Senaste nytt

Ryktet: Cathay Pacific, Direktlinje: Hong Kong - Köpenhamn. Vad hände?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Axelzon

Medlem
Tjenare,
2014 skrevs det i diverse magasin att Cathay Pacific funderade på att starta en direkt linje Hong Kong - Köpenhamn - Hong Kong. Är det någon som vet om detta blir av?

Trevlig helg!
 

agehall

Medlem
Sedan är det ju lite som vanligt - man ska tro på det när man ser det. Rätt vad det är händer det något i världen och så ändras planerna. Innan de säljer biljetter så är det ju som vilket rykte som helst.
 

Ricci

Medlem
Sedan är det ju lite som vanligt - man ska tro på det när man ser det. Rätt vad det är händer det något i världen och så ändras planerna. Innan de säljer biljetter så är det ju som vilket rykte som helst.
Precis, vi pratar minst 1,5-2 år framåt i tiden och mycket kan hända....jag skulle dock kunna tänka mig att de tittar lite på hur det går för SAS med deras start till Hong Kong....

Edit: Då tänker jag både PAX och intäktsmässigt.....
 

Ricci

Medlem
Jag letade efter lite info om annat men såg dennna rapport (vet ej om den är gammal info...)
Copenhagen Airport's Gulf and Asian growth: 615-seat Emirates A380, soon Cathay? | CAPA - Centre for Aviation

Hong Kong is now Copenhagen's largest unserved market. Cathay Pacific is considering service
A more significant Asian development for Copenhagen could be non-stop Hong Kong-Copenhagen service from Cathay Pacific. Hong Kong is Copenhagen's largest un-served Asian destination. Cathay has flagged Copenhagen as a potential destination for A350s, which begin deliveries from Feb-2016. Cathay is embarking on European expansion after large growth in North America.

New European destinations (or re-launches) for Cathay include Manchester, Zurich and Dusseldorf. In Sep-2015 Cathay announced Madrid service from Jun-2016, and Copenhagen believes this means a Cathay service to Copenhagen is unlikely in 2016.

Cathay would have the longest route into Copenhagen from an airline that is not locally based or a member of the Star Alliance. Cathay would need to largely rely on Copenhagen as the end market. From the other end, Copenhagen expects substantial connections from mainland China, Taiwan, Vietnam and the Philippines. The latter would be mostly low-yielding and accommodate the Filipinos who work on cruise ships that depart from Copenhagen. Copenhagen is one of Europe's largest cruise points.

See related report: Cathay Pacific 1H2015: 'Our commitment is unwavering.' But the market is not returning loyalty

SAS in Sep-2015 launched service to Hong Kong. SAS' Asian routes had been served exclusively from Copenhagen since 2009, but SAS launched Hong Kong from Stockholm.

As CAPA previously noted, Copenhagen had larger traffic volumes to Hong Kong, but departing from Stockholm could be an attempt to limit traffic going on Finnair via Helsinki. With SAS serving Beijing and Shanghai from Copenhagen, Stockholm allows it to diversify its greater China network.
 

ulagun

Medlem
Kan nog bli svårt för SAS att konkurrera med Cathy i business class. Inte rest så många gånger med Cathy men upplevt en stor klasskillnad beträffande både service och inte minst bemötande.
 

palmen

Moderator
Kan nog bli svårt för SAS att konkurrera med Cathy i business class. Inte rest så många gånger med Cathy men upplevt en stor klasskillnad beträffande både service och inte minst bemötande.
Jag är inte så säker på det, med den nya inredningen så är SAS hårdvara riktigt bra och den mjuka produkten kan i sina bästa stunder vara riktigt bra den också. Jag har än så länge inte haft en dålig mjuk produkt ombord på SAS på 6 stycken longhaul (jag kanske har haft tur)
 
  • Gilla
Reactions: olo

Axelzon

Medlem
Kan nog bli svårt för SAS att konkurrera med Cathy i business class. Inte rest så många gånger med Cathy men upplevt en stor klasskillnad beträffande både service och inte minst bemötande.
Håller Med Ulagun här, trots ny kabin och eventuellt ett par gladare damer för dagen hos SAS så är det något annat som gör det. Det är atmosvären i sig. Jag får hur som helst en helt annan känsla (välmående) när jag flyger Cathays Business produkt på longhaul än när jag flyger SAS Business Produkt. Jag har bara provat SAS nya Businessklass en gång, men jag är säker att jag kommer säga samma sak efter nästa flight, och den som kommer efter den...

/Axelzon
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen