många flygbolag säger att infant som inte kan sitta själv på en vuxens knä bör/måste sitta i CRS (Child Restraint System).

Här är några källor.

IATA skrev:
2. RECOMMENDATION OF USE OF CRS (Child Restraint System)

2.1 Infant

An infant (is less than 2 years of age) should be restrained in an approved child restraint system which meets the product limitations (height and weight) as established by the CRS manufacturer.
If the responsible person does not provide an approved infant restraint system, or if the CRS is not accepted in accordance with the airline authority’s regulations, the infant should be held by a responsible person with the seatbelt fastened around the responsible person for take-off, landing, when the fasten seat belt sign is illuminated, and recommended at all times while seated in case of unexpected turbulence.
Note: Currently, some States require a lap held infant to be additionally restrained by a supplemental loop belt device. When a supplemental loop belt is required, airline SOPs should require cabin crew to advise the responsible person on how to use it, and the safest orientation for the infant.
https://www.iata.org/whatwedo/safety/Documents/IATA-Guidance-Safety-of-Infants-Children-onBoard.pdf


British Airways skrev:
If your infant is less than two years old and you haven't reserved a carrycot position, your infant can sit on your lap using an extension seat belt. The cabin crew will provide this for you and show you how to use the seat belt.
Ready to fly | Travel with infants and babies | British Airways


United skrev:
Infant seating

Children under the age of two are allowed to travel on an adult’s lap. Due to oxygen mask allocation, on some aircraft only one lap child is allowed per seat section, and passengers with lap infants may not be seated in certain rows.

Children who are not held by an adult and are unable to sit upright with the seat belt fastened must be carried in an FAA-approved infant seat. The infant seat must be secured in an aircraft seat and cannot be held on an adult's lap. It must remain properly secured to the aircraft seat at all times. An infant seat cannot be used in an exit row or in the row immediately before or after an exit row.
Traveling with children | United Airlines

Child Safety - FAA
 

Kricka

Medlem
Vi hade "vant" oss efter två unitedflighter veckan innan. Det jag tyckte var jobbigast var när jag frågade efter flytväst till dotter och svaret blev, "vi hade inte tänkt att landa i vatten idag så det behövs inte".

Den kommentaren hade fått mig att "gå igång" på allvar.. Fullkomligt urbota korkat !
 

Airbuspilot

Medlem
Vi hade "vant" oss efter två unitedflighter veckan innan. Det jag tyckte var jobbigast var när jag frågade efter flytväst till dotter och svaret blev, "vi hade inte tänkt att landa i vatten idag så det behövs inte".

Här bryter bolaget mot reglerna (lagen) gällande flytvästar. Vid flygning längre ut från närmsta kustlinje än 50 Nm så skall det finnas flytvästar ombord till samtliga. Gäller i stort sätt i hela världen. Det skall också finnas extension belts till infants (under två år) om dessa sitter i en vuxens knä.

Mvh
 

Xilan

Medlem
Varför då? När landade du i vattnet senast och behövde flytväst?
Jämför med kommentaren "Jag behöver inte betala hemförsäkringen denna månad eftersom just denna månad har jag inte tänkt att huset ska brinna ner".

Jag flög United med infant i knät i måndags och frågade också efter bebisbälte. "No we don't have those in the US, sorry."
Jag tycker i och för sig att det bältet är ganska meningslöst. Nyttan av att hålla i barnet är väsentligt större än nyttan med bältet. Flytväst till alla ombord är dock naturligtvis väldigt viktigt.
 

Agö

Medlem
Jag tycker i och för sig att det bältet är ganska meningslöst. Nyttan av att hålla i barnet är väsentligt större än nyttan med bältet.
Två skydd är bättre än ett tycker jag som nu testat det tio ggr. Känns olustigt att veta att vissa bolag inte tillhandahåller bälte (och inte heller flytväst).

Finns det ens extra syrgasmask eller tycker bolagen att även detta är överflödigt?
 
Toppen