Senaste nytt

Ryktet: Cathay Pacific, Direktlinje: Hong Kong - Köpenhamn. Vad hände?

Status
Stängd för vidare inlägg.

staff

Medlem
Intressant, man kan undra hur det kommer påverka SAS-linje ARN-HKG också med tanke på flygskatten?
Betalar passagerare som utgar fran CPH flygskatt vid byte pa ARN? Och vad med motsatsen -- betalar ARN-pax flygskatt pa ARN-CPH-HKG t.ex.?

Har noll koll pa hur skatten ar utformad.
 

Alf

Medlem
Tror inte alls det påverkar SAS linje från Arlanda beroende på flygskatten, i varje fall inte för de som reser i business. Båda bolagen har en mycket bra businessklass. Dessutom är det olika allianser, vilket är bra när man behöver fylla på AA kontot. I ekonomi tror jag däremot att Cathay slår SAS, det är väl fortfarande gratis drinkar i ekonomi hos Cathay.
 

staff

Medlem
Sa egentligen gynnar det ju transfer-trafik via Arlanda, speciellt med tanke pa hur billiga SAS biljetter ar i PE och J till HKG. Samtidigt kanns det som Cathay kommer lagga sig pa en ganska hog niva nar det galler prissattning pa premiumkabinerna fran CPH. Skulle forvana mig om vi far se priser under SEK 20k i business class.
 

Agö

Medlem
Sa egentligen gynnar det ju transfer-trafik via Arlanda, speciellt med tanke pa hur billiga SAS biljetter ar i PE och J till HKG. Samtidigt kanns det som Cathay kommer lagga sig pa en ganska hog niva nar det galler prissattning pa premiumkabinerna fran CPH. Skulle forvana mig om vi far se priser under SEK 20k i business class.
Det intressanta blir vad som händer med SAS prissättning ex-CPH. Se nedan exempel på hur det ser ut idag (tog datum långt fram i tid). Båda exemplen är med SAS linje ARN-HKG.

upload_2017-8-29_16-27-59.png


upload_2017-8-29_16-28-40.png
 

Dr. Miles

Expert
Sa egentligen gynnar det ju transfer-trafik via Arlanda, speciellt med tanke pa hur billiga SAS biljetter ar i PE och J till HKG. Samtidigt kanns det som Cathay kommer lagga sig pa en ganska hog niva nar det galler prissattning pa premiumkabinerna fran CPH. Skulle forvana mig om vi far se priser under SEK 20k i business class.
Idag ligger Cathay Pacifics Business class biljett mellan Köpenhamn-Hong Kong T/R ca 15.000 DKK inkl. skatter (Fare basis: IAATRDK8, 14.000 DKK exkl. skatter), vilket är ca 19.300 SEK.
Jag skulle tro att de håller ungefär samma prisnivå som idag. Kanske till och med lite billigare med invigningskampanj.
 

staff

Medlem
Idag ligger Cathay Pacifics Business class biljett mellan Köpenhamn-Hong Kong T/R ca 15.000 DKK inkl. skatter (Fare basis: IAATRDK8, 14.000 DKK exkl. skatter), vilket är ca 19.300 SEK.
Jag skulle tro att de håller ungefär samma prisnivå som idag. Kanske till och med lite billigare med invigningskampanj.
Tror du inte att man kommer att fa betala premium for direktflyg? Hoppas du har ratt!
 

Dr. Miles

Expert
Tror du inte att man kommer att fa betala premium for direktflyg? Hoppas du har ratt!
Singapore Airlines direktflyg (men inte non-stop flyg) mellan Stockholm-Singapore gjorde så att Singapore Airlines Business class biljett Stockholm-Singapore T/R blev billigare än tidigare.

För din information, Billigaste Business class biljett mellan Köpenhamn-Hong Kong T/R är med Etihad Airways just nu.
Fare basis: ZSP4MDK.
Totalt ca 13.000 DKK inkl. skatter. (ca 16.700 SEK)
 
Last edited:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen