Senaste nytt

Ryssland visumfritt under Confederations Cup för matchbesökare med Fan-ID

NyfikenGrau

Medlem
Under Confederations Cup samt 10 dagar före och 10 dagar efter, dvs 7 juni till 12 juli, räcker det med en matchbiljett och sk "Fan-ID" för att resa runt fritt i landet. Eventuellt behövs inte ens matchbiljett när man väl fått sitt Fan-ID. Om någon är intresserad finns utförlig information i den här tråden;

Entering Russia visa-free for the CC 2017 and WC 2018 - Moscow Forum - TripAdvisor

Jag har själv inte tid att utnyttja det, men ska prova nästa sommar när motsvarande system finns under fotbolls-VM +/- 10 dagar.
Hur som helst vore det intressant att höra erfarenheter efteråt om någon här provar detta i sommar!
 

NyfikenGrau

Medlem
Ah, hade glömt denna tråd! Fick också biljettansökan godkänd förra veckan.

Har blivit en hel del klokare sedan jag skrev första inlägget, lite snabba tips:

Om du INTE är fotbollsintresserad är detta ändå ett gyllene tillfälle att besöka landet. Varför? Jo..

1. Fan ID är i praktiken ett multi-entry visa, bara att åka in och ut helt obegränsat. Det gäller också 10 dagar före och 10 dagar efter VM (totalt alltså ca 5 juni-25 juli), när priserna självklart är betydligt lägre i t.ex. Moskva och St Petersburg och andra ställen där matcher spelas.
2. Du behöver bara KÖPA en fotbollsbiljett, inte verkligen HA den eller gå och se någon match. När du har väl har fått ditt Fan ID är du fri att göra vad som helst, så du kan sälja biljetten du köpte för att få ditt multi entry visa. Detta är för övrigt uttryckligen tillåtet, inget fusk alls! (vana Rysslandsresenärer kan här jämföra med att man kan strunta helt i vad inbjudan säger när man väl fått sitt visum)

3. Hela ansökningsprocessen består enbart av följande:
Registrera dig på fifa.com , köp biljett.
Skicka biljettnummer och ladda upp ett passfoto på fan-id.ru.
Klart! Fan ID skickas till dig per post i slutet av maj.
Jämför detta med vanlig visumansökan för ett single entry...

Sedan själva resandet: Utanför spelorterna är det ett väldigt billigt land även nästa sommar. Detta gäller både inrikesflyg och "västerländska" hotellkedjor (hade t.ex. kunnat boka svit på Kempinski Gelendzhik för under tusenlappen när jag kollade för ett par månader sedan). Både Aeroflot (SkyTeam) och S7 (OneWorld) har full service i ekonomi (bagage, mat) på alla biljettklasser som på gamla goda tiden, vad jag kunnat se hittills i alla fall.
Kan dock löna sig att vänta lite med bokningar då långt ifrån alla inrikesflyg släppts än, och inte ens alla hotellrum.
 

Mr Planning

Medlem
Utbudet av hotellrum i Moskva just nu (via hotels) är obefintligt.
I St Petersburg är utbudet betydligt bättre.

Så finnes det tips på alternativ gällande hotell så emottages det gärna!
 

NyfikenGrau

Medlem
Så finnes det tips på alternativ gällande hotell så emottages det gärna!

Forutom att många ryska hotell verkar släppa bokningar förhållandevis nära inpå (kanske snarare ett halvår än ett år), så väntar många på lottningen 1 december, när man ser vilka lag som spelar var. Det kommer ju bestämma marknadspriserna för hotellrummen, lite skillnad i efterfrågan om Ghana möter Panama i Volgograd jämfört med om Tyskland möter Polen i Kaliningrad.

Eller kort sagt: Vänta till 1 december och var beredd. Under december kommer det nog komma en del avbokningar också; folk som bokat rum för säkerhets skull i städer som ur deras synvinkel nu fått fel lag.
 
Jag reserverade ett hotellrum till finalen för länge sedan, utifall att.
Kommer dock bara åka till VM om Sverige går dit, annars blir det inget.
 
Är det här erbjudandet verkligen så bra? Den billigaste biljetten kostar ca 900 SEK (6300 rubel; kategori 4 är endast tillgängliga för folk som bor i Ryssland): 2018 FIFA World Cup Russia™
- Ticket Prices - FIFA.com
. Ett multiple entry businessvisum (jo, man kan skaffa businessvisum fastän att man bara avser att turista där) som gäller ett helt år kostar 44,99 Euro (t ex här: Invitation to russia for £8,99 - fill out application form now) och sedan tillkommer själva visumavgiften. Är det någon som vad den är för ett multiple entry businessvisum?
 

NyfikenGrau

Medlem
Ett multiple entry businessvisum (jo, man kan skaffa businessvisum fastän att man bara avser att turista där) som gäller ett helt år kostar 44,99 Euro (t ex här: Invitation to russia for £8,99 - fill out application form now) och sedan tillkommer själva visumavgiften. Är det någon som vad den är för ett multiple entry businessvisum?

Jag vet inte, men känner mig väldigt skeptisk till att det skulle vara så enkelt och billigt att få ett multi-entry-visum som gäller ett år. Överbevisas dock mer än gärna, då jag själv skulle kunna vara intresserad av ett sånt!

Vad gäller enkelheten hos Fan-ID vs vanligt turistvisum:
Ingen översatt sjukförsäkring behövs, inga passfoton behövs mer än en selfie du tar med mobilen och laddar upp under själva ansökningen online, ingen visumavgift behövs, inget ambassad/konsulatbesök alternativt mellanhand behövs, du kan behålla ditt pass hela tiden, gäller 50 dagar istf 30 dagar, multi-entry istället för single/double entry som turistvisumen. Ganska många fördelar som jag ser det.
 
Jag har läst på diverse forum att "vem som helst" (t o m spädbarn) kan skaffa businessvisum. Eventuellt skaffar jag ett nästa år och kan då rapportera. Jag har redan skaffat ett vanligt single entry turistvisum och det var väldigt enkelt att skaffa, jag förstår inte varför somliga tycker det är komplicerat.
 

Erik M

Medlem
Har inte fått biljetterna bekräftade ännu men bokade hotell i utkanten av Moskva på midsommarhelgen. Oerhört högt tryck på hotellrummen! De flesta släpper inga avbokningsbara rum, priserna är höga och utbudet litet. För oss blev det Planernoye Hotel.
 
Toppen