Senaste nytt

Rykte: SAS och Finnair slås samman?

micsjo

Medlem
Nja. Norsk-svenska bolag hör man lite om. Marabou är norskt. Aftonbladet, blocket och svd är norskt. Minns jag rätt är pripps norskt.
Men det är å andra sidan regelrätta uppköp och inte sammanslagningar.

Men norska köp av svenska bolag verkar smärtfriare än finsk-svenska samgåenden kanske man kan säga.
 

A380*G

Medlem
Nja. Norsk-svenska bolag hör man lite om. Marabou är norskt. Aftonbladet, blocket och svd är norskt. Minns jag rätt är pripps norskt.
Men det är å andra sidan regelrätta uppköp och inte sammanslagningar.

Men norska köp av svenska bolag verkar smärtfriare än finsk-svenska samgåenden kanske man kan säga.

Ja, men sen är ju rena uppköp och fussioner där två företag bestämmer sig för att slå ihop påsarna lite annorlunda.
 
Sveriges största statliga företag, Vattenfall har norsk VD.
Något motsvarande i Norge med en svensk VD hade varit helt otänkbart...
 

JonW

Medlem
Nja. Norsk-svenska bolag hör man lite om. Marabou är norskt. Aftonbladet, blocket och svd är norskt. Minns jag rätt är pripps norskt.
Men det är å andra sidan regelrätta uppköp och inte sammanslagningar.

Men norska köp av svenska bolag verkar smärtfriare än finsk-svenska samgåenden kanske man kan säga.

Möjligen köp, mergers nej.
Shibstedt har som du påpekar köpt Aftonbladet inkl Blocket, samt SVD.
Marabou är i amerikansk ägo, Pripps i dansk.
 

JonW

Medlem
Finnair succe med Asienflygen har absolut med deras geografiska läga att göra men de är dock beroende av sin matartrafik för att underhålla Asienlinjerna med passagerare. Och så som de lyckats bygga upp Europalinjerna med två vågor är det lite underligt att de går såpass svagt som många säger att de gör.

SAS kan inte nyttja vare sig Stockholm eller Köpenhamn för samma Asientrafik då den extra flygtimmen förstår "vågtänket" till flertalet destinationer inom Asien.
Nu skiljer det ju inte en flygtimme ARN-Asien mot HEL-Asien.
Skillnaden är bara 15-25 minuter, beroende på vart i Asien man talar om.
 

Dr. Miles

Expert
Nu skiljer det ju inte en flygtimme ARN-Asien mot HEL-Asien.
Skillnaden är bara 15-25 minuter, beroende på vart i Asien man talar om.

Skillnaden är nog att (det sägs att) Finland har fördelaktig avtal med Ryssland för flygning över Sibirien.
Om det är Svensk/Dansk/Norsk ägd flygplan, gäller det nog inte det avtalet.
 

JonW

Medlem
Skillnaden är nog att (det sägs att) Finland har fördelaktig avtal med Ryssland för flygning över Sibirien.
Om det är Svensk/Dansk/Norsk ägd flygplan, gäller det nog inte det avtalet.
Avtal eller inte. i vart fall HKG, DEL, SIN, BKK och HAN går söder om Tibet och inte över Sibirien.
(Är osäker på resten av Kina, Japan o Korea...)
 

AABack2ARN

Medlem
Jag tror aldrig jag flugit söder om Tibet med AY på väg till eller från HKG (efter det att flyget blev nonstop - när det gick via BKK var det söder om Tibet).

Den förlängda flygtiden HEL-CPH (om vi antar och förutsätter att det är en eventuell hubb) tror jag är närmare 35-40 minuter vardera vägen.
 
Toppen