Flygskatten gäller inte för transfer. Däremot kommer det säkert påverka.Intressant, man kan undra hur det kommer påverka SAS-linje ARN-HKG också med tanke på flygskatten?
Betalar passagerare som utgar fran CPH flygskatt vid byte pa ARN? Och vad med motsatsen -- betalar ARN-pax flygskatt pa ARN-CPH-HKG t.ex.?Intressant, man kan undra hur det kommer påverka SAS-linje ARN-HKG också med tanke på flygskatten?
Nej!Betalar passagerare som utgar fran CPH flygskatt vid byte pa ARN?
Ja!Och vad med motsatsen -- betalar ARN-pax flygskatt pa ARN-CPH-HKG t.ex.?
Sa egentligen gynnar det ju transfer-trafik via Arlanda, speciellt med tanke pa hur billiga SAS biljetter ar i PE och J till HKG. Samtidigt kanns det som Cathay kommer lagga sig pa en ganska hog niva nar det galler prissattning pa premiumkabinerna fran CPH. Skulle forvana mig om vi far se priser under SEK 20k i business class.Nej!
Ja!
Det intressanta blir vad som händer med SAS prissättning ex-CPH. Se nedan exempel på hur det ser ut idag (tog datum långt fram i tid). Båda exemplen är med SAS linje ARN-HKG.Sa egentligen gynnar det ju transfer-trafik via Arlanda, speciellt med tanke pa hur billiga SAS biljetter ar i PE och J till HKG. Samtidigt kanns det som Cathay kommer lagga sig pa en ganska hog niva nar det galler prissattning pa premiumkabinerna fran CPH. Skulle forvana mig om vi far se priser under SEK 20k i business class.
Idag ligger Cathay Pacifics Business class biljett mellan Köpenhamn-Hong Kong T/R ca 15.000 DKK inkl. skatter (Fare basis: IAATRDK8, 14.000 DKK exkl. skatter), vilket är ca 19.300 SEK.Sa egentligen gynnar det ju transfer-trafik via Arlanda, speciellt med tanke pa hur billiga SAS biljetter ar i PE och J till HKG. Samtidigt kanns det som Cathay kommer lagga sig pa en ganska hog niva nar det galler prissattning pa premiumkabinerna fran CPH. Skulle forvana mig om vi far se priser under SEK 20k i business class.
Tror du inte att man kommer att fa betala premium for direktflyg? Hoppas du har ratt!Idag ligger Cathay Pacifics Business class biljett mellan Köpenhamn-Hong Kong T/R ca 15.000 DKK inkl. skatter (Fare basis: IAATRDK8, 14.000 DKK exkl. skatter), vilket är ca 19.300 SEK.
Jag skulle tro att de håller ungefär samma prisnivå som idag. Kanske till och med lite billigare med invigningskampanj.
Singapore Airlines direktflyg (men inte non-stop flyg) mellan Stockholm-Singapore gjorde så att Singapore Airlines Business class biljett Stockholm-Singapore T/R blev billigare än tidigare.Tror du inte att man kommer att fa betala premium for direktflyg? Hoppas du har ratt!